المالکی:

تهدید ایران، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است

رئیس ائتلاف «دولت قانون» عراق در سخنانی خطاب به ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که به‌کارگیری روش تهدید در قبال جمهوری اسلامی ایران، نقض آشکار قوانین بین‌المللی تلقی می‌شود.

تهدید ایران، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است
کد خبر: 292851
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۱ ۱۰:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| نوری مالکی، در بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به تنش‌های نظامی منطقه از طریق گفت‌وگو و به دور از سیاست زورگویی شد.

او با بیان اینکه ما خواستار پایان تنش میان واشنگتن و تهران از طریق گفت‌وگو هستیم، افزود: تنش نظامی در منطقه و تهدید به جنگ همراه با تحریم‌های اقتصادی یکجانبه از سوی آمریکا علیه همسایه ما یعنی جمهوری اسلامی ایران که در تضاد با قوانین و قواعد بین‌المللی است، پیامدهای خطرناکی برای ملت مسلمان ایران و تمام ملت‌های منطقه خصوصاً عراق به دنبال خواهد داشت زیرا عراق به تازگی از جنگ داعش رهایی یافته است و هسته‌های خاموش آن تا به امروز نیز امنیت و ثبات کشور را تهدید می‌کند.

المالکی گفت: سیاست به‌کارگیری زور و تهدید با سلاح استراتژیک و تلاش برای تحمیل اراده و سلطه‌گری با منطق زور باعث ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه و همچنین به وجود آمدن مرحله جدید از خشونت فراگیر می‌شود و این مرحله می‌تواند آغاز فصل جدیدی از قتل، ویرانی و تخریب باشد این درحالی است که ملت‌های منطقه حساس ما نیازمند آرامش، ثبات و همچنین تحقق پیشرفت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و همکاری‌های مشترک هستند.

او همچنین اعلام کرد که عدم پایندی به معاهدات بین‌المللی ، اعلان جنگ و ایجاد تحریم که به ملت مسلمان ایران آسیب می‌رساند، همانطور که پیش از این به ملت عراق آسیب رساند به دور از ضوابط و قوانین بین‌المللی است.

نخست‌وزیر پیشین عراق ضمن محکوم کردن سیاست تحریم گفت: اسلوب زورگویی و تهدید علیه همسایه ما ایران در تضاد آشکار با قوانین بین‌المللی و نقض اراده یک کشور مستقل است و تجاوزی آشکار به یک ملت مسلمان که تسلیم را نمی‌پذیرد به شمار می‌رود. ملت‌های با اراده از ناو و کشتی جنگی نمی‌ترسند و تاریخ نشان داده است که تجاوز به وسیله زور در برابر اراده ملت‌های آزاده کارساز نیست.

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در ادامه گفت: با توجه به تاکید ما بر منافع ملت عراق و حمایت و همبستگی از ملت مسلمان ایران و تمام ملت‌های منطقه و همچنین به منظور حفظ امنیت و ثبات منطقه و جهان و حفاظت از ثبات نظام بین‌المللی از تمام کشورها می‌خواهیم که موضعی یکپارچه در رابطه با سیاست تهدید کننده ملت‌های منطقه و جهان اتخاذ کنند و زبان عقل و گفت‌وگو را به کار گیرند و مشکلات تعلیق شده میان کشورها را با اسلوب‌هایی حکیمانه و طبق قوانین بین‌المللی حل کنیم نه از طریق زورگویی و تحریم.

نوری مالکی در پایان از سازمان ملل، شورای امنیت و تمام کشورها خواست تا آتش جنگ منطقه را خاموش کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها