کد خبر: 292231
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

سیدفضل‌الله موسوی، عضو حقوقدان شورای نگهبان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

هنوز بحثی درباره اصلاح قانون اساسی مطرح نشده است/ باید از کسانی که درباره اصلاح قانون اساسی صحبت می‌کنند پرسید که منظورشان چیست/ شورای نگهبان طبق ضوابط قانونی عمل می‌کند/ قطعاً روند احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان بدون نقص نیست/ شورای نگهبان باید عملکرد،

سیدفضل‌الله موسوی، عضو حقوقدان شورای نگهبان، گفت: هنوز بحثی درباره اصلاح قانون اساسی مطرح نشده است، هر زمان که بحث آن به میان آید انجام می‌شود. البته ممکن است نظر عده‌ای این باشد که قانون اساسی اصلاح شود، باید از آنها پرسید که این اصلاح در چه زمینه‌هایی صورت گیرد.

هنوز بحثی درباره اصلاح قانون اساسی مطرح نشده است/ باید از کسانی که درباره اصلاح قانون اساسی صحبت می‌کنند پرسید که منظورشان چیست/ شورای نگهبان طبق ضوابط قانونی عمل می‌کند/ قطعاً روند احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان بدون نقص نیست/ شورای نگهبان باید عملکرد،
کد خبر: 292231
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۹ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری- سیدفضل‌الله موسوی، عضو حقوقدان شورای نگهبان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره احتمال اصلاح قانون اساسی می‌گوید فعلاً صحبتی در این‌باره مطرح نشده، اما باید از کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند پرسید که این اصلاح باید درباره چه مباحثی انجام گیرد.

این عضو شورای نگهبان همچنین درباره انتقادهایی که به نحوه عملکرد این شورا وارد می‌شود، تاکید می‌کند که شورای نگهبان عملکرد حقوقی دارد و بر اساس گزارش‌هایی که دریافت می‌کند صلاحیت افراد را تایید می‌کند. مشروح این گفت‌وگو را در زیر بخوانید:

*بحث اصلاح قانون اساسی از طرف برخی چهره‌های سیاسی مطرح می‌شود. نظر شما درباره انجام این اصلاحات چیست؟

من اطلاعی از این موضوع ندارم، باید از کسانی بپرسید که این بحث را مطرح می‌کنند.

*شما زمینه این کار را فراهم می‌بینید؟

هنوز بحثی در این‌باره مطرح نشده است، هر زمان که بحث آن به میان آید انجام می‌شود. البته ممکن است نظر عده‌ای این باشد که قانون اساسی اصلاح شود، باید از آنها پرسید که این اصلاح در چه زمینه‌هایی صورت گیرد.

*نظرتان درباره بازنگری چیست؟

بازنگری حدود 10 سال پیش انجام شد، فکر نمی‌کنم الان چیز خاصی وجود داشته باشد.

*استانی شدن انتخابات را که در قالب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات به شورای نگهبان ارسال شده چگونه می‌بینید؟

باید در شورا مورد بررسی قرار گیرد. نظر شخصی من آنچنان اهمیتی ندارد، باید هر کسی در شورا نظر دهد و بحث کنند تا تکلیف تعیین شود. طبیعی است این موضوعات مزایا و مضراتی خواهد داشت که مخالفان و موافقان آنها را مطرح می‌کنند. در شورای نگهبان هم بررسی نمی‌کنند که ببینند چه چیزی خوب یا بد است. مواد را تطبیق می‌دهند تا ببینند که مغایر با شرع یا قانون اساسی است یا نه و بر اساس آن عمل می‌شود.

*چند ماه دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، انتقادهایی نسبت به عملکرد شورای نگهبان و نظارت استصوابی از طرف جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب وجود دارد. نظرتان در این موزد چیست؟

من در دوره قبلی انتخابات مجلس حضور نداشتم، باید این دوره جدید برویم و ببینیم که وضعیت چگونه است. طبیعتاً اعضای شورای نگهبان سعی می‌کنند طبق ضوابط قانونی عمل کنند. ممکن است در مواردی نقص‌هایی هم وجود داشته باشد که باید برطرف شود. قطعاً این روند بدون نقص نیست، اما شورا سعی می‌کند تلاش خود را بر پایه مقررات انجام دهد.

*به هر حال جریان اصلاحات تاکید دارد نحوه اعمال نظارت استصوابی به گونه‌ای است که نخبگان سیاسی آنها بیرون می‌مانند.

همان‌طور که گفتم شورای نگهبان بر اساس مقررات و گزارش‌هایی که وجود دارد عمل می‌کند. نظارت شورای نگهبان صرف نظارت کردن و اطلاع‌ داشتن نیست، بلکه باید عملکرد، توانایی‌ها و شرایط افراد را احراز کند تا ببیند که شرایط را برای انتخاب شدن دارند یا نه. همچنین باید نظارت کند تا روند اجرایی انتخابات هم درست انجام شود. این چیزی است که طبق قانون باید صورت گیرد و اعضا هم سعی می‌کنند بنا بر قانون عمل کنند. همان‌طور که گفتم ممکن است در مواردی هم اشتباه صورت بگیرد که به هر حال در هر کاری خطا وجود دارد.

*انتقادهایی را که مطرح می‌‌شود درست نمی‌دانید؟

باید یک به یک بررسی و تکلیف آنها مشخص شود. اما در کل صحبت‌هایی که در مورد اعمال نفوذ مطرح می‌شود درست نیست. سعی می‌کنند طبق مقررات و قانون عمل کنند، به هر حال ممکن است در جاهایی نقص‌ وجود داشته باشد و اشتباهاتی پیش آید، اما عامدانه و بر اساس جهت‌گیری نیست.

*به هر حال بسیاری از مردم عادی هم به این روند انتقاد دارند و با توجه به مجالس اخیر، وضعیت مجلس را نشأت‌گرفته از اعمال سلیقه شورای نگهبان می‌دانند.

در هر مجلسی ممکن است توانایی‌ها آن‌گونه که باید، نباشد. طبیعی است در برخی مجالس وضعیت بهتر باشد و در برخی مجالس این‌طور نباشد. شورای نگهبان هم طبق مقررات و بر اساس گزارش مراجع قانونی (نیروی انتظامی، اطلاعات و...) عمل می‌کند. اما ممکن است عده‌ای هم در انتخابات شرکت کنند که سوابقی از این لحاظ نداشته باشند، به هر حال چون چهره جدید هستند ممکن است بعداً مشکلات نمایان شود. باید راهی برای آن پیدا کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها