کد خبر: 291698
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ۱۲:۲۲:۱۷
| |

چه کسانی از جنگ تجاری ترامپ ضرر کردند؟

شرکت‌های آمریکایی در همه حوزه‌ها از تراشه‌های رایانه گرفته تا تراکتور اعلام کرده‌اند که کسب و کار آنها از جنگ‌های تجاری دونالد ترامپ از جمله جنگ تجاری با پکن و تعرفه‌ها روی واردات جهانی فولاد متأثر شده‌است.

چه کسانی از جنگ تجاری ترامپ ضرر کردند؟
کد خبر: 291698
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ۱۲:۲۲:۱۷

اعتمادآنلاین| حتی برای برخی از برندگان احتمالی مانند شرکت‌های فولادسازی مزایای تعرفه‌های رئیس جمهور آمریکا هنوز به طور کامل واضح نیست.

دونالد ترامپ یکشنبه هفته جاری اعلام کرد تعرفه‌ها روی واردات کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار را از 10 تا 25 درصد افزایش خواهد داد و فشار روی پکن برای رسیدن به یک توافق تجاری را تشدید کرد.

فناوری

شرکت اپل پیش بینی خود از میزان فروش در سه ماهه اول امسال را کمتر کرد و این اتفاق را ناشی از افت فروش آیفون در چین خواند که ابهام پیرامون روابط تجاری آمریکا و چین به اقتصاد آن لطمه زده است. اپل اواخر ماه گذشته قیمت‌های فروش را کاهش داد و اپل با اشاره به دورنمای بهبودیافته جنگ تجاری، دورنمای مالی قوی‌تری را پیش بینی کرد.

شرکت تراشه سازی اینتل نیز پیش بینی درآمد خود در سال 2019 را به اشاره به کندی تقاضا در چین کاهش داد.

خودروها

شرکت فیات کرایسلر اتوموبیل هزینه‌های بالاتر کالا را به دلیل تعرفه‌های بالا پیش بینی کرده که 750 میلیون یورو در سال هزینه خواهد داشت.

شرکت جنرال موتورز نیز یک میلیارد دلار هزینه بیشتر در سال به دلیل تعرفه‌ها و مواد خام را پیش بینی کرده است. قیمت‌های فولاد و آلومینیوم کاهش پیدا کرده اما قیمت سایر کالاها مانند پالادیم افزایش داشته است.

فورد موتور نیز اعلام کرده از بابت تعرفه‌ها در سال 2018 حدود 750 میلیون دلار هزینه متحمل شده است. حجم کمتر فروش و هزینه‌های فزاینده کالا شامل اثرات مربوط به تعرفه‌ها 500 میلیون دلار در سه ماهه اول به هزینه‌های این شرکت افزود.

هارلی دیویدسون

شرکت موتورسیکلت سازی هارلی دیویدسون اعلام کرد هزینه‌های مربوط به تعرفه‌های اتحادیه اروپا و چین 23.7 میلیون دلار در سال 2018 بوده و انتظار می‌رود در سال 2019 بین 100 تا 120 میلیون دلار باشد.

تجهیزات سنگین

شرکت کاترپیلار اعلام کرده که اگر استثنایی وجود نداشته باشد، تعرفه‌ها برای این شرکت 250 تا 350 میلیون دلار هزینه در سال 2019 بر جای خواهد گذاشت.

شرکت تولیدکننده Deere&Co در فوریه اعلام کرد انتظار دارد تعرفه‌های آمریکا روی واردات کالاهای چینی 100 میلیون دلار هزینه برای این شرکت در سال 2019 داشته باشد.

کشاورزی

سود عملیاتی شرکت بازرگانی کالای "آرچر دانیلز میدلند کو" در سه ماهه چهارم امسال به دلیل جنگ تجاری آمریکا و چین و آسیب دیدن کسب و کار غلات این شرکت 30 درصد کاهش یافت و به 183 میلیون دلار رسید.

شرکت Bunge نیز 125 میلیون دلار ضرر را در اوت گزارش کرد که به دلیل خسارت ناشی از معاملات سویا به دلیل انتظار نادرست از پایان جنگ تجاری بود. سود شرکت Bunge در سه ماهه چهارم سال 2018 که آتش بس موقت آمریکا با چین باعث ریزش قیمت سویا شد و ارزش ذخایر سویای برزیلی این شرکت را 125 میلیون دلار کاهش داد، افت کرد.

شرکت بازرگانی کالای کارگیل در مارس اعلام کرد تنش‌های تجاری آمریکا و چین و سایر اختلالات عرضه روی درآمد این شرکت تأثیر نامطلوبی می‌گذارد و آن را کمتر می‌کند.

فولاد

شرکت نوکور کورپ که تولیدکننده شماره یک فولاد آمریکا است، از تعرفه‌های آمریکا سود برده و درآمد و فروش بالایی برای سال 2018 گزارش کرد. اما این شرکت ماه گذشته پیش بینی کرد سود سه ماهه اول کمتر از برآوردهای وال استریت خواهد بود زیرا میانگین فروش ورق‌های فولاد کمتر شده و ارسال به مشتریان در بخش ساخت و ساز تأخیر وجود داشته است. تعرفه‌هایی که دولت ترامپ روی واردات فولاد به خصوص از چین وضع کرد، تولید داخلی را افزایش داد و به افت قیمت‌ها منجر شد.

صادرات گوشت

شرکت جی بی اس که بزرگترین شرکت فروش گوشت در جهان است توانست از تنش‌ها میان واشنگتن و پکن بهره برداری کرده و صادرات گوشت به چین را افزایش دهد. سهم این شرکت از صادرات به چین سال گذشته بیش از 24 درصد در مقایسه با کمتر از 21 درصد در سال‌های 2016 و 2017 افزایش پیدا کرد.

شرکت بازرگانی کالای لوئیس دریفوس نیز اعلام کرد فرصت‌های تجاری ناشی از تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و پکن، کسب و کار سویای این شرکت را در سال 2018 رونق بخشید. این شرکت حجم بالایی سویا از برزیل صادر کرد و سودش را نسبت به سال پیش 12 درصد افزایش داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها