موسیقی‌‌های بی‌کلام در کنداکتور تلویزیون چه جایگاهی دارند؟

طبق تحقیقات انجام شده 77 درصد از سبک موسیقی‌های پخش شده در شبکه‌های یک، دو، سه، پنج و نسیم پاپ است و موسیقی‌های بی‌کلام جایگاه اندکی در کنداکتور سیما دارند.

موسیقی‌‌های بی‌کلام در کنداکتور تلویزیون چه جایگاهی دارند؟
کد خبر: 293435
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ۱۷:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ موسیقی‌های پخش شده در شبکه‌های یک، دو، سه، پنج و نسیم در بازه زمانی 25 تا 27 دی‌ماه توسط شورای نظارت بر صدا و سیما مورد تحلیل محتوا قرار گرفت.


شورای نظارت بر صدا و سیما در این باره اعلام کرد که طبق یافته‌ها 77 درصد از موسیقی‌های بررسی شده دارای سبک پاپ است که این موضوع نشان از غلبه موسیقی پاپ در سیما داشته و وضعیت کاملاً مشابهی با گزارش های پیشین را نشان می‌دهد.


این شورای در ادامه توضیح داده که این در حالیست که ظرفیت بالای موسیقی سنتی ایرانی و همچنین وجود خوانندگان توانمند و پراقبال این سبک موسیقیایی در کشور، مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

جای خالی موسیقی بی کلام در سیما


شورای نظارت بر صدا و سیما در این باره اعلام کرده که نزدیک به 80 درصد از موسیقی­‌ها در سیما جمهوری اسلامی، به موسیقی باکلام اختصاص یافته و موسیقی بی­کلام، جایگاه اندکی را در کنداکتور سیما دارد. حال آن که می‌­توان بیش از این از پتانسیل موجود در موسیقی‌های بی­کلام بهره برد.


این شورای همچنین خاطر نشان کرده که موسیقی در سیما در بازه مورد بررسی، کاملاً تحت تأثیر نزدیکی به ایام دهه فجر قرار داشته است.


مقوله­‌های «پیروزی و سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران» و «استمرار روحیه انقلابی و اتحاد مردم مقابل دشمن»، بیش از مقولات دیگر، در موسیقی‌های پخش­ شده در سیما بازنمایی شده‌اند.


بعد از آن‌ها «آموزه‌­های اخلاق فردی و اجتماعی» و «بیان زیبایی‌های عشق‌ورزی و دعوت به آن» بیشتر بازنمایی شده­‌اند. موسیقی، در انحصار خوانندگان جدید است؛ چنان که در بخش مربوط به سبک موسیقی نیز تکیه صرف سیما بر سبک «پاپ»، مؤید همین مسئله است.


شورای نظارت بر صدا و سیما در آخر اظهار داشته که شبکه یک و نسیم، بیش از سایر شبکه‌های مورد بررسی، به گونه‌های «احساسی»، «عاشقانه» و «برانگیزاننده» پرداخته‌اند.


حال آن که در شبکه­‌های دو، سه و پنج، ژانر «حماسی» در صدر قرار داشته است. این­ها درحالی است که در گزارش پیشین، ژانرهای «عاشقانه» و «احساسی» بیش از همه ژانرهای دیگر فراوانی داشت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها