کد خبر: 292967
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۱ ۱۳:۲۷:۰۶
| |

سازمان خبرنگاران بدون مرز نسبت به برخورد با افشاگران در آمریکا هشدار داد

سازمان خبرنگاران بدون مرز هشدار داد: توسل جستن دولت دونالد ترامپ به قانون مجازات جاسوسی برای پیگرد قضایی افشاگران، باعث تهدید مستقیم علیه خبرنگارانی که در حوزه روزنامه‌نگاری تحقیقی فعال هستند، می‌شود.

سازمان خبرنگاران بدون مرز نسبت به برخورد با افشاگران در آمریکا هشدار داد
کد خبر: 292967
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۱ ۱۳:۲۷:۰۶

اعتمادآنلاین| اخیراً وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، «دیوید هیل» یک تحلیلگر اطلاعاتی سابق نیروی هوایی آمریکا به دسترسی غیرقانونی به اطلاعات دفاعی ملی محرمانه و افشا کردن این اطلاعات به یک خبرنگار در زمان فعالیت به عنوان مقاطعه‌کار خصوصی آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی متهم شده است.

«سابین دولان» مدیر اجرایی دفتر خبرنگاران بدون مرز در آمریکای شمالی اعلام کرد: پیگرد قضائی افرادی نظیر هیل طبق قانون مجازات جاسوسی در آمریکا صرفاً باعث تهدیدی مستقیم علیه حوزه روزنامه‌نگاری تحقیقی به عنوان یک کار عمدتاً مبتنی بر افشاگرانی که اطلاعات مورد توجه عموم را در اختیار خبرنگاران بر مبنای نگرانی‌های اخلاقی یا قانونی قرار می‌دهند، می‌شود.

او در ادامه تاکید کرد: ما نیازمند حمایت‌های قوی‌تر از افشاگران در آمریکا هستیم؛ به ویژه اینکه اکنون دولت آمریکا صراحتاً در راستای سرکوب هر گونه افشاگری تلاش می‌کند. این نوع استفاده از قانون مجازات جاسوسی علیه افشاگران باید پایان یابد.

«دیوید هیل» سومین افشاگری است که دولت دونالد ترامپ بر طبق قانون مجازات جاسوسی تحت پیگرد قرار داده است. پیشینه این قانون مربوط به زمانی است که برای هدف قرار دادن جاسوس‌های آلمان در زمان جنگ جهانی اول تصویب شد.

در عین حال دو افشاگر دیگر هم در دولت ترامپ با استفاده از این قانون تحت پیگرد قرار گرفتند از جمله، تری آلبری یک مأمور اف.‌بی.آی و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و هر دو نیز اقرار به گناهکار بودن کرده‌اند.

پیشتر در دولت سابق باراک اوباما نیز هشت افشاگر طبق این قانون تحت تعقیب قرار گرفتند که رکوردی جدید به‌‌جا گذاشته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها