نتایج قانونی شدن لایحه انتقال تابعیت مادر ایرانی به فرزندش چیست؟

کلیات لایحه انتقال تابعیت مادر ایرانی به فرزندش در مجلس به تصویب رسید و برای نهایی شدن به شورای نگهبان ارسال شد. اما نتیجه قانونی شدن این مصوبه در جامعه چه خواهد بود؟

حجم ویدیو: 2.46M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 293374
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ۱۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نیلوفر حامدی- پنج سال از نخستین روزی که موضوع انتقال تابعیت از مادر ایرانی به فرزندش در دولت مطرح شد، می‌گذرد. لایحه‌ای که در آن به فرزند ناشی از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی اجازه می‌داد تابعیت مادرش، یعنی ایرانی بودن، را با وجود خارجی بودن پدر حفظ کند.

این لایحه تا به امروز دو مرتبه به مجلس رفته بود و این‌ بار توانست با حداکثر آرا، تصویب و راهی شورای نگهبان شود.

در صورتی که مصوبه مجلس قانون شود، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی، که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، پیش از رسیدن به 18 سال تمام شمسی، به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران درمی‌آیند.

همچنین 40 هزار کودک بدون شناسنامه در ایران دارای هویت می‌شوند.

شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه رانندگی، حق تحصیل در مدارس و دانشگاه، حق اشتغال و حق استفاده از بیمه مواردی هستند که فرزندان چنین ازدواج‌هایی تاکنون از آن محروم بوده‌اند.

در حال حاضر افغانستانی‌ها با سهم بیش از دو و نیم درصد جمعیت ایران، به عنوان اصلی‌ترین گروه مهاجران به کشور، مهم‌ترین جمعیتی هستند که با این قانون می‌توانند هویت داشته باشند.

این قانون به زنان ایرانی‌ای که در خارج از کشور با مردی خارجی ازدواج کرده‌اند کمک می‌کند تا بتوانند برای فرزندشان تابعیت ایرانی بگیرند. تعداد این زنان در حال حاضر 300 هزار نفر است.

قانونی شدن این مصوبه، حرکتی به سمت احقاق حقوق زنان ایرانی و رفع برخی موارد تبعیض جنسیتی نیز محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها