کد خبر: 292041
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از شرایط مدیران فوتبال ایران؛

تغییر مدیر در فوتبال ایران به یک سبک بدل شده/ سرخابی‌ها زخم‌خورده تغییر مداوم مدیر

تغییر مدیریت در فوتبال ایران به یک سبک بدل شده است. مدیران از طرف هیات‌مدیره تیم‌ها انتخاب می‌شوند و بعد از مدتی هم به هر دلیلی از سمت خود کنار می‌روند.

تغییر مدیر در فوتبال ایران به یک سبک بدل شده/ سرخابی‌ها زخم‌خورده تغییر مداوم مدیر
کد خبر: 292041
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ با حذف سرخابی‌های پایتخت از لیگ قهرمانان آسیا ذوب‌آهن تنها نماینده ایران در مرحله حذفی این رقابت‌هاست. سبزهای اصفهان با تلاش‌های سعید آذری و هدایت منصوریان دوباره اوج گرفته‌ و نتایج خوبی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به دست آورده‌اند. با این‌ حال گویا مدیران کارخانه ذوب‌آهن علاقه‌ای به ادامه همکاری با سعید آذری ندارند. آذری بدون تردید یکی از بهترین مدیران ورزشی کشور است. او در سال‌هایی که سکان مدیریت این باشگاه را بر عهده داشته، همیشه از مربیان جوان حمایت کرده است. همین اتفاق هم باعث شد ذوب‌آهن بازیکنان خوبی چون محسن مسلمان، رضا شکاری، کیوان امرایی، پیام صادقیان و کاوه رضایی را به فوتبال ایران معرفی کند. اتفاقی که به‌ غیراز ذوب‌آهن تنها در فولاد خوزستان رخ‌ داده است.

حالا گویا سعید آذری به آخر خط با ذوب‌آهن رسیده و باید شاهد تغییر مدیریت در این باشگاه باشیم. هیات‌مدیره باشگاه ذوب‌آهن که طی هفته‌های اخیر بارها بدون سعید آذری مدیرعامل و شاهرخ شهنازی رئیس هیات‌مدیره تشکیل جلسه داده، صبح امروز هم اقدام مشابهی انجام داده است. اختلاف بعضی از اعضای هیات‌مدیره این باشگاه که منتسب به مدیرعامل کارخانه هستند، با سعید آذری از مدت‌ها پیش آشکار شد. در پی این اختلافات، سعید آذری از هیات‌مدیره باشگاه برکنار شد تا فقط پُست مدیرعاملی را داشته باشد. بدون تردید جدایی آذری از این باشگاه می‌تواند ضربه سختی به این تیم قدیمی بزند.

اما تغییر مدیریت در فوتبال ایران به یک سبک بدل شده است. مدیران از طرف هیات‌مدیره تیم‌ها انتخاب می‌شوند و بعد از مدتی هم به هر دلیلی از سمت خود کنار می‌روند. در این بین وضعیت تیم‌هایی چون پرسپولیس و استقلال از همه بدتر است. این دو تیم به‌ عنوان پرهوادارترین تیم‌های ایران در برخی مواقع شاهد تغییر سه تا چهار مدیرعامل در یک فصل فوتبالی هم بوده‌اند. همین بی‌ثباتی در مدیریت سبب شده هر کدام از این دو تیم در یک دوره زمانی با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند.

سرخابی‌ها زخم‌خورده تغییر مداوم مدیر

هواداران پرسپولیس به‌ خوبی اواخر دهه 80 شمسی را به خاطر دارند، زمانی که این تیم با تغییر مداوم مدیران روبه‌رو بود. همین موضوع هم باعث شد پرافتخارترین تیم فوتبال ایران به یک تیم درجه‌دو تبدیل شود. بعد از سرخ‌های پایتخت نوبت به آبی‌ها رسید. استقلال که وضعیتی بهتر نسبت به پرسپولیس داشت، با تصمیم‌های اشتباه وزارت ورزش و جوانان دچار مشکل شد. آبی‌ها بعد از قهرمانی در لیگ برتر در فصل 91-92، درگیر مشکلات مدیریتی شدند و هنوز هم نتوانسته‌اند به ثبات برسند.

متاسفانه هرسال مدیر جدیدی برای تیم استقلال در نظر گرفته می‌شود و همین موضوع موجب شده هواداران این تیم حسابی از شرایط آن شاکی باشند. هر کدام از این مدیران هم به دلیل همین بی‌ثباتی نمی‌توانند برنامه بلندمدت برای باشگاه در نظر بگیرند و تنها با اقدامات مقطعی سعی در جلب حمایت هواداران دارند. در آخر هم باشگاه را با میزان قابل‌ توجهی بدهی به مدیر بعدی می‌سپارند.

نگاهی به تیم‌های اروپایی

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت تیم‌های ورزشی داشتن ثبات مدیریتی است. مدیران با برنامه‌های بلندمدت به یک تیم می‌روند و تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی مناسب به همه اهداف خود دست پیدا کنند. با نگاهی به وضعیت تیم‌های اروپایی به‌ خوبی متوجه می‌شویم که این ثبات مدیریتی چه میزان در موفقیت تیم‌ها موثر بوده است. برای مثال تیم بایرن‌مونیخ از سال 1994 تاکنون تنها سه مدیرعامل عوض کرده که این نشان از ثبات مدیرت در این تیم بزرگ آلمانی دارد. باشگاه یوونتوس هم از سال 2010 تاکنون با مدیریت آندرا آنیلی اداره شده است.

فوتبال ایران اگر تشنه موفقیت در آسیاست، باید به‌ گونه‌ای دیگر عمل کند. مالکان باشگاه‌های فوتبال باید تلاش کنند با انتخاب درست و حمایت منطقی از مدیران تیم‌ها راه را برای کسب موفقیت فراهم کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها