یک وکیل دادگستری مطرح کرد:

وکالت نمایندگان مجلس و آسیب‌های ناشی از آن

یک وکیل دادگستری درباره ارائه پروانه وکالت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از دوران نمایندگی گفت: وکالت یک کار تخصصی است که نیازمند کارآموزی است به همین دلیل نماینده‌ای که در مجلس بوده و با روال دادگاه ها و متون قانونی آشنایی کافی ندارد، نمی‌تواند فقط با مدرک کارشناسی حقوق وارد حرفه وکالت شود.

وکالت نمایندگان مجلس و آسیب‌های ناشی از آن
کد خبر: 305133
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۸ ۱۵:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سیدمحمد حسینی وکیل دادگستری رسیدگی آماری به پرونده های دادگستری توسط قضات برخی از محاکم را یکی از مشکلات قوه قضاییه برشمرد و بیان کرد: رسیدگی به پرونده ها یک امر کیفی است نه یک کار آماری و علت آن نیز تفاوت ماهیتی در پرونده هاست.


وی افزود: پرونده های مطرح در دادگستری ها معمولا مشابه یکدیگر نیستند. چون ممکن است پرونده ای 10 صفحه داشته باشد و پرونده ای دیگر 120 جلد یا ممکن است در یک پرونده فقط با یک متهم روبرو باشیم ولی پرونده ای دیگر ده ها متهم داشته باشد. همچنین گاهی قاضی برای رسیدگی به پرونده ای فقط یک ساعت وقت اختصاص می دهد ولی برای پرونده دیگر، چند ماه وقت صرف می کند.


این وکیل دادگستری اضافه کرد: از طرف دیگر بعضی از دادگاه ها که آمارشان در پایان ماه به حد نصاب نمی رسد، بسیاری از پرونده ها را مختومه می کنند به گونه ای که در اوایل ماه 50 پرونده مختومه می شود ولی در نیمه دوم این آمار به 150 پرونده می رسد.


وی افزود: آماری برخورد کردن باعث می شود تا پرونده ها با کیفیت رسیدگی نشوند؛ برخی قضات دادگاه ها معمولا تلاش می کنند تا سریع تر قرار صادر کنند تا پرونده را ببندند. در این صورت مراجعین مجبور می شوند پرونده جدیدی تشکیل دهند و در نهایت آمار پرونده ها در دادگستری افزایش پیدا می کند.


حسینی تاکید کرد: کار قاضی برای رسیدگی به شکایت ها و دادخواست های مردم یک کار کیفی است و خود قاضی باید تشخیص دهد که چه زمانی یک پرونده را شروع یا آن را مختومه کند، نه اینکه موظف باشد ماهانه صد یا 200 پرونده را حتما مختومه کند و آمار دهد. بنابراین آماری بودن پرونده ها موجب تضییع حقوق بسیاری از مردم می شود که این مشکل باید اصلاح شود و امیدوارم رئیس جدید قوه قضاییه با تجربیاتی که در طول این سالیان کسب کرده است، فکری اساسی در این زمینه بکند.


وی افزود: آماری کردن پرونده ها همچنین وقت بیشتری را از قضات و مردم می گیرد و هزینه بیشتری را بر عهده مردم می گذارد. البته قصد کسانی که این مساله را به وجود آوردند، این بود که در رسیدگی ها تسریع صورت گیرد ولی همین مساله مشکل ایجاد کرده و پرونده ها به خوبی مختومه نمی شوند.


این وکیل دادگستری اضافه کرد: این مساله از نظر بین المللی نیز موجب هتک چهره نظام می شود. چون این سوال برای حقوقدانان و قضات کشورهای دیگر به وجود می آید که چرا آمار پرونده های قضایی یک کشور 80 میلیونی، بیش از 15 میلیون پرونده است.

وکالت نمایندگان مجلس و آسیب‌های ناشی از آن

حسینی درباره ارائه پروانه وکالت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از دوران نمایندگی گفت: وکالت یک کار تخصصی است که نیازمند کارآموزی است و وکیل کارآموز باید امتحانات مختلفی را بگذراند تا بتواند پروانه وکالت بگیرد. به همین دلیل نماینده ای که در مجلس بوده و با روال دادگاه ها و متون قانونی مانند آیین دادرسی مدنی و کیفری آشنایی کافی ندارد، به طور طبیعی نمی تواند فقط با مدرک کارشناسی حقوق وارد حرفه وکالت شود.


وی افزود: چنین شخصی اطلاعات کافی برای وکالت ندارد و از طرف دیگر با توجه به ارتباط و نفوذی که در مجلس شورای اسلامی داشته و بر مسائل کشور نیز آگاهی دارد، ممکن است اخذ پروانه وکالت موجب رانت و فساد شود.


این وکیل دادگستری اضافه کرد: اگر نماینده ای صلاحیت وکیل بودن را دارد، باید در امتحانات شرکت کند و همانند سایر وکلا پروانه وکالت بگیرد. ممکن است مجلس اینگونه استدلال کند که دوره نمایندگی در واقع یک دوره کارآموزی است در حالی که آزمون هایی که در کانون وکلا برگزار می شود شامل حقوق مدنی، حقوق جزا، آیین دادرسی کیفری، آیین دادرسی مدنی، حقوق تجارت و مانند آن است که هیچگاه در مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار نمی گیرد و بیشتر مسائل سیاسی، حقوق اساسی و حقوق عمومی مطرح می شود که در حرفه وکالت کاربرد چندانی ندارد و در واقع هر کدام مسیر جداگانه ای دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها