کد خبر: 294110
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران در مجلس، در جلسه سوال از وزیر آموزش‌وپرورش:

نظام آموزش‌وپرورش به ساختاری تبدیل شده که پرورش را فدای آموزش کرده/ آموزش‌وپرورش نقش آموزشی را هم به درستی انجام نمی‌دهد

فاطمه ذوالقدر، نایب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس، عنوان کرد: نظام آموزش‌وپرورش به ساختاری تبدیل شده که پرورش را فدای آموزش کرده و همین نقش آموزشی را هم به درستی انجام نمی‌دهد.

حجم ویدیو: 12.74M | مدت زمان ویدیو: 00:02:37 دانلود ویدیو
کد خبر: 294110
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فاطمه ذوالقدر، نایب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی، امروز (سه‌شنبه) در صحن علنی مجلس گفت: وزارت آموزش‌وپرورش نتوانسته تکلیفی را که در قانون اساسی برای آموزش‌وپرورش رایگان و عدالت آموزشی مطرح شده، تامین کند.


به گزارش اعتمادآنلاین ، نایب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: 25 درصد عناوین منتشره در شروع سال تحصیلی و 60 درصد از بهای کل کتاب‌های منتشره مربوط به کمک‌آموزشی‌هاست.

ذوالقدر گفت: ماموریت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تالیف کتب درسی است، اما از فعالیت انحصاری فاصله گرفته و به سمت تهیه منابع کمک آموزشی رفته و حلقه اتصالی با بازار کتب کمک‌آموزشی و ناشران این کتب ایجاد کرده، چرا؟ چون خلأهایی را در کتاب درسی قرار داده که می‌تواند از آن درآمدزایی، و به صورت رسمی و غیررسمی، سودآوری کلان کند.


او اضافه کرد: وزارت آموزش‌وپرورش به این موسسات که قارچ‌گونه در حال افزایش هستند صرفاً در دو سال اخیر 16 هزار مجوز فعالیت داده و تاییدی بر تبلیغات و گسترش‌شان زده است؛ از فعالیت‌شان شاکی است و توییت می‌کند. این یک تناقض آشکار در عملکرد وزارت آموزش‌و‌پرورش است.


ذوالقدر عنوان کرد: مقام معظم رهبری هشدارهایی در خصوص نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور آموزش‌و‌پرورش دادند و بیان داشتند که هیچ نظام دیگری نباید در کنار این نظام وارد شود و بخواهد مقابله کند. آیا نظام آموزش‌و‌پرورش کشور توانسته فرمایشات معظم له را مورد توجه قرار دهد و اجرایی کند؟


نماینده مردم تهران گفت: به واسطه ضعفی که نظام آموزش‌و‌پرورش در کتب درسی ایجاد کرده، رونق فروش و نشر کتب کمک‌آموزشی را، در این گرانی کاغذ و فشار اقتصادی وارد بر خانواده‌ها، شاهدیم.


این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: نام 37 مولف کتب درسی آن وزارتخانه را در شناسنامه کتاب‌های کمک‌آموزشی پرتیراژ می‌توان دید که به جای عملکرد متعهدانه و استفاده از دانش و تخصص خویش در تدوین و تالیف کتب درسی، با حفظ خلأها، آن را به محلی برای سوءاستفاده بدل کرده‌اند و از این استخوان لای زخم گذاشتن به دست خویش، برای خود عایدی می‌سازند، فارغ از اینکه چگونه شکاف طبقاتی و اجتماعی و عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برند.


ذوالقدر با اشاره به گردش مالی موسسات آموزشی عنوان کرد: حجم گردش مالی این موسسات آموزشی، که امتیاز داشتن کتب کمک‌آموزشی را نیز دارند، 10 هزار میلیارد تومان برآورد شده که در برابر بودجه 50 هزار میلیاردی آموزش‌و‌پرورش، که فقط یک و نیم درصد آن برای موضوعات آموزشی و برنامه‌ریزی‌ها هزینه و 98 و نیم درصد آن صرف پرداخت حقوق معلمان می‌شود، رقم بسیار قابل توجه و فسادبرانگیزی است.


نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: دغدغه فراکسیون قرآن کریم نیز ناتوانی دانش‌آموزان در صحبت کردن به زبان عربی است که زبان قرآن است و به عنوان یک مسلمان و مسلمان‌زاده و رشدیافته در ام­القرای جهان اسلام و مرکز فقه و فقاهت مذهب جعفری، حتی از مهارت روخوانی روان قرآن نیز عاجزند.


او تاکید کرد: کتب درسی خالی از محتوا سبب فقدان مهارت، تجاری­‌سازی آموزش‌و‌پرورش، تشدید تبعیض آموزشی و محرومیت، استفاده از یارانه کاغذ برای تقلیل دانش و سواد دانش‌آموزان و نه برای تعمیق علمی بیشتر، عدم پرداخت مالیات و توأمان ضربه زدن بر پیکره دانش و علم، سرمایه‌های انسانی و آینده‌سازان کشور و ایجاد معافیت مالیاتی برای سودآوری‌های کلان گروهی و شکاف عدالت آموزشی در کشور می‌شود.

به گزارش اعتمادآنلاین ؛ فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره دلایل طرح سوال ملی خود از محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش پیش آغاز طرح سوال ویدئویی را درباره علت رشد آموزشگاه‌های علمی آزاد و کتاب‌های آموزشی از صحن علنی مجلس پخش کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها