کد خبر: 292924
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۱ ۱۲:۱۹:۰۰
| |

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور خبر داد:

ارسال آئین نامه نحوه سازماندهی مشارکت شهروندان در مدیریت بحران به دولت

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از تهیه آئین نامه نحوه سازماندهی مشارکت شهروندان در امور ایمنی و مدیریت بحران شهری و ارسال آن به دولت خبر داد.

ارسال آئین نامه نحوه سازماندهی مشارکت شهروندان در مدیریت بحران به دولت
کد خبر: 292924
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۱ ۱۲:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان این مطلب گفت: طبق مصوبه هیات دولت پیرامون سند آسیب شناسی مدیریت بحران شهرداری‌ها که سال 96 تصویب و ابلاغ شد، سازمان شهرداریها و دهیاری‌های کشور موظف به تهیه این آئین نامه شد که پیش نویس آن پس از تشکیل جلسات و دریافت نظرات و پیشنهادهای دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان مدیریت بحران، استانداری‌ها، دستگاه‌های امدادی و ستادهای مدیریت بحران شهرداری‌ها تهیه و تقدیم دولت شد.

وی هدف اصلی از تهیه این آئین نامه را ساماندهی مشارکت شهروندان در امور ایمنی و مدیریت بحران و تعیین نظام مشخص در بین کلیه سازمان های بکارگیرنده نیروی داوطلب مردمی به منظور بکارگیری در فعالیت های مرتبط با مراحل چهارگانه مدیریت بحران ذکر کرد.

جمالی نژاد اضافه کرد:‌ قلمرو این آیین نامه شامل تمامی سازمان ها و نهادهای امدادی و عملیاتی فعال در حوزه ایمنی و مدیریت بحران کشور از جمله جمعیت هلال احمر، شهرداریها و سازمانهای تابعه و بسیج و سایر سازمانهای دارای ماموریت مشخص در ایمنی و مدیریت بحران است.

وی افزود: نقش و مسئولیت قابل واگذاری به نیروهای داوطلب متناسب با مراحل مدیریت بحران، همکاری و مشاوره در امور کاهش اثرات و پیشگیری،آمادگی، مقابله، مشارکت در فرایند بازسازی و بازتوانی پس از بروز حوادث در قالب سلسله مراتب شهری شامل محله، ناحیه، منطقه و شهر تعیین می شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین گفت: به موجب یکی از بندهای این آیین نامه، در هنگام بروز حوادث و اعلام فراخوان استفاده از نیروهای داوطلب برای مشارکت در فرایند امدادرسانی کلیه سازمان های مسئول و اعزام کننده نیروهای داوطلب موظف به رعایت سیاست‌ها و ابلاغیه های روسای شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور، استان و شهرستان مطابق سطح حادثه اعلام شده می باشند و ترتیب و نحوه این هماهنگی به موجب دستورالعملی است که پس از تصویب در شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور ابلاغ می‌شود.

جمالی نژاد همچنین اظهار کرد: رسته‌های موضوعی فعالیتهای داوطلبین که در این آیین نامه مشخص شده، عبارت از آموزش و ترویج فرهنگ ایمنی، نظارت بر اجرای مقررات ایمنی، هشدار و اطلاع رسانی، ارزیابی و پشتیبانی عملیات، امداد و نجاتی، آتش نشانی، امنیت و انتظامات، تدفین، مستندسازی حوادث و سوانح و بازسازی و بازتوانی است.

وی اضافه کرد: به موجب یکی دیگر از بندهای این آیین نامه، سازمان بکارگیرنده موظف می باشد قبل از هرگونه بکارگیری نیروهای داوطلب، آموزش های مورد نیاز را به داوطلب ارایه و به افرادی که دوره های آموزشی را با موفقیت به پایان رسانده باشند، گواهینامه پایان دوره آموزشی و کارت عضویت دو ساله اعطاء کند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها