کد خبر: 305167
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۹ ۰۸:۰۳:۵۶
| |

مسعود برومند، دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد؛

تصویب طرح اولویت‌دار ملی در شورای «عتف»/ الزام دستگاه‌ها به تامین منابع مالی

مسعود برومند، دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از میان طرح‌های کلان ملی 20 طرح جزو طرح‌های ملی اولویت‌دار انتخاب شدند، گفت: بر اساس مصوبات، منابع لازم برای این تعداد طرح باید از سوی دستگاه‌های سفارش‌دهنده اختصاص داده شود.

تصویب طرح اولویت‌دار ملی در شورای «عتف»/ الزام دستگاه‌ها به تامین منابع مالی
کد خبر: 305167
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۹ ۰۸:۰۳:۵۶

اعتمادآنلاین| مسعود برومند، دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از میان طرح‌های کلانی که باقی مانده بود، مقرر شد که یکسری از طرح‌ها ادامه یابد.

وی تعداد این طرح‌های قابل اجرا را حدود 20 طرح عنوان کرد و یادآور شد: این طرح‌ها از کمیسیون‌های مختلف دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) بودند.

برومند با بیان اینکه از این تعداد 5 طرح از کمیسیون دفاع و امنیت ملی دبیرخانه شورای عتف بوده است، یادآور شد: مقرر شده است که اجرای این تعداد طرح ادامه یابد.

دبیر کل شورای عالی عتف، با اشاره به مصوبه اخیر جلسه شورای عتف، ادامه داد: با این مصوبه 20 طرح کلان ملی برای اجرایی شدن برنامه‌ریزی خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این تعداد طرح با قید «تأمین اعتبار از سوی دستگاه سفارش‌دهنده» است، اظهار کرد: بر این اساس مقرر شده است که دستگاه‌های سفارش دهنده، منابع مالی لازم را برای طرح‌های مورد تقاضای خود تأمین کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تأیید مصوبات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در آخرین جلسه شورای عالی عتف و اولویت دادن به چند طرح کلان ملی در حوزه‌های دفاعی و امنیتی از سوی رئیس جمهور، گفت: وزارت دفاع باید منابع لازم برای اجرای این تعداد طرح را فراهم کند.

شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1383 تشکیل شد و مصوبات لازم در حوزه‌های تحقیقات، فناوری، آموزش عالی و مکانیزم‌های اجتماعی جهت هماهنگی و نظارت بین دستگاه‌ها و اعتبارات تحقیقاتی را تعیین می‌کند.

طبق تبصره ماده 3 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، مصوبات این شورا پس از تأیید رئیس‌جمهور برای کلیه مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجراست.

در بیست و دومین جلسه شورای عالی عتف با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور، 5 طرح در حوزه دفاعی جلسه شورای عالی (عتف) از سوی اعضا مصوب شد و به تأیید رئیس جمهور رسید.

این طرح‌ها به این شرح است:

بومی‌سازی و توسعه فناوری‌های حوزه زیرسطحی


اکتساب فناوری طراحی، ساخت و تست موتور حامل فضایی با پیشرانه سرد


معماری و راه‌اندازی مرکز ملی دفاع سایبری و سامانه‌های زیرساختی فضای سایبری (مدسا)


طرح جامع ایجاد و توسعه فناوری‌های مورد نیاز جهت تجهیز و به‌روز رسانی شبکه رادارهای پدافند هوایی کشور


طرح توسعه علم و فناوری رمز کشور

بنا بر این مصوبه، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است ردیف بودجه‌ای را با عنوان «طرح‌های کلان ملی» در لایحه بودجه سالیانه کشور در نظر گرفته و اعتبار مورد نیاز را در چارچوب امکانات بودجه عمومی دولت تامین کندن.

«توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای 100 تا 150 نفره» از جمله دیگر طرح‌های کلان ملی اولویت‌دار در این مصوبه است که در این خصوص نیز کارگروهی متشکل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دبیرخانه شورای عالی عتف، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه تشکیل و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها