ویژه// مظاهری، رئیس موسسه بین المللی فرهنگی اکو:

تسریع در رفت و آمد و توسعه گردشگری از مزایای حوزه راه ابریشم است / دولت های مسیر جاده ابریشم به دنبال ایجاد اتحادیه کشورهای حوزه راه ابریشم باشند

محمد مهدی مظاهری مظاهری رئیس موسسه بین المللی فرهنگی اکو گفت: تسریع در رفت و آمد اتباع و برگزاری رویدادهای فرهنگی زمینه ساز توسعه گردشگری در بین کشورهای حوزه این مسیر می شود.

تسریع در رفت و آمد و توسعه گردشگری از مزایای حوزه راه ابریشم است / دولت های مسیر جاده ابریشم به دنبال ایجاد اتحادیه کشورهای حوزه راه ابریشم باشند
کد خبر: 293770
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۱۴:۲۵:۳۶

اعتمادآنلاین| محمد مهدی مظاهری رئیس موسسه بین المللی فرهنگی اکو نیز در این مراسم خواستار ایجاد اتحادیه کشورهای مسیر راه ابریشم شده و گفت: باید دولت های مسیر جاده ابریشم به دنبال ایجاد اتحادیه کشورهای حوزه راه ابریشم باشند تا این منطقه را به یکی از قطب های فرهنگی اقتصادی جهان تبدیل کنند. موسسه بین المللی اکو نیز در این زمینه طرحی را به عنوان راه ابریشم راه صلح پایه ریزی کرده است.


وی افزود: تسریع در رفت و آمد اتباع و برگزاری رویدادهای فرهنگی زمینه ساز توسعه گردشگری در بین کشورهای حوزه این مسیر می شود. رویکرد ما نیز صلح و آرامش و امنیت برای همه ملل منطقه است و می توانیم با بهره گیری از فضای صلح آمیز شاهنامه در راستای صلح و دوستی گام برداریم و از فضای صلح بهره ببریم.


رئیس موسسه بین المللی فرهنگی اکو با تاکید بر اینکه گسترش زبان فارسی به عنوان حامل فرهنگ ایرانی مولفه های راه ابریشم است، اظهار کرد: کاروان دراز آهنگ شعر و داستان از گذرگاه چند هزار ساله زبان می گذرد و گذشته ها را به هم پیوند می دهد و پندهای نیکی برای فرزاندن به همراه دارد و پرتوی روشن آن تیرگی را میشکند.


مظاهری بیان کرد: این فرآیند به برخورد تمدن ها می انجامد و به افزایش روابط بین الملل می رسد. از بین منطقه اکو حکیم فردوسی در گستره فرهنگ زبان در شمار پرآوازه ترین حماسه سرایان، جایگاه ویژه ای دارد.


وی ادامه داد: شاهنامه هویت ایران را سندیت می بخشد و آداب و روحیات وخلقیات مردم ایران را به تصویر می کشد و حیات فرهنگی ایران را احیا می کند و زبان فارسی را جانی دوباره می بخشد.


رئیس موسسه بین المللی فرهنگی اکو عنوان کرد: شاهنامه در مدت هزار سال همانند مثنوی مولانا، گلستان سعدی و دیوان حافظ در نوع خود تقلید ناپذیر و بی نظیر است. شاهنامه شبه قاره هند، قفقاز، اغلب سرزمین های ترک زبان را روشنی می بخشد و در ایجاد پیوند فرهنگی بین ایران و آسیای مرکزی و اقوام منطقه موثر عمل می کند.


مظاهری خاطر نشان کرد: شاهنامه از منابع مهم برای درک روابط ایران باستان و چین است. وی هزار سال پیش از پارچه زربافتی سخن می گوید که از روم آمده و در چین تولید شده بود. در واقع زبان جاده ابریشم زبان فارسی است و نمادی از گفتگوی درون تمدنی و جزو میراث فرهنگ ما است که با ثبت جهانی به عنوان میراث مشترک بشریت می توان برای توسعه گردشگری، احیای مواریث تمدنی و گفتگوی فرهنگی بهره گرفت.


شاهنامه مدلی فاخر برای الهام بخشی در گفتگوهای بین فرهنگی


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تلاش برای معرفی شاهنامه تلاش برای معرفی عظمت فرهنگ ایرانی اسلامی است. ما امروز نیازمند گفتگوی میان مذهبی، گفتگوی ادیان و گفتگوی بینا فرهنگی هستیم و شاهنامه مدلی فاخر برای الهام بخشی برای این گفتگو ها است. گفتگوهایی که از عزت آغاز می شودو به خرد و حکمت می رسد.


وی با بیان اینکه شاهنامه کتابی است که حلقه اتصال بین کشورهای فارسی زبان است، افزود: هر آنکس که به ادبیات علاقه مند می شود شاهنامه را متن پژوهش خود قرار می دهد. کتابی جامع که هر آنچه باید، در خود دارد.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه شاهنامه صرفا منظومه حماسی و افسانه ای نیست، بیان کرد: شاهنامه دایره المعارف جامع ایرانی است. در این کتاب از پهلوان پروری تا سبک زندگی ایرانی اسلامی و از جشنواره ها تا سوگواره ها و مراثی مطالب متنوعی مطرح شده است.


مروارید خاطر نشان کرد: ذکر وقایع و اتفاقات قابل تامل در جاده ابریشم در شاهنامه به خوبی پرداخته شده است. شاهنامه به جغرافیایی کنونی متعلق نیست بلکه به جامعه آریایی برمی گردد.


وی تاکید کرد: دیپلماسی فرهنگی را با شاهنامه می توانیم به اوج برسانیم و انتخاب نام این همایش دلیلی است که شاهنامه را از مرز ملیت ایرانی به مرزهای جهانی توسعه دهیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در طول تاریخ بشر حماسه های گوناگونی داریم، گفت: اما شاهنامه علاوه بر شکل حماسی محتویی فاخر دارد که به تجارب ایرانیان اشاره دارد و مفاهیم توحیدی، اخلاقی وسیاسی را ارائه می دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها