کد خبر: 293256
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ۱۱:۵۶:۵۹
| |

فرجی‌راد:

اقدام اخیر ایران موجب غافلگیری طرف‌های مذاکره شد

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اعتقاد به این‌که ترامپ برای تعدیل کردن تنش‌های اخیر به‌وجود‌آمده پیشنهاد تماس تلفنی را مطرح کرده است، گفت: مشاورین او به ویژه بولتون راضی به انجام مذاکره ترامپ با ایران نیستند.

اقدام اخیر ایران موجب غافلگیری طرف‌های مذاکره شد
کد خبر: 293256
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ۱۱:۵۶:۵۹

اعتمادآنلاین| عبدالرضا فرجی‌راد در تحلیل خود از رفتار اخیر ترامپ و اخباری مبنی بر در اختیار قرار دادن شماره تماس به سفارت سوئیس برای این که در صورت در خواست طرفی ایرانی، شماره به آن‌ها داده شود، گفت:‌ آمریکایی‌ها فشارها در مورد تحریم‌ها را افزایش دادند، از طرفی انتظار عکس العمل ایران به این نحو را نداشتند، معتقد بودند هر چه فشار تحریمی را بیش‌تر کنند نهایتا یا در داخل ایران توسط مردم تنش‌هایی ایجاد می‌شود یا ایران مجبور به تن دادن به خواسته آن‌ها می‌شود و یا این‌که پای میز مذاکره می‌نشیند و در نتیجه آن‌چه می‌خواهند به دست می‌آورند.

او افزود: اکنون به یکباره غافل‌گیر شدند نه ایران از برجام خارج شد و نه اقدام خاصی را از نظر نظامی یا... به وجود آورد که آمریکایی‌ها بهانه‌ای داشته باشند، بنابراین به این نتیجه رسیدند که بهتر است تا حدودی تنشی که ایجاد شده را کم کنند.

سفیر سابق ایران در نروژ همچنین بیان کرد: به نظر می‌رسد ترامپ دلش می‌خواهد مذاکره کند، قطعا مشاورین او به ویژه بولتون راضی نیست که این اقدام انجام شود، اما ترامپ تصمیم دارد چنین اقدامی را انجام دهد، البته در مذاکرات به دنبال این است که دستاوردی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه اعلام کرد: بنابراین با توجه به اتفاقاتی که رخ داد و نظری که او در رابطه با تماس تلفنی اعلام کرده طبیعتا طرف ایرانی هم رد می‌کند و دیدید که مقامات نظامی و غیر نظامی این مذاکرات را رد کردند.

فرجی‌راد تاکید کرد:‌ ترامپ باید به صحبت‌های مسئولین ایرانی توجه کند که اعلام کردند در مذاکرات بسته نیست، به شرطی که کاخ سفید به قوانین بین‌الملل یعنی آنچه مورد توافق بین المللی قرار گرفته برگردد، به برجام احترام بگذارد و مشخص کند از این مذاکرات چه چیزی را می‌خواهد به ایران تحمیل کند یا این‌که آیا می‌خواهد مانند برجام مذاکره شود برای رسیدن به راه حلی که دو طرف در آن برد داشته باشند که نتیجه این برد هم مشخص است و مورد پذیرش جامعه جهانی و سازمان ملل باشد.

او ادامه داد: حتما ترامپ به این مساله واقف است و هدفش از ارائه شماره تماس این است که تعدیل در تنشی که به وجود ‌آمده ایجاد کند و با توجه به این‌که علاوه بر تحریم‌ها صحبت راه افتادن ناو و ‌هواپیمای جنگی است، به نظر می‌رسد عکس‌العمل ایران ویژه و خاص بود و تقریبا جامعه جهانی به نوعی اتفاقات این چند روز را گردن آمریکایی‌ها گذاشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اعلام کرد:‌ درست است که بعضی از اروپایی‌ها زرنگی‌هایی کردند اما نهایتا آلمان، ایران را به مذاکره دعوت کرد، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد مسئول این اتفاقات آمریکا است و حتی کشورهایی مانند ژاپن و عمان نیز اعلام میانجی‌گیری کردند و... همه این‌ها مسائلی است که آمریکایی‌ها انتظارش را نداشتند که به نوعی به نفع ایران تمام شود.

فرجی‌راد با تاکید بر اینکه ایران قطعا تماس تلفنی با آمریکا را نمی‌پذیرد، گفت:‌ در مورد مذاکره هم راه خاصی دارد که قبلا در رابطه با برجام طی شده، لذا آمریکا باید هدفش از مذاکره را مشخص کند و طرح 12 گانه‌ای را که پمپئو اعلام کرد،‌ لغو کند و در راستایی قدم بردارد که نتیجه‌اش مورد پذیرش جامعه جهانی باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها