کد خبر: 293443
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۰۸:۵۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انفجار الفجیره؛ حادثه‌ای عادی، ساختگی یا عمدی

انفجار یا برخورد، آتش‌سوزی یا حمله پهپادی، هرچه که باشد، وزارت خارجه امارات متحده در بیانیه‌ای به آسیب دیدن چهار کشتی در بندر الفجیره، یکی از امارت‌های این شیخ‌نشین، اعتراف کرد.

انفجار الفجیره؛ حادثه‌ای عادی، ساختگی یا عمدی
کد خبر: 293443
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۰۸:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- انفجار یا برخورد، آتش‌سوزی یا حمله پهپادی، هرچه که باشد، وزارت خارجه امارات متحده در بیانیه‌ای به آسیب دیدن چهار کشتی در بندر الفجیره، یکی از امارت‌های این شیخ‌نشین، اعتراف کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، امارات متحده عربی در حالی بعد از ساعت‌ها سکوت و بعد از تکذیب، در بیانیه‌ای مبهم تر از تکذیب سابقش آسیب دیدن 4 کشتی تجاری را در این بندر اعلام کرد.

این بیانیه در حالی اعلام شد که تحلیلگران سناریوهای مختلفی را در رابطه با علت وقوع این حادثه اعلام کردند.

جالب‌تر اینکه با وجود متهم نشدن هیچ طرفی در بیانیه دولت امارات، بحرین در بیانیه‌ای جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در این اقدام متهم کرد.

در این حال کارشناسان منطقه‌ای چند سناریو را برای وقوع این حادثه مطرح می‌کنند. سناریوهای تحلیلگران عرب به دو دسته عمدی یا غیر عمدی بودن این حادثه تقسیم می‌شوند.

اولین سناریوی مطرح شده حادثه بودن آن است که بسیاری از تحلیلگران آن را به شکلی شبه‌قاطع رد می‌کنند، به اعتقاد این کارشناسان چگونه ممکن است در پهنه دریا به طور همزمان 4 کشتی در معرض حادثه قرار گرفته و دچار انفجار شوند. ضمن اینکه سکوت ساعت‌های اولیه دولت امارات متحده عربی در این رابطه، سپس تکذیب و بعد تایید وقوع آن چندان با مسئله حادثه بودن این رخداد سنخیتی ندارد.

«فایز الدویری»، کارشناس امور نظامی، به شبکه الجزیره گفت: هیچ نشانه‌ای از وقوع حمله نظامی علیه این کشتی‌ها وجود ندارد و حداکثر می‌تواند این پیش‌بینی را بکند که وقوع انفجارها حاصل ورود مواد منفجره به داخل این کشتی‌ها در قالب یک نقشه از پیش طراحی شده باشد.

در مقابل با مطرح شدن مسئله عمدی بودن این اقدام باز هم این پرسش مطرح می‌شود که چه کسی به دنبال انجام چنین کاری بوده و هدفش از آن چه می‌تواند باشد. آیا این اقدام تخریبی که امارات متحده بدون نام بردن از طرفی از سازمان‌های بین المللی خواهان توقف آن شده توسط افراد نزدیک به محور تنش‌آفرین در منطقه است تا این منطقه به سوی تشنج بیشتر پیش برود، به خصوص که در این حادثه وقوع هیچ نوع تیراندازی گزارش نشده؟

دومین سناریو احتمال دست داشتن یک سازمان جاسوسی در این رابطه است که با توجه به نوع عملکرد منجر به حادثه، تحلیلگران آن را بعید نمی‌دانند. در همین راستا اسرائیل هیوم در تحلیلی در رابطه با بحران جدید به وجود آمده در منطقه نوشته بود ایران و آمریکا در لبه پرتگاه بازی می‌کنند. کسی باید آنها را به سوی داخل آن سوق دهد، امری که به طور حتم تل‌آویو آن را به عهده نخواهد گرفت، اما از افزایش تنش در منطقه سود بسیاری خواهد برد.

سومین سناریو اقدام ضد ایرانی جریان‌های مخالف منطقه‌ای برای بستن راه‌های دور زدن تحریم‌های نفتی است. به زعم کارشناسان یکی از ایستگاه‌هایی که تهران از طریق آن اقدام به دور زدن تحریم‌ها می‌کند بندر فجیره است، بنابراین برخلاف ادعای رسانه‌های عربستان به همان اندازه که احتمال اقدام توسط ایران کمتر می‌شود احتمال دست داشتن این کشور در این اقدام هم افزایش پیدا می‌کند.

چهارمین سناریو انجام آن توسط انصارالله یمن است. گرچه در این احتمال که پهپادهای انصارالله بتوانند به این نقطه رسیده و چنین اهدافی را مورد هدف قراردهند شک و تردیدهایی وجود دارد، اما به هر شکل این امر نیز به عنوان یکی از سناریوها مطرح می‌شود، به ویژه آنکه برخی رسانه‌های یمنی شمار کشتی‌های آسیب‌دیده را 7 کشتی اعلام می‌کنند.


این در حالی است که برخی از تحلیلگران حوزه جنوبی خلیج فارس ادعا می‌کنند این اقدام بی‌ارتباط با آنچه ثبت پیروزی‌هایی برای ائتلاف علیه انصارالله اعلام می‌کنند، نمی‌دانند.

«فیصل عبد الساتر» یکی از این تحلیلگران است که معتقد است امارات متحده بعد از آنکه جنگ علنی خود را علیه ملت یمن آغاز کرد باید خود را برای بازخوردهای آن نیز آماده کند.

به اعتقاد این تحلیلگر البته نباید از نقش گروه‌های تروریستی هم غافل ماند که از فرصت به وجود آمده برای شعله‌ور کردن یک بحران بزرگ در منطقه سوءاستفاده کنند.

به هر شکل در سایه نبود اطلاعات کافی در رابطه با نحوه وقوع، شکل وقوع و تلفات آن، تحلیلگران از ارائه تفسیرهای بیشتری در این رابطه امتناع و سخنان خود را با چاشنی حدس و گمان به مخاطبان ارائه می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها