کد خبر: 305489
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از تلاش نمایندگان برای قانونی کردن اعتراضات؛

جایی برای اعتراض

محمدرضا صباغیان، رئیس کمیته بررسی این طرح در کمیسیون شوراهای مجلس، گفت: فرق طرح نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها با قانون‌های قبلی این است که به جای گرفتن مجوز برای تجمع و راهپیمایی به فرمانداری‌ها اطلاع داده می‌شود و با گرفتن رسید از فرمانداری می‌توانند تجمع خود را برگزار کنند.

حجم ویدیو: 7.63M | مدت زمان ویدیو: 00:02:54 دانلود ویدیو
کد خبر: 305489
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از اعتراضات سال 96 برخی نمایندگان مجلس یکی از راهکارهای جلوگیری از وقوع اعتراضات را امکان برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز از طرف معترضان دانستند.

احمد مازنی، نماینده تهران، اولین بار پیشنهاد تدوین طرح ساماندهی تجمعات را مطرح و در این‌باره تاکید کرد: اگر اصل بیست‌وهفتم قانون اساسی رعایت شود، در تجمعات اعتراضی، نظام و مردم با مشکلی مواجه نخواهند شد.

بر اساس اصل بیست‌وهفتم قانون اساسی، تشکیل‏ اجتماعات‏ و راهپیمایی‏‌ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آنکه‏ مخل‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد آزاد است‏.

11 مهرماه طرح نحوه تشکیل اجتماعات و نحوه برگزاری راهپیمایی‌ها به صورت عادی در مجلس اعلام وصول شد.

محمدرضا صباغیان، رئیس کمیته بررسی این طرح در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، به اعتمادآنلاین گفت: فرق طرح نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها با طرح قبلی این است که به جای گرفتن مجوز برای تجمع و راهپیمایی به فرمانداری‌ها اطلاع داده می‌شود و با گرفتن رسید از فرمانداری می‌توانند تجمع خود را برگزار کنند.

او می‌گوید: باید مکان‌هایی برای این موضوع مشخص شود و درخواست‌کنندگان تجمع هم خود می‌توانند مکان مورد نظر خود را پیشنهاد دهند.

به گفته صباغیان سال گذشته 11 هزار راهپیمایی و تجمع بدون مجوز برگزار شده است. این طرح کمک می‌کند برگزاری تجمع در کشور ساماندهی شود.

این عضو کمیسیون شوراها می‌گوید: حدود 20 جلسه با مرکز پژوهش‌ها و نهادهایی مانند نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات وزارت کشور اطلاعات سپاه و... درباره این طرح برگزار شده و تقریباً همه با کلیت آن موافق هستند.

ابوالفضل ابوترابی، عضو دیگر کمیسیون شوراها، گفته در صورت درخواست برای برگزاری تجمعات خارج از مکان‌های مشخص‌شده فرمانداران باید ظرف مدت یک هفته مجوز برپایی را صادر کنند. تجمعات نباید مسلحانه و خلاف مبانی شرع و نظم عمومی باشد.

او درباره ضمانت اجرای این طرح گفت: اگر فرمانداری مجوز را صادر نکرد به انفصال سه ماه تا یک سال از مسئولیت دولتی محکوم خواهد شد؛ اما اگر دو شرط مذکورِ اعلام‌شده رعایت نشود، فرمانداری می‌تواند برپایی آن تجمع را تایید نکند.

این اولین قدم در راه ساماندهی تجمعات و راهپیمایی‌ها در کشور است، این طرح ابتدا باید در صحن علنی مجلس تصویب شود و پس از آن منتظر تایید شورای نگهبان بماند تا به قانون تبدیل شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها