لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهوری:

نباید در اعطای تابعیت به کودکان زنان ایرانی تردید کرد

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهوری گفت: اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی یک نیاز جدی است که نباید در آن تردید کرد.

نباید در اعطای تابعیت به کودکان زنان ایرانی تردید کرد
کد خبر: 293243
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ۱۱:۳۷:۳۴

اعتمادآنلاین| لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهوری در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در دفاع از لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی بیان کرد: این لایحه سه چهارسالی است که در دولت مورد بحث است، زنان ایرانی چه کسانی که در داخل ایران هستند و چه کسانی که خارج از ایران زندگی می کنند از حق انتخابی که خداوند و قانون آن ها داده می توانند استفاده کنند و با مردان غیرایرانی ازدواج کنند که فرزندان آن ها ممکن است در خارج یا داخل کشور متولد شوند.


وی با بیان این که زنان ایرانی می خواهند از عشق به هویت ایرانی استفاده کنند، اظهار داشت: مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضیات تا آخرین لحظه عمرش به دنبال این بود که فرزندش هویت ایرانی داشته باشد.


وی خطاب به نمایندگان گفت: جمعیتی در ایران از مادر ایرانی متولد می شوند ما آن ها را ایرانی نمی دانیم این افراد احساس تبعیض جدی خواهند کرد و به مرور زمان در برابر نظم اجتماعی خواهند ایستاد و می توانند برای کشور خطر امنیتی ایجاد کنند پس نیاز جدی در این زمینه وجود دارد که نباید در این نیاز تردید کنیم.


جنیدی با اشاره به قوانین و مباحث حقوقی در این زمینه اظهار داشت: بخشی از قانون مدنی ما از فقه امامیه است، بخش هایی نیز از فقه امامیه نیست و بخشی از آن نیز از نظام های حقوقی مانند حقوق فرانسه گرفته شده است.


وی افزود: این نظام ها صد سال پیش اعطای تابعیت از طریق پدر را به رسمیت می شناختند اما این نظام ها با گذشت یک قرن تغییر الگو دادند و قبول دارند که تابعیت هم از جانب مادر و هم از جانب پدر منتقل می شود.


جنیدی ادامه داد: اگر ما اعطای تابعیت از جانب مادر را بپذیریم اولا هیچ دولتی اراده خود را به دلیل امکان تابعیت مضاعف معطوف به اراده دولت خارجی نمی کند دیگر این که هم اکنون ما در سیستم تابعیت از جانب پدر تابعیت خود به خودی برای نسل های متوالی را داریم یعنی 10 نسل از پدر ایرانی که ممکن است در ایران زندگی نکرده باشند تابعیت ایرانی بگیرند، به این افراد اجازه می دهیم و بسیاری مواقع به فرزندانی که از مادر اما با پدر خارجی متولد شده اند تابعیت اعطا نمی کنیم.


معاون حقوقی رییس جمهوری اظهار داشت: ممکن است فردی با یک خارجی ازدواج کند، فرزند این افراد از طرف مادر دارای یک تابعیت می شود و از طرف پدر نیز دارای یک تابعیت است ممکن است در کشور سومی زندگی کند که تابعیت سوم به او تعلق گیرد اما باز از جانب مادر ما به او تابعیت می دهیم.


جنیدی افزود: مسائل امنیتی در این مورد موضوعیت ندارد و ما نباید در مورد فرزندان زیر 18 سال نگرانی امنیتی داشته باشیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها