کد خبر: 305115
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۸ ۱۸:۲۰:۰۰
| |

هشدار: دیدن این فیلم برای افراد زیر 18 سال مناسب نیست!

حدود سه هفته پیش آیین‌نامه جدید درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی توسط سازمان سینمایی ابلاغ شد. در این آیین‌نامه، چگونگی درجه‌بندی سنی فیلم‌ها و نحوه برخورد با مخاطبان مشخص شده و برای تمامی سینماها، تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها لازم‌الاجراست.

حجم ویدیو: 2.24M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 305115
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۸ ۱۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی از همکاری انجمن علمی روانپزشکان ایران در درجه‌بندی سنی فیلم‌ها استقبال کرد. با توجه به تصاویر، محتوا و الفاظ استفاده‌شده در ساخت آثار سینمایی، رده‌بندی فیلم‌ها برای سنین مختلف از دهم اردیبهشت لازم‌الاجرا شده است.

بر اساس این دستور‌العمل، دفاتر پخش فیلم، سالن‌های نمایش و سامانه‌های فروش بلیت موظف به اطلاع‌رسانی درجه‌بندی سنی فیلم‌ها هستند و در طول فیلم، هشدار باید به صورت زیرنویس، 30 ثانیه قبل از نمایش بخش‌های نامناسب گروه سنی نمایش داده شود.

اما درجه‌بندی سنی برای فیلم‌های سینمایی از چه زمانی شروع شد؟

در سال 1907 جمعی از مسئولان در شیکاگو، فهرستی از فیلم‌های نامناسب برای کودکان تهیه کردند. مجلس آمریکا در سال 1929 طرحی برای کنترل تماشای فیلم تدوین کرد و در سال 1930 قانونی در این زمینه به تصویب رسید.

درجه‌بندی فیلم‌های سینمایی در ایران، سال 1377، در زمان نمایش فیلم «مصائب شیرین» ساخته علیرضا داوودنژاد، مطرح شد.

در برخی شبکه‌های تلویزیونی ایرانی نیز درجه‌بندی سنی آثار انجام شد، اما به صورت یک حرکت مدون نبود و پس از مدتی فراموش شد.

اکران فیلم «پارک‌وی» ساخته فریدون جیرانی در سال 1385 بار دیگر بحث درجه‌بندی فیلم‌های سینمایی را در ایران مطرح کرد.

با اکران فیلم «رحمان 1400» در فروردین امسال بار دیگر بحث درجه‌بندی سنی مطرح و منجر به تدوین دستورالعمل‌ جدید از سوی سازمان سینمایی شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها