قاسم میرزایی‌نیکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

گرانی‌ها تنها به دلیل عملکرد دولتی‌ها نیست/ چه تضمینی وجود دارد که 14 میلیارد کالای اساسی با نرخ ارز 4200 تومانی عرضه شود؟/ به نظارت دولت، بخش‌های نظارتی و قوه قضاییه نیاز داریم/ مردم هم در جلوگیری از گرانی موثر هستند

قاسم میرزایی‌نیکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، گفت: چه تضمینی وجود دارد 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی که برای تامین کالای اساسی اختصاص داده‌ شده، با همین قیمت و نه با قیمت ارز آزاد فروخته شود؟ این موضوع یعنی توزیع و قیمت کالاهایی که با ارز 4200 تومانی خریداری می‌شود نیاز به نظارت دولت، بخش‌های نظارتی و قوه قضاییه دارد.

گرانی‌ها تنها به دلیل عملکرد دولتی‌ها نیست/ چه تضمینی وجود دارد که 14 میلیارد کالای اساسی با نرخ ارز 4200 تومانی عرضه شود؟/ به نظارت دولت، بخش‌های نظارتی و قوه قضاییه نیاز داریم/ مردم هم در جلوگیری از گرانی موثر هستند
کد خبر: 294436
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۹ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده دماوند و فیروزکوه و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، به تحلیل گرانی‌های اخیر در کشور پرداخت و گفت: گرانی‌ها در کشور چندین علت دارد. نباید موضوع را یک‌‌بعدی ببینیم و فکر کنیم تنها دلیل گرانی‌ها عملکرد دولت است.

او ادامه داد: اولین علت گرانی‌ها در کشور تحریم است. نمی‌توانیم دلار مورد نیاز را وارد کنیم، کمبود دلار داریم و عرضه و تقاضای آن با هم برابر نیست. بنابراین قیمت دلار بالا می‌رود. هر کسی دارایی خود را با دلار می‌سنجد، حتی کشور هم ذخایر خود را با دلار می‌سنجد، بنابراین طبیعی است که مردم کالاهای خود را در پی افزایش دلار گران‌تر بفروشند.

این نماینده مجلس به راهکارهای کنترل‌ گرانی اشاره کرد و گفت: راهکارهایی برای کنترل قیمت کالاها وجود داشت. مردم با قیمت زمین کاری ندارند، اما افزایش قیمت خانه اجاره‌ای و افزایش قیمت کالاهای اساسی به مردم فشار می‌آورد و برایشان بسیار مهم است. قرار بود برای مواردی که مردم به صورت شبانه‌روزی درگیرشان هستند و جزو مشکلات اصلی مردم است، تلاش کنیم. در همین خصوص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی مردم اختصاص یافته و 14 میلیارد دلار برای تامین کالای اساسی مردم در نظر گرفته‌ شده است.

میرزایی‌نیکو گفت: اما چه تضمینی وجود دارد که 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی که برای تامین کالای اساسی اختصاص داده‌ شده، با همین قیمت و نه با قیمت ارز آزاد فروخته شود؟ این موضوع یعنی توزیع و قیمت کالاهایی که با ارز 4200 تومانی خریداری می‌شود به نظارت دولت، بخش‌های نظارتی و قوه قضاییه نیاز دارد.

او ادامه داد: بخش سومی که می‌تواند در جلوگیری از گرانی کالاها موثر باشد، مردم هستند. طی هشت سال دفاع مقدس مردم هرچه در سفره داشتند با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند و در حال حاضر هم باید با همین روحیه رفتار کنند. این‌طور نباشد که مردم با خود فکر کنند این جنس را احتکار کنم و چند برابر بفروشم. مردم باید کالایشان را با قیمتی که خریداری کرده‌اند عرضه کنند یا حداکثر با قیمت روز بفروشند نه اینکه احتکار کنند.

این عضو فراکسیون امید، با اشاره به جلسات مجلس در خصوص بررسی مسائل اقتصادی کشور، تاکید کرد: آخرین بحث ما و فراکسیون امید تداوم جلسات با مسئولان دولتی پیرامون مسائل اقتصادی کشور بود و به آقای لاریجانی هم گفتیم که بخش اقتصادی را با ابعاد مختلف آن باید به بحث بگذاریم و به جمع‌بندی برسیم. اما وقوع سیل و اقدامات آمریکا این موضوع را به تاخیر انداخت. به نظر می‌رسد در اولین فرصت و در مجلس این موضع باید بررسی شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها