کد خبر: 292208
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ ۱۵:۴۱:۴۰
| |

نیویورک‌تایمز:

روحانی مسیر ترامپ را نرفت

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، در بازتاب اظهارات امروز (چهارشنبه) حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری کشورمان نوشت: روحانی از مسیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خودداری از پیروی کامل از کل توافق هسته‌ای خودداری کرد و برعکس به اطلاع کشورهای اروپایی رساند که او گام‌های سنجیده‌شده‌ای را برداشته است.

روحانی مسیر ترامپ را نرفت
کد خبر: 292208
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۸ ۱۵:۴۱:۴۰

اعتمادآنلاین| این روزنامه آمریکایی در گزارشی تحت عنوان «ایران می‌گوید پایبندی به تعهداتش در قبال بخش‌هایی از توافق هسته‌ای را متوقف می‌کند» افزود: ایران امروز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور دیگر به دو تعهد خود تحت توافق هسته‌ای پایبند نخواهد بود. اعلام تصمیم جدید ایران توسط روحانی دقیقا یک سال بعد از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درخارج کردن کشورش از توافق هسته ای سال 2015 انجام شد.


این گزارش افزود: با این حال روحانی در مسیر ترامپ در لغو کامل توافق گام نگذاشت. در مقابل او به دولت های اروپایی گفت که به آنها 60 روز فرصت خواهد داد تا بین پیروی از ترامپ یا نجات دادن توافق از طریق ورود به تجارت نفت با ایران و بر خلاف تحریم های یکجانبه آمریکا، یکی را انتخاب کنند.


نیویورک تایمز نوشت: وی (روحانی) در سخنانی که از تلویزیون ملی پخش می شد، گفت: مسیری که ما انتخاب کردیم مسیر جنگ نیست، مسیر دیپلماسی است. اما دیپلماسی با زبان جدید و منطق جدید.


نیویورک تایمز افزود: او گفت که از امروز (چهارشنبه)، ایران به تقویت ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح پایین و آب سنگین خواهد پرداخت. اگر اروپایی‌ها نتوانستند تحریم های یکجانبه آمریکا را جبران کنند ایران ساخت راکتور هسته‌ای را از سر می‌گیرد. این راکتور تحت برجام تعطیل شده بود و اجزای کلیدی آن، برچیده شده بود.


نیویورک تایمز نوشت: هیچ یک از این اقدامات در آینده نزدیک باعث دسترسی ایران به سلاح هسته ای نمی شود اما باعث خواهد شد این کشور تلاش هایی را که طبق توافق متوقف شده بود، به طور آرام و یکنواخت از سر گیرد.


این رسانه در ادامه آورده است: اعلام امروز روحانی ضربه شدید دیگری به توافقی است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا امیدوار بود به خصومت 40 ساله دو کشور پایان دهد و به ایجاد دوره جدیدی از همکاری منجر شود. هرچند ایران به طور دقیق به اصول توافق پایبند بود این همکاری هرگز رخ نداد.


هنوز معلوم نیست واکنش واشنگتن به تصمیم جدید ایران چه خواهد بود. درحالی که آمریکا از توافق خارج شده است اما از مدتها پیش خواستار آن بوده که ایران به تعهداتش در قبال بازرسان بین‌المللی و توقف اقدامات هسته‌ای خود پایبند باشد.


«جان بولتون» مخالف جدی توافق هسته‌ای، اغلب گفته است که ایران هرگز قصد نداشته بلندپروازی‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و ممکن است به سخنرانی روحانی به عنوان ادله دیگری برای اثبات این ادعایش استفاده کند.


نیویورک‌تایمز افزود: هر چند تصمیم ایران به توافق هسته ای تاریخی پایان نداد اما آن را در وضعیت تنفس مصنوعی قرار داد.


این رسانه نوشت: «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به تازگی در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت که مقامات ارشد این کشور برای پاسخگویی به اقدامات ترامپ به دلیل محدود کردن درامدهای ایران تحت فشار هستند. او تلاش‌ها برای محدود کردن فعالیت های تجاری با ایران را «جنایتی جنگی» علیه مردم این کشور دانست.


مقامات ارشد ایرانی در تلاش برای نشان دادن اختلاف رفتارشان با ترامپ، با درخواست‌ها برای پایان دادن به این توافق خودداری کرده اند. در مقابل بر اساس گفته بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران در یک سال گذشته به طور کامل به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای پایبند بوده است.


نیویورک‌تایمز نوشت: تصمیم جدید ایران همچنین فقط چند روز بعد از اعلام دولت آمریکا برای اعزام ناو و بمب افکن خود به خلیج فارس اتخاذ شد.

نیویورک‌تایمز نتیجه گرفت: اقدامات دولت ترامپ می‌تواند به از سرگیری بحران هسته‌ای منجر شود زیرا طرف ایرانی نیز به دنبال افزایش فشارها خواهد بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها