کد خبر: 292159
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ ۱۴:۵۰:۰۵
| |

خسارت 100 میلیارد دلاری فرسایش خاک بعد از سیلاب

یک عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک گفت : بر اساس شاخص جهانی ، خسارت سیل اخیر فقط در حوزه فرسایش خاک نزدیک به 100 میلیارد دلار است که در شرایط فعلی به دلیل بحران‌های دیگر نادیده گرفته شده است.

خسارت 100 میلیارد دلاری فرسایش خاک بعد از سیلاب
کد خبر: 292159
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ ۱۴:۵۰:۰۵

اعتمادآنلاین| ‌ جهانگیر پرهمت با بیان اینکه در سال‌های خشکسالی نیز شاهد سیل بوده‌ایم،اظهارکرد : باید سیل را به عنوان یک رویداد طبیعی در کشور بپذیریم تا از قبل برای آن برنامه داشته باشیم و در مدیریت بحران دچار مشکل نشویم.

قائم مقام ستاد توسعه فناوریهای آب ، خشکسالی و فرسایش محیط زیست معاونت فناوری اطلاعات ریاست جمهوری افزود : براساس برآورد اولیه سیلاب اخیر در سه حوزه دز، کارون و کرخه در حدود 12هزار میلیارد متر مکعب بود که منجر به فرسایش 3.5 میلیارد تن خاک و ایجاد رسوب در حدود 900 میلیون تن در دامنه‌ها، حاشیه رودخانه‌ها ، کانال‌ها و خانه‌ها شد. به معنای دیگر خاک باارزشی که ظرف میلیون‌ها سال ایجاد شده بود با یک سیلاب از بین رفت.

این عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری به تشریح وضعیت اراضی کشاورزی پس از وقوع سیل پرداخت و اظهارکرد : بخشی از رسوبات فرسایشی به همراه سیل در دشت خوزستان و آق قلا ته‌نشین شده‌اند و بازسازی این زمین‌های کشاورزی که در حدود 250 هزار متر مربع است را با پیچیدگی‌ها و سختی‌هایی همراه می کند.

پرهمت در خصوص خسارات ناشی از سیل اخیر اظهار کرد : با توجه به استاندارد جهانی ، فرسایش هر متر مکعب خاک ، معادل با 28 دلار است . حال اگر میزان خاک فرسایش یافته در سیل اخیر را در این عدد ضرب کنیم ، نتیجه خسارت این بخش بسیار بالا خواهد بود.

وی در ادامه این برنامه رادیویی گفت: در این سیل فرسایش خاک و آسیب اراضی کشاورزی خسارت‌های بزرگی را بر کشور تحمیل می‌کند که در حال حاضر به دلیل خرابی منازل مسکونی و امدادرسانی به آن پرداخته نمی‌شود.

این عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، طرح‌های بخش سیلاب بر آبخوان‌های کشور را یکی از راهکارهای بسیار مهم در کنترل سیل و احیای خاک دانست و اظهار کرد : در این طرح آب را به صورت یک قشر نازک روی زمین قرار می‌دهیم که لایه نازک خاک روی زمین ایجاد و به معنای دیگر خاک احیا می شود اما در این سیل نیم متر خاک روی محصولات کشاورزی قرار گرفته است و نمی‌توان ادعا کرد رسوبات منتقل شده به اراضی کشاورزی حاصلخیزی ایجاد کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها