عربستان در پرتگاه یمن؛ وقتی جنایت دامنه‌دار می‌شود

جنایات سعودی در یمن به حدی رسید که ریاض دیگر قادر به کتمان آن نشد و به وقوع تلفات در میان غیرنظامیان اعتراف کرد.

عربستان در پرتگاه یمن؛ وقتی جنایت دامنه‌دار می‌شود
کد خبر: 294779
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۳ ۱۵:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جنایات سعودی در یمن به حدی رسید که ریاض دیگر قادر به کتمان آن نشد و به وقوع تلفات در میان غیرنظامیان اعتراف کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، خبرگزاری رسمی عربستان با اعتراف تلویحی به جنایت اخیر خود، ادعا کرد تحقیقاتی را در رابطه با کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در حمله تازه به یک ساختمان مسکونی در مرکز صنعا آغاز کرده است.

این البته اولین باری نیست که مسئولان سعودی از چنین انشای تکراری‌ای برای فرار از بار مسئولیت جنایات خود در این نقطه از جهان استفاده می‌کنند.

بی‌تردید بحران انسانی در یمن یکی از بدترین بحران‌هایی است که بشریت طی چند سال گذشته شاهد بوده است. امروز اوضاع اقتصادی یکی از فقیرترین کشورهای جهان بعد از پنج سال جنگ به شکل غیرقابل تصوری بحرانی است، در حالی که جنگ همه‌جانبه عربستان علیه این کشور، آن را به یکی از عقب‌افتاده‌ترین کشورهای جهان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی تبدیل کرده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، برای ریاض که همواره فعالیت در پشت پرده را ترجیح می‌داده و در این کار تبحر قابل توجهی هم داشته، حمله نظامی به یمن یک ماجراجویی غیرعادی محسوب می‌شود که اشتباه محاسباتی یا به تعبیر توهم قدرت در جای‌جای آن محسوس است.

برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند سعودی‌ها در تهاجم خود به یمن بیش از آنکه از قدرت گرفتن انصارالله یا همان حوثی‌ها واهمه داشته باشند، از کپی شدن این نوع جریان‌ها در نواحی دیگری از منطقه خلیج‌فارس، به ویژه در داخل عربستان، وحشت دارند و همین امر باعث شده است آنها از انجام هر اقدامی برای بی‌ثبات نگه داشتن یمن ابایی نداشته باشند.

به اعتقاد سازمان‌های مدافع حقوق بشر، جنگی که ریاض به بهانه مبارزه با تروریسم در یمن آغاز کرد، نه تنها باعث ریشه‌کنی این مساله نشد، بلکه چنان هرج‌ومرج سیاسی و اجتماعی و به تبع آن نظامی‌ای را در آنجا به وجود آورد که سبب شد امروز شاهد شکل‌گیری چندین ساختار تروریستی در این کشور باشیم.

حملات هوایی عربستان که با حمایت لجستیکی و اطلاعاتی ایالات متحده انجام می‌شود تاکنون منجر به کشته و زخمی شدن هزاران غیرنظامی یمنی شده است، در حالی که محاصره اقتصادی این منطقه دوسوم جمعیت یمن را در خطر گرسنگی قرار داده و کمبود دارو و سوخت برای تلمبه‌خانه‌های آب، بیماری «وبا» را در این کشور در وسیع‌ترین شکل خود در طول تاریخ گسترش داده است.

امروز شاهزاده‌های ریاض‌نشین که تصور می‌کردند با فشاری پیش‌پاافتاده، نفربرهای ارتش سعودی تا میدان اصلی صنعا هم پیش خواهند رفت، بعد از پنج سال جنگ در حالی پشت مرزهای خود درجا می‌زنند که پهپادهای یمنی رگ حیاتی آنها را در شرکت نفتی آرامکو مورد هدف قرار می‌دهند.

آیا اکنون وقت آن فرا نرسیده است که در اندیشه یافتن راهکار جایگزینی برای سیاست فشار و فشار بیشتر باشند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها