کد خبر: 305344
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۹ ۱۵:۴۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از تاریخ تبانی در فوتبال جهان- بخش اول

رسوایی خیخون، تاریک‌ترین روز فوتبال آلمان

برخلاف انتظار همگان، الجزایر با نمایشی تاریخی موفق شد آلمان را با نتیجه دو بر یک شکست دهد. این یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های جام‌جهانی بود. قبل از پیروزی الجزایر هیچ تیم آفریقایی موفق نشده بود یک تیم اروپایی را در جام‌جهانی شکست دهد. حالا الجزایری‌ها قدرتی ماورایی در ساق پاهایشان داشتند.

رسوایی خیخون، تاریک‌ترین روز فوتبال آلمان
کد خبر: 305344
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۹ ۱۵:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- با وجود کابوس آرژانتین در مرحله گروهی جام‌جهانی 2018، آنها هنوز شانس زیادی برای صعود به مرحله بعد داشتند. اما صعودشان مثل خیلی از تیم‌ها بستگی به نتیجه بازی تیم دیگری داشت. اگر ایسلند کرواسی را شکست می‌داد، آنها می‌توانستند به مرحله بعد صعود کنند.

کرواسی که صعود خود را پیش از این مسجل کرده بود با شکست در مقابل ایسلند می‌توانست به راحتی آرژانتین را حذف کند. کاری که به شدت غیرحرفه‌ای و در تضاد با روح فوتبال بود. فیفا برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی بازی‌های آخر مرحله گروهی را به صورت همزمان برگزار می‌کند. این اقدامات بعد از یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های جام‌جهانی معروف به «رسوایی خیخون» رخ داد.

در جام جهانی 1982 اسپانیا، آلمان غربی یکی از قوی‌ترین قطب‌های فوتبال جهان بود. قهرمانی آنها در یورو 1980 هنوز تازه بود و انتظار می‌رفت آلمانی‌ها موفقیت‌شان را تکرار کنند.

همه تصور می‌کردند صعود آلمان از گروه الجزایر، اتریش و شیلی ساده‌ترین کار ممکن است. در سوی دیگر، الجزایر با شانس قهرمانی یک در هزار به این تورنمنت آمده بود.

بازی اول آلمان مقابل الجزایر قرار بود شبیه یک نمایش باشد، بازی به حدی آسان به نظر می‌رسید که یکی از اعضای این تیم اروپایی گفته بود آنها می‌توانند در حالی که از سیگارشان لذت می‌برند الجزایر را شکست دهند.

برخلاف انتظار همگان اما، الجزایر با نمایشی تاریخی موفق شد آلمان را با نتیجه دو بر یک شکست دهد. این یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های جام‌جهانی بود. قبل از پیروزی الجزایر هیچ تیم آفریقایی موفق نشده بود یک تیم اروپایی را در جام‌جهانی شکست دهد. حالا- آن زمان- الجزایری‌ها قدرتی ماورایی در ساق پاهایشان داشتند.

در بازی بعد آلمان خشمگین از شکست غیرمنتظره شیلی را با نتیجه چهار بر یک در هم کوبید و الجزایر بازی را صفر-دو به اتریش واگذار کرد. پس از این شکست اما آنها با پیروزی سه بر دو در مقابل شیلی امید را به اردوی تیم بازگرداندند.

با این نتایج آلمان غربی هم‌امتیاز با اتریش بود و به دلیل تفاضل گل در رده سوم ایستاد. اگر آلمان در بازی آخر اتریش را شکست می‌داد، می‌توانست به دور بعد صعود کند و این الجزایر بود که حذف می‌شد.

الجزایری‌ها با اضطراب بازی را دنبال می‌کردند و برای پیروزی اتریش دست به دعا بودند. آلمان در 10 دقیقه اول بازی توانست گل برتری را به ثمر برساند و در واقع بعد از آن هیچ اتفاق خاصی در بازی نیفتاد. دو تیم موقعیت چندانی خلق نکردند و مشغول پاسکاری در نیمه خود بودند.

آن‌طور که گاردین در مورد بازی نوشت: «یکی از بازیکنان آلمان در حالی که راه را برای بازیکن اتریش باز می‌کرد، دستش را به دور شانه‌های او انداخته بود و با او خوش‌و‌بش می‌کرد.»

نتیجه و اتفاقات داخل زمین قلب هواداران الجزایر را شکست. در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر تبانی وجود نداشت، همه می‌دانستند چیزی در این میان طبیعی نبوده است. در نیمه دوم تنها سه شوت به سمت دروازه شده بود که هیچ‌کدام در چارچوب نبود. هشت تکل و پاسکاری بازیکنان، هواداران الجزایر را خشمگین کرد. آنها با پول‌های مشتعل در خیابان تظاهرات کردند و اسپانیایی‌ها به نفع‌شان شعار دادند. حتی هواداران آلمان هم از این بازی ناامید بودند. طبق گزارش‌ها یکی از هواداران آلمان پرچم این کشور را آتش زده بود.

فدراسیون فوتبال الجزایر داور را مقصر می‌دانست. رئیس فدراسیون مصرانه معتقد بود داور بازی باید مداخله می‌کرده و حالا مستحق شکایت و پیگرد است. اما فیفا اعلام کرد هیچ مدرکی مبنی بر تبانی یا بی‌قانونی پیدا نکرده است.

حوادث این بازی اما سبب تغییر قوانین فیفا شد. پس از آن فیفا اعلام کرد طبق قانون جدید، بازی‌های آخر مرحله گروهی به صورت همزمان برگزار می‌شود.

بازی آلمان و اتریش بعدها به «رسوایی خیخون» معروف شد و تا به امروز همچنان یکی از تاریک‌ترین وقایع جام‌جهانی قلمداد می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها