کد خبر: 291130
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ۱۵:۴۷:۳۵
| |

پولیتیکو:

استونی به باشگاه راست افراطی وارد شده است

نشریه پولیتیکو با اشاره به قدرت گرفتن حزب ملی گرای استونی و تاکید این حزب بر بیرون راندن مهاجران و محافظت از استونیایی های «بومی» با الهام از رئیس جمهوری آمریکا، نوشت که استونی وارد باشگاه راست های افراطی شده است.

استونی به باشگاه راست افراطی وارد شده است
کد خبر: 291130
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ۱۵:۴۷:۳۵

اعتمادآنلاین| موج پوپولیستی در اروپا با شدت به کشور استونی برخورد کرده است. حزب «محافظه کار مردم» استونی با گرایش راست افراطی که می گوید قصد محافظت از «مردم بومی تحت تهدید استونی» را دارد، در انتخابات ملی ماه مارس (اسفند 97) موفق شد 19 کرسی از مجموع 101 کرسی پارلمان این کشور را به دست آورد و به این ترتیب شمار کرسی های این حزب نسبت به انتخابات قبلی در سال 2015 میلادی تقریبا سه برابر شد. پیروزی اصلی این حزب چند هفته بعد حاصل شد که وارد دولت ائتلافی سه حزبی استونی شد و کنترل پنج وزارتخانه مهم از جمله وزارت امور اقتصادی را به دست گرفت.


به گزارش پولیتیکو، این حزب که با نام اختصاری «اکری» (EKRE) شناخته می شود، خود را به عنوان حزبی مخالف اتحادیه اروپا معرفی کرده و مواضعی در مخالفت با مهاجران، همجنسگرایی و فمینیسم اتخاذ کرده است. این حزب همچنین رسانه ها و «دولت سایه» را هدف حملات انتقادی خود قرار داده است.


در هفته های پس از پیروزی انتخاباتی حزب «اکری»، نظام سیاسی استونی خواستار 'مدنیت' شد و از این حزب خواست که لفاظی های آتشین خود را ملایم کند. منتقدان می گویند که این لفاظی ها، گفتمان سیاسی در کشور را زایل می کند و ترویج کننده بومی گرایی است.


«مارت یارویک» یکی از وزیران دولت آینده استونی از این حزب، زمانی گفته بود که سیاستمداران ارشد این کشور «یهودیان مخفی» هستند. همچین «مارتین هلمی» 41 ساله یکی از رهبران این حزب خواستار «استونی سفید» شده و شعار داده بود که «سیاهان عقب بروند».


مردم استونی همواره در بین اروپایی ها در صف اول کسانی بوده اند که موضوع مهاجرت را یکی از نگرانی های بزرگ در اتحادیه اروپا می دانند.


مقامات این حزب راست افراطی استونی همانند دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا یا «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان - مکررا به روزنامه نگارانی با اتهام سوگیری و تعصب حمله می کنند.


هلمی در گفت وگویی با پولیتیکو در اواخر ماه آوریل در دفتر کارش گفت: هیچکس نمی تواند به ما بگوید که چه حرفی بزنیم یا چه نشانه هایی می توانیم داشته باشیم. وی تصریح کرد که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا «قطعا» یک منبع الهام است.


ساعتی بعد هلمی و پدرش - مارت - که وزیر کشور جدید استونی است هنگام ادای سوگند وزارت علامت نماد ملی گراهای سفیدپوست را نشان دادند.


این حزب راست افراطی استونی در سال 2012 از ادغام یک حزب ملی گرا تحت رهبری هلمی و یک حزب راست میانه تشکیل شد. سه سال بعد و در پی تصویب قانونی در زمینه ثبت زوجیت همجنسگراها، این حزب با توجه به محافظه کار بودن جامعه استونی موفق شد هفت کرسی در مجلس به دست آورد.


تحولات خارجی نیز به یاری این حزب استونی آمد زیرا دو ماه بعد در ماه مه 2015 ترامپ نامزدی خود را اعلام کرد و انگلیس نیز در بهار سال بعد رای به خروج از اتحادیه اروپا داد.


حزب «اکری» نیز مانند سایر احزاب پوپولیست در سرتاسر اروپا از احساسات ضدمهاجرتی برای تقویت جایگاه خود استفاده کرد و این مساله را به یکی از محورهای اصلی کارزار انتخاباتی خود تبدیل کرد.


این در حالی است که از سال 2015 تا کنون تنها 206 مهاجر وارد استونی شده که 80 نفر آنها نیز این کشور را ترک کرده اند اما مردم استونی همواره در صف اول موضوع مهاجرت را بزرگترین نگرانی در اتحادیه اروپا دانسته اند.


با این حال، «یوهان کیویراک» جامعه شناس می گوید: موفقیت حزب اکری در استونی احتمالا بیش از آنکه مربوط به بیگانه ستیز بودن رای دهندگان در استونی باشد مربوط به حال و هوای ضد سیستمی در جامعه است.


تحلیلگران می گویند که هنوز معلوم نیست حزب راست افراطی استونی در دولت چگونه رفتار خواهد کرد. «آندریاس کاجو» از اعضای گروه مشاوره ای «متا» بزرگترین شرکت لابی در کشورهای منطقه بالتیک می گوید: من زمان زیادی با آنها در یک اتاق درباره سیاست ها بحث کرده ام و در این فضا آنها افرادی عادی به نظر می رسند و چرندیات نمی گویند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها