کد خبر: 291469
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ۰۸:۴۰:۰۰
| |

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

صحبت‌هایی در خصوص قاچاق سوخت از پالایشگاه‌ها شنیده می‌شود/ اختلاف شش برابری نرخ بنزین در ایران و کشورهای همسایه موجب قاچاق می‌شود/ در حال حاضر زمان افزایش قیمت سوخت یا تغییر روش جاری نیست/ بخش زیادی از قاچاق، از جایگاه‌ها و شهرهای مرزی انجام می‌شود

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس، تاکید کرد: حرف و نقل‌هایی درباره اینکه پالایشگاه‌ها قاچاق می‌کنند به گوش می‌رسد، اما مدرک مستند و مستدلی مبنی بر قاچاق پالایشگاه‌ها وجود ندارد. مشکلی که در حال حاضر در کشور داریم این است که اختلاف نرخ سوخت میان کشور ما و کشورهای همسایه در برخی موارد پنج تا شش برابر است. همین موضوع منجر به قاچاق سوخت شده است.

صحبت‌هایی در خصوص قاچاق سوخت از پالایشگاه‌ها شنیده می‌شود/ اختلاف شش برابری نرخ بنزین در ایران و کشورهای همسایه موجب قاچاق می‌شود/ در حال حاضر زمان افزایش قیمت سوخت یا تغییر روش جاری نیست/ بخش زیادی از قاچاق، از جایگاه‌ها و شهرهای مرزی انجام می‌شود
کد خبر: 291469
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ۰۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی بختیار، نماینده گلپایگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، ضمن اشاره به تصمیم مجلس مبنی بر منتفی شدن افزایش قیمت بنزین و استفاده از کارت سوخت، گفت: استفاده از کارت سوخت می‌تواند برای برنامه‌ریزی مناسب، آماری را در اختیار شرکت پخش فراورده‌های نفتی قرار دهد و سوی دیگر داشتن کارت سوخت این امکان را مهیا می کند که اگر شرایط سختی پیش آمد، بنزین را دو نرخی کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر بحث افزایش قیمت و دو نرخی کردن قیمت سوخت مطرح نیست. تصمیم مجلس برای احیای کارت سوخت کار بی‌ضرری است. البته مجلس باید طی سالیان گذشته تصمیم افزایش تدریجی را می‌گرفت و بهترین تصمیم برای افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی در قوانین برنامه دوم و برنامه سوم دیده شده بود که در مجلس هفتم با طرح تثبیت قیمت‌ها مانع افزایش تدریجی شدند.

این نماینده مجلس گفت: زمانی که افزایش تدریجی انجام نمی‌شود بر سوی دیگر اقتصاد تاثیر می‌گذارد و در اقتصاد ایران این موضوع دو بار تجربه شد؛ یک بار در دولت سابق و یک بار هم در این دولت که افزایش جهشی موجب تورم وحشتناک در اقتصاد شد و بر جی‌دی‌پی هم تاثیر منفی گذاشت.

بختیار با اشاره به قاچاق سوخت در کشور، تاکید کرد: حرف و نقل‌هایی درباره اینکه پالایشگاه‌ها قاچاق می‌کنند به گوش می‌رسد، اما مدرک مستند و مستدلی مبنی بر قاچاق پالایشگاه‌ها وجود ندارد. مشکلی که در حال حاضر در کشور داریم این است که اختلاف نرخ سوخت میان کشور ما و کشورهای همسایه در برخی موارد پنج تا شش برابر است. همین موضوع منجر به قاچاق سوخت شده است.

او ادامه داد: اختلاف قیمت سوخت در ایران و سایر کشورهای همسایه با افزایش نرخ ارز در داخل کشور ایجاد شد. همین مساله موجب قاچاق سوخت شده و جذابیت را برای قاچاقچیان بالا برده است. برخی از قاچاقچیان کولبر هستند، علاوه بر کولبران، قاچاق شبکه‌ای را به صورت نادر داریم که باید جلوی آنها را بگیریم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: تا زمانی که قیمت سوخت به این میزان با کشورهای همسایه اختلاف دارد، کار سختی است که بتوانند با سیستم‌های نظارتی جلوی قاچاق را بگیرند. در شرایط فعلی که با فشار اقتصادی بر مردم و مشکلات معیشتی مواجه هستیم، مجلس تصمیم عاقلانه‌ای گرفت؛ اکنون زمان افزایش قیمت یا تغییر روش جاری نیست، افزایش قیمت سوخت باید به وقت خود و به صورت تدریجی انجام می‌شد.

بختیار گفت: بخشی زیادی از قاچاق، از جایگاه‌ها و شهرهای مرزی ما انجام می‌شود. امروز در یکی از شهرهای مرزی، به اندازه تمامی کامیون‌ها و کامیونت‌هایی که در سایر شهرها وجود دارد، کامیون موجود است و آنها قاچاق سوخت می‌کنند. مقدار زیادی از قاچاق سوخت توسط خودروهای سنگین انجام می‌شود. امیدواریم این افراد، که جزو مردم ما هستند، بدانند که اقدام‌شان موجب گرفتن تصمیماتی از سوی سیاست گذاران می‌شود که زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و در این شرایط دست به قاچاق سوخت نزنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها