تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو منتفی نیست

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت که از وزیر بهداشت درخواست کردیم گزارشی در خصوص امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو آماده کند.

تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو منتفی نیست
کد خبر: 294279
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۵ ۱۰:۴۹:۱۳

اعتمادآنلاین| چند روز قبل بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت در سخنرانی با اشاره به موضوع امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو از رسیدگی و جلوگیری به این موضوع خبر داد.


وزیر بهداشت در مراسمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ممنوع شدن واردات داروهایی که تولید داخل دارند اظهار داشت: من هنوز از این اقدامات راضی نیستم و اخیراً هم به رئیس سازمان غذا و دارو عرض کردم گرچه در سازمان غذا و دارو کارمندان شریف کم نداریم، اما هنوز هم در این سازمان امضاهای طلایی وجود دارد و هنوز برخی به قول قدیمی‌ها دیزی‌شان پیش فر است و هنوز برخی می‌توانند در این سازمان از رانت استفاده کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برخی می‌توانند کارهای خودشان را جلو انداخته و کارهای دیگران را عقب بیندازند توضیح داد: این اصلاً مورد نظر من نیست و به پیرصالحی اعلام کردم که باید این شبکه پوسیده و مزخرف جمع شود و من برای آن زمانی را مشخص می‌کنم و بیش از این تحمل نمی‌کنم. حتی اگر قرار باشد خودم آنجا بنشینم این رانت را جمع خواهم کرد و با کمال وجود و با تمام قدرتم این کار را انجام می‌دهم.

تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو منتفی نیست

پس از این مواضع وزیر بهداشت، گزارشی در خصوص وجود امضاهای طلایی در خبرگزاری فارس منتشر شد و برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس با تأیید سخنان وزیر بهداشت خواستار تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو و شفاف‌سازی عملکرد این سازمان شدند.به طوری‌که علی نوبخت حقیقی نماینده مجلس در اظهاراتی توضیح داد: موضوع امضای طلایی در نظام سلامت یک واقعیت است به طوری‌که در مواقعی مشاهده می‌کنیم که برای واردات یا تأسیس کارخانه یک فرد خاص یا یک اداره کل اقدام به تصمیم‌گیری در این زمینه می‌کند.

وی افزود: شفاف‌سازی در زمینه عملکرد سازمان غذا و دارو و صنعت داروسازی از جمله مسائلی است که بارها مورد تأکید کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار گرفته است، ابهاماتی در سازمان غذا و دارو وجود دارد و برخی از افراد نارضایتی خود را در خصوص عملکرد این سازمان به صورت مکتوب در اختیار ما قرار داده‌اند، اما متاسفانه با مواردی مواجه می‌شویم که جای تاسف دارد. طرح تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو در مجلس کلید خورد، اما رأی نهایی نیاورد، اما این موضوع منتفی نیست و ما معتقدیم در نهایت باید از این سازمان تحقیق و تفحص صورت گیرد و رسیدگی به حساب‌های این سازمان در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

روی جمع شدن امضاهای طلایی و رانت در سازمان غذا و دارو کار می‌کنیم

پس از این اظهارات سعید نمکی، وزیر بهداشت در گفتگو با رسانه‌ها برای بار دیگر بر لزوم برخورد با موضوع رانت و امضاهای طلایی در سازمان غذا دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی تاکید و اظهار کرد: روی جمع شدن امضاهای طلایی و رانت در سازمان غذا و دارو کار می‌کنیم و در اداره کل تجهیزات پزشکی نیز اتفاقاتی از این دست می‌افتد که باید آن‌ها را از این اداره جمع کنیم.

لزوم شفاف شدن ساختار سازمان غذا و دارو

محمد نعیم امینی فرد، نمیانده مجلس نیز در واکنش به اظهارات اخیر وزیر بهداشت درباره امضاهای طلایی و رانت در سازمان غذا و دارو، اظهار داشت: به دلیل اینکه سازمان غذا و دارو نهاد اصلی مجوز واردات دارو و تجهیزات پزشکی و مواد اولیه دارویی و لوازم آرایشی است و متولی سیاستگذاری‌های عمده در حوزه غذا و دارو است و از طرفی با توجه به اینکه بالغ بر هزاران میلیارد تومان در این حوزه گردش مالی وجود دارد باید ساختار این سازمان، یک ساختار شفافی باشد تا در گذر این ساختار شفاف آن امضاهای طلایی که وزیر بهداشت درباره آن صحبت کرده‌اند برچیده شود.

وی با تاکید بر اینکه مساله امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو صحت دارد، گفت: در گذشته هم نمایندگان مجلس گزارش‌هایی در اینباره داشته اند و تقاضای تحقیق و تفحص هم در گذشته مطرح شد، ولی تحقیق و تفحص در آن دوران در صحن علنی مجلس رای نیاورد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه وزیر بهداشت به این حوزه به لحاظ اینکه تخصص ایشان در حوزه غذا و دارو است اشراف کامل دارند فکر می‌کنم اگر امضای طلایی وجود داشته باشد بیشتر ناشی از مکانیزم‌های غیرشفاف است و اینکه باید امر تولیت را در ارتباط با غذا و دارو جدی‌تر بگیریم و از تصدی گری در بسیاری از موارد نظارتی دست برداریم و برویم به طرف مکانیزم‌هایی که سلامت کار را تضمین می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا کمیسیون بهداشت مجلس قصد تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو را دارد و چرا قبلا تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان غذا و دارو در گذشته رای نیاورد، گفت: در گذشته تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو در سال 96 در صحن علنی مجلس رد شد. ما از تحقیق و تفحص تجربه خوبی نداریم به دلیل اینکه هزینه‌های زیادی به لحاظ نیروی انسانی و حتی هزینه‌های مالی صرف این کار می‌شود و، چون تحقیق و تفحص به یک سرانجام مشخصی نمی‌رسد در بسیاری از مواقع تصور می‌کنیم از مکانیزم‌های دیگری استفاده کنیم، به عنوان مثال وقتی این آمادگی را هم وزیر بهداشت سابق دکتر حسن قاضی زاده هاشمی و هم وزیر بهداشت فعلی دکتر سعید نمکی اعلام آمادگی کرده‌اند که در جهت شفاف سازی گزارش‌هایی را تنظیم کنند و این گزارش‌ها مورد اعتبارسنجی واقع شود به نظر می‌رسد بهتر است ابتدا از این مکانیزم‌ها استفاده شود.

درخواست از وزیر بهداشت برای ارایه گزارش تخلفات

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر گروهی از نمایندگان بر تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان غذا و دارو اصرار داشته باشند برابر با آیین نامه داخلی مجلس حتی اگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اینباره مخالفت کند این درخواست در صحن علنی مجلس قابل طرح است.

وی درپاسخ به اینکه آیا وزیر بهداشت درباره امضاهای طلایی و رانت در سازمان غذا و دارو گزارشی به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارایه کرده است، گفت:خیر. هنوز هیچ گزارشی در مورد امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارایه نداده‌اند، ولی در طی چندماه اخیر ایشان به مواردی اشاره کرده‌اند مثل همین مورد 400 میلیون دلاری که صرف واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به جای مواد اولیه دارویی شده است. ما از ایشان درخواست کردیم خودشان گزارشی در اینباره آماده کنند و تحویل کمیسیون دهند.

درخواست نمایندگان برای تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو

وی گفت: امروز تعدادی از نمایندگان مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو داشتند و این روال خود را طی خواهد کرد. باید مستندات ارایه شود و کمیسیون هم بنابر آیین نامه داخلی درخواست تحقیق و تفحص را بررسی می‌کند و متناسب با این محورها گزارش‌هایی از وزارت بهداشت و سازمان‌های ذیربط اخذ خواهد کرد و به شور گذاشته خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط کشور ما شرایط خاصی است به لحاظ اینکه مشکلات زیادی در ارتباط با مسایل ارزی داریم بنابراین هر ارزی که به هر بخشی اختصاص پیدا می‌کند باید آن را ردیابی کنیم و حتما نظارت داشته باشیم که در محل اصلی خود هزینه شود و از این جهت از فشار مضاعفی که بر روی مردم است حداقل بتوانیم در حوزه سلامت و در حوزه امنیت دارویی و تجهیزات پزشکی وظایف نظارتی خود را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواردی که لزومی نداشته ارز اختصاص داده شده و برعکس در مواردی که باید ارز اختصاص پیدا کند اختصاص نیافته است. در گذشته یک تفاوت ناچیزی بین ارز رسمی کشور و ارزی که در بازار بوده وجود داشته، ولی به دلیل شوک ارزی که ایجاد شد تفاوت‌های فوق العاده زیاد و شیب قیمتی ایجاد شد که طبعا هم وقتی اعلام می‌شود که دولت هر نوع درخواست ارزی باشد را بررسی می‌کند و تخصیص می‌دهد افرادی سودجو در تمام صنف‌ها نه فقط در حوزه دارو وجود دارند و به دلیل ناهاهنگی ها، این سودجویی‌ها اتفاق می‌افتد که البته به تدریج این مشکلات کم شده است.

با توجه به اظهارات نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و درخواست نمایندگان برای تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو و تأکید مجدد وزیر بهداشت بر جمع کردن بساط فساد و امضاهای طلایی از این سازمان، باید دید موضوع تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو و رسیدگی به تخلفات به چه اندازه جدی است و وزارت بهداشت چه زمانی گزارشات خود مبنی بر برخورد با متخلفان در حوزه سلامت را در اختیار اذهان عمومی قرار می‌دهد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها