کد خبر: 305400
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۹ ۲۰:۲۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید؛

بازار متشکل ارزی چیست؟

بازار متشکل ارزی با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و تحت نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی با تمرکز بر معاملات نقدی راه‌اندازی خواهد شد و صادرکنندگان هم می‌توانند در چارچوب مقررات اعلامی، بخشی از ارز صادراتی خود را در این بازار عرضه کنند.

حجم ویدیو: 1.51M | مدت زمان ویدیو: 00:00:51 دانلود ویدیو
کد خبر: 305400
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۹ ۲۰:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا اصغرزاده- چند سالی است که موضوع راه‌اندازی بازار متشکل معاملات ارزی مطرح شده، اما در چند ماه اخیر راه‌اندازی این بازار با مصوبه شورای پول و اعتبار و تعیین هیات‌مدیره شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

بازار متشکل ارزی با اهداف از پیش تعیین‌شده دولت‌ها برای کوتاه کردن دست دلالان از بازار ارز راه‌اندازی خواهد شد.

مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده که در فاز اول، معاملات نقدی ارز راه‌اندازی می‌شود و سایر روش‌های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می‌یابد.

بازار کارگزارمحور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشکلی خودانتظام انجام می‌شود و بر اساس دستورالعمل‌های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی بازار متشکل ارزی تبدیل شدن آن به مرجعی برای کشف نرخ و نرخ‌‌گذاری است، به گونه‌ای که بانک مرکزی مرجع تعیین نرخ ارز در کشور شود.

در این حالت اولین معامله‌‌ای که هر روز صبح در بازار متشکل ارزی انجام می‌شود، نرخ ارز را تعیین می‌کند. به این ترتیب نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و امکان مداخله در نرخ‌‌گذاری از جانب کشورهایی نظیر امارات و عراق وجود نخواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها