عضو هیات علمی گروه اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

80 درصد مبتلایان سرطان سینه، نیازی به داروی هرسپتین ندارند

عضو هیات علمی گروه اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مطالعه‌ها نشان می‌دهد 80 درصد از بیمارانی که سرطان سینه دارند، نیازی به داروی هرسپتین ندارند ولی برای همه بیماران تجویز می‌شود.

80 درصد مبتلایان سرطان سینه، نیازی به داروی هرسپتین ندارند
کد خبر: 291468
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ۱۶:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا رضایتمند عضو هیات علمی گروه اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز دوشنبه درباره مدیریت منابع در نظام سلامت و مشخص کردن موارد هزینه ساز افزود: در بحث مدیریت منابع در نظام سلامت، باید موارد هزینه ساز را شناسایی کرد. به طور مثال داروی اینترفرون برای بیماران ام‌ اس و نقص ایمنی، انسولین قلمی و هرسپتین جزو 3 داروی پرهزینه محسوب می‌شوند.


وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها و مطالعه‌های انجام شده، 20 قلم دارو 35 درصد از هزینه‌های دارویی سازمان بیمه سلامت در بخش سرپایی را به خود اختصاص می‌دهد که این یعنی اگر می‌خواهیم سیاست مدیریت منابع را در پیش بگیریم، منطقی‌ترین راه این است که توصیف دقیقی از وضعیت موجود داشته باشیم و بدانیم کجا باید مداخله کنیم تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.


عضو هیات علمی گروه اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: باید پرسید که آیا این داروها برای بیمار موثر است؟ آیا بیمار نیاز به مصرف این داروها دارد یا خیر؟ در مطالعه انجام شده موارد پرهزینه لیست شده و از صاحب نظران خواسته شد تا نظر خود را برای مدیریت منابع مطرح کنند که یکی از نتایج به دست آمده بحث مدیریت تجویز بوده است.


رضایتمند افزود: یکی از بحث‌های مدیریت تجویز این است که آموزش دهیم و راهنماهای بالینی را به طور جدی اجرا کنیم. همچنین سیستم آموزشی باید بیشتر پزشک را برای موارد سرپایی آموزش دهد نه بستری.


وی تاکید کرد: نکته دیگری که در مدیریت تجویز دارو اهمیت دارد این است که در کنار بحث راهنماهای بالینی و آموزش، ارائه دهنده و تجویز کننده خدمت، به اصطلاح هزینه مشخص شود. یعنی اگر پزشک قیمت نسخه را بداند ممکن است در تصمیم خود تجدید نظر کند تا دارویی با همان اثربخشی و هزینه کمتر را برای بیمار تجویز کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها