کد خبر: 293062
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۱ ۲۲:۳۰:۰۰
| |

آیا قانون اساسی اصلاح می‌شود؟

اصلاح قانون اساسی از جمله موضوعاتی است که در سال‌‌های اخیر مورد توجه کنشگران سیاسی قرار دارد. در اصلاحات قانون اساسی در سال 1368، فصل چهاردهم و اصل 177 به این قانون الحاق شد که بر اساس این فصل و اصل اصلاح قانون اساسی قابلیت اجرا دارد.

حجم ویدیو: 2.96M | مدت زمان ویدیو: 00:01:47 دانلود ویدیو
کد خبر: 293062
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۱ ۲۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اصلاح قانون اساسی از جمله موضوعاتی است که در سال‌‌های اخیر مورد توجه کنشگران سیاسی قرار دارد.

در اصلاحات قانون اساسی در سال 1368، فصل چهاردهم و اصل 177 به این قانون الحاق شد که بر اساس این فصل و اصل اصلاح قانون اساسی قابلیت اجرا دارد.

اصل‏ یکصد وهفتاد و هفتم قانون اساسی: بازنگری‏ در قانون‏ اساسی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏، در موارد ضروری‏ به‏ این ترتیب‏ انجام‏ می‏‌گیرد:

مقام‏ رهبری‏ پس‏ از مشورت‏ با مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام،‏ طی‏ حکمی‏ خطاب‏ به‏ رئیس‏‌جمهور موارد اصلاح‏ یا تتمیم‏ قانون‏ اساسی‏ را به‏ شورای‏ بازنگری‏ قانون‏ اساسی‏ با این ترکیب‏ پیشنهاد می‌کند:

1. اعضای‏ شورای‏ نگهبان‏/ ‎2. روسای‏ قوای‏ سه‌گانه‏/ 3. اعضای‏ ثابت‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏/ ‎4. پنج‏ نفر از اعضای‏ مجلس‏ خبرگان‏ رهبری‏/ ‎5. ده‏ نفر به‏ انتخاب‏ مقام‏ رهبری‏/ 6. سه‏ نفر از هیات‏ وزیران‏/ ‎7. سه‏ نفر از قوه‏ قضاییه‏/ ‎8. ده‏ نفر از نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏/ ‎9. سه‏ نفر از دانشگاهیان‏

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان: هر زمان بر اساس اصل 177 لازم شد، قانون اساسی اصلاح می‌شود و هیچ نگرانی‌ای از این بابت وجود ندارد.

کدخدایی اواخر بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود همان‌طور که اصلاح یک قانون اساسی بنا بر اقتضائات زمان از الزامات است، اصلاح بی‌مورد نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد. صرف گذشت زمان دلیلی تام برای تغییر قانون اساسی نیست.

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس: با توجه به تجربه‌ای که از سال 68، یعنی زمان بازنگری در قانون اساسی، تا به امروز داشته‌ایم، به این نتیجه رسیده‌ایم که در موادی از قانون اساسی کاستی‌هایی وجود دارد که باید اصلاح شود.

به گفته مطهری، رابطه‌ای که امروز میان مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس وجود دارد باید کاملاً روشن شود. اگر نیازمند به مجلسی مانند مجلس سنا هستیم، این تغییر باید در قانون اساسی داده شود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس در اسفندماه 97: این مساله امروز ما نیست. آیا الان از تمام ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده می‌شود؟

سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان: اگر تشریفات رعایت شود و ترتیبات بیاید، در قانون اساسی هم ممکن است اصلاحات و تغییراتی صورت گیرد. منتها الان هیچ بحث جدی‌ای درباره این موضوع مطرح نیست.

سیدفضل‌الله موسوی، دیگر عضو حقوقدان شورای نگهبان معتقد است: هر زمان بحث اصلاح قانون اساسی به میان آید انجام می‌شود. ممکن است نظر عده‌ای اصلاح قانون اساسی باشد که باید از آنها پرسید این اصلاح در چه زمینه‌هایی صورت گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها