سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

نقش مردم در جنگ‌ها تغییر کرده است/ مردم واسطه‌هایی هستند برای انهدام اهداف دیگر/ آمریکایی‌ها امروز از جنگ‌های بی‌قاعده برای تحقق اهداف نظامی استفاده می‌کنند

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: سازمان پدافند غیرعامل وظیفه دارد تهدیدات ناشی از فناوری‌های نوین از جمله اشراف اطلاعاتی بر حوزه ذیربط و قابلیت مدیریت از راه دور را رصد کند.

نقش مردم در جنگ‌ها تغییر کرده است/ مردم واسطه‌هایی هستند برای انهدام اهداف دیگر/ آمریکایی‌ها امروز از جنگ‌های بی‌قاعده برای تحقق اهداف نظامی استفاده می‌کنند
کد خبر: 293727
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۱۳:۱۸:۰۵

اعتمادآنلاین| سردار غلامرضا جلالی در چهاردهمین کنگره انجمن علمی جغرافیای ایران در دانشگاه شهید بهشتی، با بیان این که موضوع جدید در تهدیدات مردم محوری است، بیان کرد: امریکایی‌ها بعد از سال 2003 با بررسی جنگ‌ها به این نتیجه رسیدند که نقش مردم در جنگ تغییر کرده است. اقدامی که امریکاها در هیروشیما و ناکازاکی کردند باعث کشته شدن مستقیم 250-300 هزار نفر شد، و حدوداً 250 هزار نفر دیگر نیز پس از تبعات این اقدام کشته شدند، این اقدام باعث تسلیم شدن مردم ژاپن شد، این یک اقدام بازدارنده است امریکایی‌ها با کشتن افراد زیادی موازنه جنگ را به نفع خود تغییر دادند، ولی اکنون این طور نیست با وجود رسانه‌ها دیگر نمی‌توان با کشتن حجم زیادی از انسان‌ها برای خود ایجاد بازدارندگی کرد.

وی گفت: این نشان می‌دهد نقش مردم در جنگ‌ها تغییر کرده است و خود مردم مستقیماً اهداف جنگ نیستند و خود مردم واسطه‌هایی هستند برای انهدام اهداف دیگر به عبارتی مردم در استراتژی‌های جدید به عنوان یک ابزار و یا بهتر بگویم به عنوان یک سلاح برای جنگ‌ها استفاده می‌شوند. در جنگ‌های جدید به جای آن که مردم را بُکشد، زیرساخت‌های اداره کننده مردم را مورد هدف قرارمی دهد تا دولت‌ها در اداره مردم ناتوان شوند، وقتی حکومت نتواند وظایف خود در برابر مردم را انجام دهند و نقش خود را ایفا کنند به تدریج حذف خواهند شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: آمریکایی‌ها امروز از جنگ‌های بی قاعده برای رسیدن به اهداف نظامی و تهاجمی خود استفاده می‌کنند، در جنگ‌های بی قاعده فناوری‌های جدید نقش بسزایی دارند، به عنوان مثال استفاده از فناوری رسانه‌ای می‌تواند تولید کننده جنگ، دفع کننده و پایان دهنده جنگ باشد.

جلالی بیان کرد: قطعاً فناوری‌های جدید فرصت‌ها و تهدیدات زیادی را به ارمغان می‌آورد، لذا سازمان پدافند غیرعامل وظیفه دارد تهدیدات ناشی از فناوری‌ها را رصد کند، فناوری‌ها در قابلیت‌های نهفته خود تهدیداتی از جمله؛ اشراف اطلاعاتی بر حوزه ذیربط، قابلیت مدیریت از راه دور، حذف قابلیت کنترل بهره بردارهای نهایی و انتهایی را دارند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل، فناوری‌های جدید که تهدیدات بیشتری نسبت به فناوری‌های گذشته داشتند را برشمرد و افزود: فناوری‌های جدید سایبری، بیولوژیک، نانو و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند محور اصلی جنگ‌های نوین باشند، البته تلفیق این فناوری‌ها نیز با یکدیگر تهدیداتی به مراتب پیچیده‌تر را ایجاد می‌کند، به نظر بنده شاید مهمترین فناوری که در حوزه جغرافیایی اثر جدی دارد، فناوری سایبری است، که موضوعات مهم جغرافیایی را نیز موجب تحول اساسی می‌کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها