کد خبر: 291414
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ۱۴:۱۳:۴۹
| |

برای نخستین‌بار در ایران؛ شیوع شناسی معلولیت‌ها

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور، از آغاز شیوع شناسی معلولیت برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این شیوع شناسی روی 100 هزار نمونه در سه استان خراسان رضوی، گلستان و خوزستان در حال انجام است.

برای نخستین‌بار در ایران؛ شیوع شناسی معلولیت‌ها
کد خبر: 291414
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ۱۴:۱۳:۴۹

اعتمادآنلاین| مینو رفیعی افزود: برای اینکه بخواهیم برنامه های پیشگیری از معلولیت ها را هدفمند انتخاب کنیم، باید روی معلولیت های شایع در کشور متمرکز شویم و بدانیم چه معلولیتی شایعتر است و علت آن چیست تا با توجه به آنها، برنامه ریزی های پیشگیری را انجام دهیم.


وی خاطرنشان کرد: شیوع شناسی معلولیت ها کاری نیست که بگوییم هر سال انجام می شود بلکه در مقطعی انجام می شود و بر اساس نتایج آن، شیوع شناسی بعدی 5 تا 10 سال بعد انجام خواهد شد.


رفیعی ادامه داد: شیوع شناسی معلولیت ها را باید در سراسر کشور انجام می دادیم اما هزینه بر بود و با توجه به منابع محدود مقرر شد فعلا در سه استان اجرا شود؛ 100 هزار نمونه انتخاب کردیم که تاکنون شیوع شناسی معلولیت 30 هزار نمونه انجام شده و راه طولانی تا پایان آن باقی است.


معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور گفت: پیش از این برنامه ریزی های پیشگیری از معلولیت ها بر اساس آمارهای بهزیستی و کتاب های مرجع پزشکی انتخاب می شد اما شاید علت معلولیت ها در کشور ما با بقیه کشورها متفاوت باشد؛ به طور مثال در ایران آمار تصادف بالا است و شاید معلولیت های ناشی از تصادفات بیشتر از معلولیت های ژنتیکی باشد؛ شاید هم آمار معلولیت ها به علت ازدواج های فامیلی بالا باشد، این سوالات در ذهن ما هست و جواب آنها را نمی دانیم.


رفیعی افزود: از روی مشاهدات نمی توان درباره علت معلولیت ها قضاوت کرد، این قضاوت ها علمی نیست و می خواهیم محاسبات علمی اپیدمیولوژیک در این زمینه انجام شود تا برنامه منطقی برای آن داشته باشیم.


وی تاکید کرد: آمارهای معلولیت شناسی باید بر اساس پژوهش و داده پردازی باشد؛ آمار مرگ و میر تصادفات را پزشکی قانونی ثبت می کند و محل مرجع این آمار در پزشکی قانونی است اما اینکه چند نفر بر اثر آن معلول می شوند، مشخص نیست.


رفیعی درباره اینکه آیا شیوع شناسی معلولیت در کشور با همکاری سازمان های دیگر و از طریق آمارگیری انجام می شود، گفت: شیوع شناسی بهزیستی بر اساس روش های اپیدمیولوژیک و نمونه گیری خوشه ای تصادفی انجام می شود؛ یک گروه نمونه برای رسیدن به علت و تشخیص انتخاب معاینه می کنیم و آمارگیری نیست بلکه کار صد در صد تخصصی است.


معاون پیشگیری از معلولیت ها سازمان بهزیستی کشور افزود: کار ما در این شیوع شناسی، آمارگیری نیست که به در خانه برویم و بگوییم فردی معلول است و در فرمی تیک بزنیم بلکه این شیوع شناسی، فرآیند پرسشگری فنی و تخصصی است که در آن، تیم فنی متشکل از کارشناس توانبخشی، گفتاردرمان، شنوایی شناس، پرستار و پزشک برای تشخیص معلولیت حضور دارند.


رفیعی خاطرنشان کرد: پرسشگری تخصصی شیوع شناسی معلولیت تا آخر خرداد ماه تمام می شود، سپس پنج استان دیگر را برای اجرای شیوع شناسی معلولیت ها در نیمه دوم 98 انتخاب می کنیم.


وی یادآور شد: در نهایت نتیجه شیوع شناسی معلولیت هشت استان در پایان امسال با تیم های اپیدمیولوژی، آمار و تخصصی به بحث گذاشته می شود و بررسی می شود که آیا لازم است شیوع شناسی دوباره در تمام کشور اجرا شود یا به علت شرایط یکسان استان ها، قابل تعمیم به سراسر کشور است.


بر اساس آمار بهزیستی در حال حاضر مشخصات یک میلیون و 560 هزار معلول در سامانه بهزیستی ثبت شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها