سیدرحیم ابوالحسنی، رئیس دفتر سیاسی حزب اعتمادملی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اختلاف‌نظر در شورای هماهنگی بر سر مدت‌زمان بررسی طرح پارلمان اصلاحات است/ تصویب با عجله پارلمان اصلاحات موجب شکاف میان جریان اصلاحات می‌شود/ برخی در شورای هماهنگی معتقدند پارلمان اصلاحات باید شورایی اداره شود/ مدیریت عالی و رهبری پارلمان اصلاحات مشخص نیست

سیدرحیم ابوالحسنی، رئیس دفتر سیاسی حزب اعتمادملی، گفت: بعضی از دوستان احساس می‌کنند با سرعت و صرفاً با رای‌گیری و بدون اقناع دلی می‌توانند کار را پیش ببرند، به نظر من این کار موجب می‌شود که فردای شکل‌گیری پارلمان اصلاحات، یک شکاف جدی به وجود آید.

اختلاف‌نظر در شورای هماهنگی بر سر مدت‌زمان بررسی طرح پارلمان اصلاحات است/ تصویب با عجله پارلمان اصلاحات موجب شکاف میان جریان اصلاحات می‌شود/ برخی در شورای هماهنگی معتقدند پارلمان اصلاحات باید شورایی اداره شود/ مدیریت عالی و رهبری پارلمان اصلاحات مشخص نیست
کد خبر: 293436
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدرحیم ابوالحسنی، رئیس دفتر سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره طرح پارلمان اصلاحات، گفت: معتقدم باید روی بند به بند این موضوع کار شود و با استقلال و اقناع انجام شود. کار سیاسی و حزبی داوطلبانه است و الزامی نیست؛ یعنی نیروها باید قانع و سپس راغب شوند و بعد همکاری را ادامه دهند.

او درباره برخی از انتقادها و اختلاف‌نظرهایی که درباره این موضوع وجود دارد، عنوان کرد: اینکه بخواهیم کار را در جلسات سریع پیش ببریم، موجب می‌شود که نهاد پارلمان اصلاحات شکل نگیرد و به نتیجه هم نرسد؛ یعنی اولین شرط این است که این کار در جلسات جبهه اصلاحات کامل و سر صبر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رئیس دفتر سیاسی حزب اعتمادملی در ادامه بیان کرد: متاسفانه به نظر می‌آید بعضی دوستان احساس می‌کنند با سرعت و صرفاً با رای‌گیری و بدون اقناع دلی می‌توانند کار را پیش ببرند، به نظر من این کار موجب می‌شود که فردای شکل‌گیری این طرح، یک شکاف جدی به وجود آید و این نهاد اصلاً تشکیل نشود.

ابوالحسنی درباره نظر گروه‌‌های مختلف در شورای هماهنگی اصلح‌طلبان نسبت به طرح پارلمان اصلاحات، توضیح داد: من از ابتدا در جلسات حضور نداشتم، اما بعد از چند جلسه که حاضر شدم، با اینکه گفته می‌شد کلیات طرح در جلسه به تصویب رسیده، اما به نظر می‌رسید کلیات مناسب مطرح نشده و مورد بحث و گفت‌‌وگو قرار نگرفته بود.

او در ادامه افزود: یعنی به نظر می‌رسید برخی نیروها آگاهی کافی نداشتند و موضوع مورد رضایت همه نبود؛ برخی در همان جلسه می‌گفتند که کلیات مطرح نشد، برخی دیگر می‌گفتند مطرح شد، رای‌گیری نشد و....

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی عنوان کرد: این نشان می‌داد که همه حضار نسبت به تمام کلیات وقوف کامل نداشتند.

ابوالحسنی در ادامه با ذکر اینکه «یک نوع دستپاچگی و تعجیل در کار احساس می‌شد»، گفت: واقعیت را بخواهید من این کار را خطرناک می‌دانم. احساس من این است که اگر بر سر این کار تعجیل شود و بدون اقناع طرفین و همه نیروها کار انجام شود، موجب بروز یک شکاف جدید در بین نیروهای اصلاح‌طلب می‌شود و ضرر این خیلی بیشتر از نبود پارلمان اصلاحات است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با انتقاد از عجله برخی برای تصویب هرچه سریع‌تر این طرح، عنوان کرد: تاسیس یک نهاد به این وسعت و عظمت با عجله غیرمنطقی کار مثبتی نیست و معتقدم باید همه جوانب آن بررسی شود. نه اینکه از دستور کار خارج شود، بلکه به نظر من باید زمان بیشتری گذاشته و در جلسات متعدد موضوع بررسی و تعیین‌ تکلیف شود.

رئیس دفتر سیاسی حزب اعتمادملی درباره ایرادات احتمالی طرح پارلمان اصلاحات بیان کرد: به نظر من مشکل عمده طرح پارلمان اصلاحات این است که به نظر می‌رسد فرایند مدیریت عالی آن مشخص نیست.

او افزود: یکی از بحث‌های جدی‌ای که مطرح بود این است که مشخص نیست مدیریت عالی و رهبری آن چگونه باید شکل بگیرد.

ابوالحسنی در ادامه گفت: یکی از موضوعات دیگر چیستی فلسفه این نهاد است. به نظر من درباره این نهاد اختلاف‌نظر وجود داشت. برخی معتقدند این نهاد باید فقط مرکب از احزاب باشد و در حقیقت پارلمان احزاب اصلاح‌طلب باشد. عده‌ای دیگر معتقد بودند باید همه نهادهای اصلاح‌طلب مانند مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی و برخی نهادهای دیگر از جمله تشکل‌های وزرا و استانداران اصلاح‌طلب را هم در بر گیرد.

او ادامه داد: برخی حتی تاکید داشتند که باید افراد و اشخاص اصلاح‌طلب هم در این نهاد قرار گیرند. این یک اختلاف‌نظر جدی است، به نظر می‌رسد ابتدا باید روشن شود که بالاخره این نهاد می‌تواند مرکب از چه عناصری باشد. موضوع بر سر ترکیب است؛ باید یک مبانی نظری منطقی پیرامون ترکیب و تعداد این اشخاص، نهادها و احزاب شکل بگیرد. به نظر من این موضوع شفاف نبود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی درباره تفاوت پارلمان اصلاحات با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان عنوان کرد: پارلمان اصلاحات وسعت بیشتری نسبت به شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دارد و به نظر من دموکراتیک‌تر می‌‌شود.

او در ادامه توضیح داد: با توجه به تجربه شورای عالی سیاست‌گذاری، قرار است این پارلمان تشکیل شود. طرح پارلمان اصلاحات طرح خوبی است و مشکل شورای سیاست‌گذاری این است که یک جمع معدود در آن حضور دارند. بخش اعظم آن اشخاص حقیقی هستند که حزب دارند و بسیاری از احزاب از نظر تعداد در این شورا حضور برابر دارند، در حالی که دارای گستردگی و نفوذ متفاوتی هستند.

ابوالحسنی افزود: اگر بتوانیم از نقاط ضعفی که آنجا وجود دارد در این طرح استفاده کنیم و رفع‌شان کنیم، نهاد خوبی است و کار مناسبی صورت می‌گیرد، اما قرار نیست همان‌طور که گفتم با عجله بخواهیم کار را پیش ببریم.

رئیس دفتر سیاسی حزب اعتمادملی درباره جایگاه سیدمحمد خاتمی در طرح پارلمان اصلاحات، عنوان کرد: منظورم از بحث مدیریت عالی که پیشتر مطرح کردم همین موضوع بود، اینکه زیاد درباره آن صحبت نشده و باید درباره آن بحث و بررسی بیشتری انجام شود.

ابوالحسنی درباره نظرات مطرح‌شده در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در این زمینه، گفت: برخی معتقد بودند این مدیریت عالی باید شورایی باشد و برخی دیگر تاکید داشتند که باید صرفاً توسط یک نفر انجام شود. اما تا آنجا که من در جلسات حضور داشتم، هنوز نظرات در این‌باره به طور کامل مطرح نشده و بحث کامل نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها