کد خبر: 291695
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ۱۲:۱۴:۱۲
| |

شرکت بوئینگ اعتراف کرد؛

قبل سقوط، از مشکل ایمنی هواپیمای 737 مکس خبر داشتیم

شرکت هواپیماسازی بوئینگ اعتراف کرد که یک سال پیش از نخستین سقوط هواپیمای بوئینگ 737 مکس 8 در اندونزی از نقص ایمنی این نوع خاص از هواپیما آگاه و مطلع بوده است.

قبل سقوط، از مشکل ایمنی هواپیمای 737 مکس خبر داشتیم
کد خبر: 291695
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ۱۲:۱۴:۱۲

اعتمادآنلاین| از آنجایی که دو فروند هواپیمای مدل بوئینگ 737 مکس در چند ماه اخیر بدون هیچ دلیل معلوم و مشخصی سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن نیز کشته شده و از بین رفته‌اند، بسیاری از کشورها و ایرلاین‌های جهان پرواز و فعالیت این مدل خاص از هواپیما را ممنوع اعلام کرده و یا به حالت تعلیق درآورده‌اند.

با اینکه در بسیاری از کشورها نظیر اتحادیه اروپا، آمریکا، چین، سنگاپور و اندونزی پرواز و ادامه فعالیت این هواپیما را تا اطلاع ثانوی متوقف و ممنوع اعلام کرده‌اند، شرکت هواپیماسازی بوئینگ در ابتدا گفته بود که این هواپیما احتمالاً تنها یک نقص نرم افزاری دارد و پرواز آن همچنان بلامانع خواهد بود. اما تنها چند روز بعد آمریکا و کانادا نیز تصمیم گرفتند حداقل تا زمان معلوم شدن علت ماجرای سقوط این دو فروند هواپیمای جدید، پرواز آن را به حالت تعلیق درآوردند.

حالا تازه‌ترین اخباری که از سوی این غول هواپیماسازی آمریکایی منتشر شده است نشان می‌دهد که بوئینگ یک سال پیش از سقوط هواپیمای 737 مکس 8 از مشکل ایمنی آن آگاه بوده اما به نظر می‌رسد که هیچ تلاشی برای برطرف کردن آن نکرده است چراکه بر این باور بوده که این مساله هیچ مشکلی برای امنیت پرواز و جان مسافران به وجود نخواهد آورد.

بیشتر از دو ماه پیش بود که دومین هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 مکس 8 تنها 13 دقیقه بعد از بلند شدن از زمین که به نایروبی، پایتخت کنیا در حال پرواز بود، سقوط کرد و تمامی 157 سرنشین آن کشته شدند. این دومین سانحه مرگباری بود که دقیقاً به فاصله چند ماه، برای این هواپیمای جدید و پیشرفته اتفاق می‌افتاد. بعد از این اتفاق، تمامی ایرلاین‌های جهان تصمیم گرفتند که به ادامه فعالیت این نوع خاص از هواپیما پایان دهند و به طور موقت پرواز آن را به حالت تعلیق دربیاورند. هنوز هم با این‌که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در جهان تعداد زیادی از این هواپیما را در خطوط فعال خود در اختیار دارند، بوئینگ 737 مکس زمین گیر شده است.

لازم به ذکر است که هم اکنون 387 فروند هواپیمای بوئینگ در فرودگاه‌های سراسر جهان زمین گیر شده و تا اطلاع ثانوی مجوز پرواز نخواهند داشت.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در این حوزه بر این باورند که این خبر بدون شک موجب سقوط بیشتر سهام بوئینگ خواهد شد چراکه نشان می‌دهد بوئینگ در خصوص امنیت پرواز هواپیمای مدل 737 مکس 8 سهل انگاری کرده و موجب جان باختن خیل عظیمی از مسافران و خدمه پروازی شده است.

بوئینگ در ابتدا علت حادثه را یک نقص نرم افزاری اعلام کرده و در تلاش بود تا با ارائه یک به‌روزرسانی نرم افزاری آن را برطرف کند اما نتایج پژوهش‌های متخصصان سازمان هوانوردی فدرال آمریکا نشان می‌داد که سیستم اتوماتیکی که در دماغه هواپیما برای جلوگیری بالا رفتن هواپیما بکار رفته، در شرایط بخصوصی کنترل هواپیما را از دستان خلبانان خارج کرده و موجب حرکت سریع رو پایین و در نهایت سقوط آن شده است.

نتایج بررسی‌های سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با همکاری شرکت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، پیش‌تر نشان می‌داد که سیستم جدیدی که از سنسورهای پیشرفته در نوک دماغه جت به‌کار برده شده، موجب سقوط آن شده است. این بدان معناست که سنسورهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به دلیل مشکلات نرم‌افزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مرکزی هواپیما مخابره کرده و این بدان معناست حتی در زمانی که خلبان کنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودکار و اتوماتیک) می‌گذارد، این سنسورهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین می‌کشانند و این امر موجب می‌شود کنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط کند. همین امر موجب شد که اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شرکت بوئینگ را لغو کند و از مسئولان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه کند تا این غول هواپیماسازی از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد.

بر اساس گزارش BBC، بوئینگ به عنوان شرکت سازنده این محصول اعلام کرد که تولید ماهانه هواپیمای 737مکس را تحت تأثیر دو حادثه مرگبار که به سقوط دو فروند جت مذکور و کشته شدن خیل عظیمی از مسافران و خدمه پروازی منجر شد، به میزان 20 درصد کاهش داده و تولید آن را تا نیمه ماه آوریل سال جاری میلادی از 52 فروند به 42 فروند خواهد رساند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها