برنامه سیا برای ترور گوایدو برای توجیه حمله نظامی آمریکا علیه ونزوئلا

یک مقام پیشین سازمان ملل با تاکید بر تلاش واشنگتن جهت ترور رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد: احتمال ترور «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده توسط سیا به منظور توجیه حمله نظامی آمریکا هم وجود دارد.

برنامه سیا برای ترور گوایدو برای توجیه حمله نظامی آمریکا علیه ونزوئلا
کد خبر: 291671
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ۱۱:۳۸:۴۸

اعتمادآنلاین| «آلفرد موریس د زایاس» وکیل و حقوقدان آمریکایی و مقام ارشد پیشین سازمان ملل، از تلاش آمریکا برای ترور «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا و احتمال ترور خوان گوایدو رئیس‌جمهور خودخوانده خبر داد و البته تاکید کرد که تلاش آمریکا برای کودتا در ونزوئلا، «خوب پیش نمی‌رود».

او که از 2012 تا 2018 توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان کارشناس مستقل سازمان ملل در زمینه ارتقاء یک نظم بین‌المللی دموکراتیک و عادلانه مشغول به کار بود، در یک مصاحبه تاکید کرد که کودتای مورد حمایت آمریکا در ونزوئلا «خوب پیش نمی‌رود».

زایاس گفت: «من از طریق منابع موثق اطلاع دارم که آمریکا طی چند ماه اخیر در حال ارائه پیشنهاد مبالغ کلان و دیگر وعده‌ها به هر شخص نظامی در ونزوئلا برای جدا شدن (از دولت نیکلاس مادورو) است».

این مقام اسبق سازمان ملل افزود: «من تردیدی ندارم که آنها (آمریکایی‌ها) از تک تک تلاش‌ها برای کودتا از جمله تلاش‌های ناکام برای ترور مادورو حمایت کرده‌اند. آمریکا به این مسیر ادامه خواهد داد و شاید آنها در قتل مادورو توفیق یابند».

به گفته این حقوقدان، در صورت ترور مادورو، «به دلیل بند 233 قانون اساسی ونزوئلا «دلسی رودریگز» معاون کنونی رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور موقت خواهد شد نه (خوان) گوایدو چرا که او طبق قانون اساسی ونزوئلا هیچ مشروعیتی ندارد».

زایاس معتقد است که یک سناریوی دیگر هم وجود دارد و آن قتل خوان گوایدو توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است تا به بهانه کشته شدن او آمریکایی‌ها به اقدام نظامی علیه دولت مادورو دست بزنند.

او با تاکید بر اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مشاوران او «هیچ درکی از ذهنیت ونزوئلایی‌ها ندارند»، گفت: «برخی مقام‌ها و اعضای ارتش ونزوئلا اجازه دادند که (آمریکا) آنها را بخرد، فساد (در ونزوئلا) وجود دارد و واشنگتن هم در حال تقویت کردن آن است اما «الیوت آبرامز» (نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا) اگر فکر می‌کند امکان خریدن همه ونزوئلایی‌ها توسط سیا وجود دارد، خودش را فریب می‌دهد».

از نظر زایاس، تحولات ونزوئلا تا حد زیادی به میزان وفاداری ارتش بستگی دارد و حتی در صورت توفیق آمریکا در توافق با نظامیان ارشد ونزوئلایی علیه مادورو، ممکن است که جنگ داخلی شود چرا که «9 میلیون هوادار «هوگو چاوز» و سربازان متعهد بسیاری هستند و آنها از صحنه خارج نخواهند شد».

مقام‌های مختلف دولت آمریکا در روزهای اخیر بارها درباره احتمال دخالت نظامی علیه دولت نیکلاس مادورو صحبت و از فراخوان اخیر رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا برای شورش مسلحانه حمایت کرده‌اند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها