وابستگی ما به نفت خلاصی ندارد!

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران معتقد است کاهش وابستگی به نفت زمانی اتفاق می‌افتد که منابع و تسهیلات بانکی به سمت بخش‌های تولیدی برود و مردم رغبت کنند کالای با کیفیت ایرانی را بخرند.

وابستگی ما به نفت خلاصی ندارد!
کد خبر: 294201
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۵ ۰۹:۱۴:۵۴

اعتمادآنلاین| ابوالفضل فتح الهی گفت: از چند سال گذشته بحث کاهش وابستگی به نفت مطرح شده و حتی دورنمای آن در چشم انداز 1404 هم پیش‌بینی شده است ولی سرمایه‌گذاری‌های درست و منطقی در حوزه‌های تولید، صنعت و کشاورزی از طریق بخش داخلی و خارجی اتفاق نیفتاده است، لذا ایده‌آل است که انتظار داشته باشیم امروز از وابستگی به نفت خلاص شویم.

به اعتقاد وی، وابستگی ما به درآمدهای نفتی کم نمی‌شود مگر آنکه سرمایه‌گذاری مناسب و اصولی در بخشهای تولیدی کشور صورت گیرد و به موازات رونق تولید، صادرات کشور هم رشد قابل توجهی داشته باشد.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه تولید و صادرات وابسته به یکدیگرند، گفت: اگر تولید در داخل رونق بگیرد به توسعه صادرات کشور کمک می‌کند. ما با تولید محصولات کیفی در بازارهای جهانی رقابت‌پذیر می‌شویم و توسعه صادرات غیرنفتی گام مؤثری در کاهش وابستگی به نفت خواهد بود.

فتح الهی تصریح کرد: علیرغم ظرفیت‌های بالایی که در حوزه صادرات داریم اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی و اهمیت و توجه لازم به این بخش از اقتصادی، نتوانستیم در این بخش هم قوی ظاهر شویم درحالی که بسیاری از کشورها صادرات محورند و اقتصاد خود را بر پایه صادرات کالا و حتی صدور خدمات فنی و مهندسی قرار داده‌اند.

به گفته این مقام ارشد کارگری، تسهیلات بانک‌ها به جای آنکه وارد مستغلات و بازارهای واسطه‌گری و دلالی شود باید در بخش‌های تولیدی هزینه شود و منابع بانکی با سهولت بیشتری در اختیار بخش‌های صنعت و کشاورزی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در اقتصاد تک محصولی رشد و توسعه هرگز اتفاق نمی‌افتد، افزود: وقتی توانستیم ذهنیتی را که نسبت به خرید کالای ایرانی در ذهن مردم نقش بسته تغییر دهیم و مردم را به خرید و مصرف کالای داخلی با کیفیت ترغیب کنیم اقتصاد ما به جای درآمدهای نفتی متکی به تولید داخل خواهد بود و به رشد اقتصادی دست خواهیم یافت.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران عوامل مختلفی را زمینه‌ساز رکود کارخانه‌ها دانست و رقابت‌پذیر نبودن تولید، نبود نقدینگی، عدم تأمین مواد اولیه و واردات بی رویه را از جمله این عوامل برشمرد.

در سالهای اخیر بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی، نسبت به رشد منفی اقتصاد ناشی از وابستگی به صادرات نفتی هشدار داده‌اند. در چشم انداز 1404 و بخش‌های مختلف اقتصاد مقاومتی بارها بر لزوم توجه جدی بر صادرات غیرنفتی تاکید شده و راه خروج از اقتصاد تک محصولی، اتکا به تولید داخل و صادرات غیرنفتی عنوان شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها