کد خبر: 294389
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۵ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» به بهانه انتخاب اولین داور زن در فوتبال مردان آسیا؛

چالش‌های اولین داور زن بوندس‌لیگا

زندگی شخصی و حرفه‌ای اشتاین‌هاوس پر است از تصمیمات درست. پدر بیبیانا داور فوتبال بود و او خیلی زود شغل پدر را برگزید. در سال 1999 زمانی که در بوندس‌لیگای زنان سوت زد تنها 20 سال داشت اما مسیری که بیبیانا برای رسیدن به داوری بوندس لیگا طی کرد به هیچ وجه ساده نبود.

چالش‌های اولین داور زن بوندس‌لیگا
کد خبر: 294389
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۵ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌‌‌منیژه موذن- زمانی که فرانک ریبری در هنگام زدن کاشته خم شد و بند کفش داور مسابقه را به شوخی باز کرد اولین بازی بزرگ برای بیبیانا اشتاین‌هاوس داور زن آلمانی را تبدیل به زنگ هشدار و توجه جهان به حضور داوران زن در بازی‌های مردان و سکسیسم پنهان در فوتبال کرد. شوخی ریبری کسی را نخنداند، بلکه این سوال را بیش از همیشه پررنگ کرد که آیا اگر داور مسابقه مرد بود بازیکنان رفتار مشابهی داشتند؟ رفتار ریبری غیر حرفه‌ای بود اما اشتاین‌هاوس عکس‌العملی کاملا حرفه‌ای داشت. او بدون ایجاد تنش ریبری را کنار زد و به قضاوت ادامه بازی پرداخت.

زندگی شخصی و حرفه‌ای اشتاین هاوس پر است از تصمیمات درست. پدر بیبیانا داور فوتبال بود و او خیلی زود شغل پدر را برگزید. در سال 1999 زمانی که در بوندس‌لیگای زنان سوت زد تنها 20 سال داشت اما مسیری که بیبیانا برای رسیدن به داوری بوندس لیگا طی کرد به هیچ وجه ساده نبود.

اشتاین‌هاوس تجربه داوری در فینال جام جهانی زنان در سال 2011 و همچنین داور فینال جام باشگاههای اروپای زنان را داشت اما با وجود همه این تجربیات گمان نمی‌کرد برای داوری بوندس لیگا انتخاب شود. اما این اتفاق افتاد.

در فصل 2007-2008 او اولین زنی بود که به عنوان داور چهارم در بوندس لیگا حضور داشت.

بیبیانا حسش در آن لحظه را در مصاحبه‌ای اینگونه بیان کرد: «زبانم بند آمده بود. ناباوری، لذت، شادی و کنجکاوی را با هم حس می‌کردم. همیشه رویایم داوری در بوندس‌لیگا بود. برای رسیدن به رویایم سال‌ها تلاش کرده بودم و حالا نتیجه تلاشم را می‌دیدم.»

انتخاب اشتاین‌هاوس به عنوان اولین داور زن بوندس لیگا آلمان را به پرچمدار تلاش برای رفع تبعیض جنسیتی در ورزش تبدیل کرد.

ریچارد گریندل مسئول جام حذفى آلمان بعد از موفقیت اشتاین‌هاوس گفت: «من چند سال است که روند رو به رشد او را دنبال می‌کنم و براى بیبیانا خیلى خوشحالم. این تصمیم مسئولان داورى قابل تحسین است و نشان می‌دهد که اگر شما به سختى تلاش کنید و کارتان به اندازه کافى خوب باشد مهم نیست که چه جنسیتى دارید. امیدوارم این موضوع مشوقى باشد براى دختران جوان کشورمان تا از او الگوبردارى کنند.»

در بیرون زمین از اشتاین‌هاوس حمایت می‌شود اما در درون زمین او کار چندان ساده‌ای ندارد. هرچند اکثر بازیکنان به او احترام می‌گذارند اما زمانی که کوچک‌ترین رفتار غیر ورزشی از بازیکنان سر می‌زند بیبیانا به صدر اخبار می‌رود.

جنجالی‌ترین اتفاق، اظهار نظر کریم دمیربای، بازیکن تیم دوسلدورف بود. زمانی که اشتاین‌هاوس به دمیربای کارت زرد دوم را داد و او را از زمین اخراج کرد او با عصبانیت گفته بود: «جاى زنان در بازی‌هاى مردان نیست.»

دمیربای به دلیل این اظهارنظر 5 جلسه محروم شد و به عنوان جریمه داور یکى از بازی‌هاى دختران شد. او بعد از آن در تماسى تلفنى از اشتاین‌هاوس عذرخواهى کرد.

واکنش اشتاین‌هاوس به این رفتارها همواره توام با هوشمندی و آرامش بوده است. او با تمام این رفتارهای غیر ورزشی به عنوان داوری حرفه‌ای برخورد می‌کند، اما در کنار آرامش بیبیانا قاطعیت زیادی دارد.

وقتی پپ گواردیولا مربی وقت بایرن در یکی از بازی‌ها در کنار زمین دستش را با حالتى محبت‌آمیز و از سر لطف دور شانه او انداخت، اشتاین‌هاوس با حرکتى حرفه‌اى دست گواردیولا را پایین انداخت و در حالى که تمام تمرکزش روی بازى بود از او دور شد. این حرکت او یک پیام هوشمندانه داشت؛ «براى من مهم نیست که تو کى هستى، دستت را به دور شانه من نینداز.»

اشتاین‌هاوس به گفته خودش هرگز انتظار این حمایت جهانی را نداشت زیرا برای مبارزه با نابرابری وارد حرفه داوری نشده بود: «اما با وجود این باید با این موضوع کنار بیایم چرا که کسانى در اطرافم هستند که برابرى جنسیتى برایشان بسیار مهم است اما براى خود من موضوع متفاوت است. من فقط کارى را که عاشقش هستم انجام میدهم؛ داوری فوتبال.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها