کد خبر: 291137
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ۱۷:۵۰:۰۰
| |

در میز‌گرد «اعتمادآنلاین» به بهانه برگزاری نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «وارش» مطرح شد:

طناز طباطبایی: در جامعه‌ای هستیم که موظفیم از هر روزنه‌ای بهترین بهره را ببریم/ نیما جاویدی: فیلم‌های فوق‌العاده‌ای در بخش مستند جشنواره وارش دیدم/ امیر توده‌روستا: نیازمند تغییر رویه در حوزه منابع طبیعی هستیم

طناز طباطبایی، نیما جاویدی و امیر توده‌روستا در نشستی به سوالات خبرنگار «اعتمادآنلاین» پیرامون برگزاری و داوری نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «وارش» پاسخ دادند.

طناز طباطبایی: در جامعه‌ای هستیم که موظفیم از هر روزنه‌ای بهترین بهره را ببریم/ نیما جاویدی: فیلم‌های فوق‌العاده‌ای در بخش مستند جشنواره وارش دیدم/ امیر توده‌روستا: نیازمند تغییر رویه در حوزه منابع طبیعی هستیم
کد خبر: 291137
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ۱۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| طناز طباطبایی، نیما جاویدی و امیر توده‌روستا داوران نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «وارش» در میزگردی ضمن اشاره به اهمیت آثار نمایش داده‌شده و با نگاه به موضوعات فرهنگ عامه، محیط‌زیست و جنگل‌های هیرکانی، موضوعاتی را مطرح کردند که در ادامه آن را می‌خوانید:

از مستندسازان جوان ایده‌های بسیار خوبی گرفتم

نیما جاویدی، کارگردان فیلم «سرخپوست»، درباره حضور و داوری در نهمین دوره جشنواره فیلم «وارش» گفت: در بخش مستند، فیلم‌های فوق‌العاده‌ای دیدیم. می‌توانم به جرات بگویم که از مستندسازان جوان ایده‌های بسیار خوبی گرفتم. بعد از نمایش این فیلم‌ها متوجه شدم چه معضلات ناراحت‌کننده‌ای در سراسر کشور وجود دارد. معضلات محیط‌زیستی و بحران تالاب‌ها در ایران بیداد می‌کند. بخش مستند جشنواره «وارش» نسبت به قسمت‌های انیمیشن و فیلم کوتاه از کیفیت بالاتری برخوردار بود.

آثار سینمایی حاضر در جشنواره با موضوع محیط‌زیست و آب تکان‌دهنده بود

طناز طباطبایی در ادامه، درباره نوع نگاه مستندسازان نسبت به رویداد‌های ملی و معضلات اجتماعی گفت:‌ من از پیش با جشنواره فیلم وارش آشنا نبودم؛ در چهار روز آثار جشنواره را دیدیم و هر روز که در سالن بودیم احساس می‌کردیم دور ایران را گشته‌ایم. آثار سینمایی حاضر در جشنواره با موضوع محیط‌زیست و آب بخش تکان‌دهنده جشنواره بود. مردم حتماً این فیلم‌ها را ببینند، مطمئن هستم بر آنها تاثیر خواهد گذاشت و حس ملی مخاطب با دیدن این آثار تحریک می‌شود.

طباطبایی ادامه داد: دوست دارم مردم آثار جشنواره فیلم «وارش» را ببینند و خود در حوزه حفظ محیط‌زیست قاضی و عمل‌کننده و بازدارنده باشند. باید نقطه‌نظر و دیدمان را به فرهنگ‌مان تغییر بدهیم. نگاه کاربردی در کشورمان بیداد می‌کند. نگاه‌مان نباید کاربردی و مصرف‌گرایی باشد، باید نگاهی زیباشناسانه داشته باشیم. سیاست‌گذاری‌ها باید تغییر کند تا زیرساخت‌ها عوض شود، سالن‌ها ساخته شوند و آثار، فرصت نمایش پیدا کنند.

بازیگر «خشم و هیاهو» در انتها گفت: در جامعه‌ای هستیم که موظفیم از هر روزنه‌ای بهترین بهره را ببریم و این منوط به هوشیاری مردم است.

فیلم‌ها صرفاً برای نمایش دادن در جشنواره‌ها نیستند، بلکه باید از سوی مردم دیده شوند

امیر توده‌روستا نیز در این میزگرد درباره تغییر سبک زندگی مردم و مشاهداتش از آثار مستند و فیلم‌های کوتاه گفت: جشنواره «وارش» در شمال کشور برگزار می‌شود و نگاهی موضوعی به مازندران، جنگل‌های هیرکانی و فرهنگ عامه دارد، اما تنوع موضوعات فیلم‌ها ما را به سراسر ایران برد و آثار به شدت اثرگذار و فیلم‌ها قدرتمند بودند.

توده‌روستا ادامه داد: وقتی فیلمسازان جوان چنین جشنواره‌ای برگزار می‌کنند قطعاً نتایج مثبتی از جمله انتخاب فیلم‌ها و آثار نیز در پی خواهد داشت. شاید برخی آثار بودند که با آنها بغض کردیم و ما را تحت تاثیر قرار دادند. اتفاقی که در بخش منابع طبیعی دارد رخ می‌دهد به نوعی فاجعه است و دیدن این آثار از سوی مردم به تغییر سبک زندگی آنها کمک خواهد کرد.

توده‌روستا در انتها گفت: امروز نیازمند تغییر رویه در حوزه منابع طبیعی هستیم و باید فرهنگ عامه را حفظ کنیم. فیلم‌ها صرفاً برای نمایش دادن در جشنواره‌ها نیستند، بلکه باید از سوی مردم دیده شوند. در بخش محیط‌زیست و تخریب عظیم در این بخش آثار به نمایش گذاشته می‌شود و می‌توان از طریق فیلم‌ها به مردم درباره حفظ محیط‌زیست آموزش داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها