کد خبر: 305647
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۱۲:۰۵:۰۴
| |

معاون اشتغال وزیر کار خبر داد:

پرداخت 7700 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی

معاون اشتغال وزیر کار از پرداخت 7700 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی خبر داد و میزان اشتغال ایجاد شده در این طرح طی سال 97 را 114 هزار شغل اعلام کرد.

پرداخت 7700 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی
کد خبر: 305647
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۱۲:۰۵:۰۴

اعتمادآنلاین| عیسی منصوری معاون اشتغال وزیر کار در نشستی خبری به بیان جزئیات بیشتری درباره انتشار اسامی دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت و گفت: در اجرای طرح اشتغال روستایی هدف ما این بود که منابع به انحراف نرود و لذا انتشار اسامی دریافت کنندگان وام اشتغال روستایی از سوی وزارت کار، گام بزرگی در جهت شفاف‌سازی و پاسخگویی به مطالبه‌گری مردم بود.

وی ادامه داد: بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران در سال 97 از میزان اشتغال ایجاد شده 25 درصد مربوط به روستاها بوده است؛ در حالی که طی سال‌های 92 تا 96 این میزان حدود صفر بوده و این موضوع به معنی آن است که اقدامات جدید در پرداخت وام اشتغال روستایی اثرگذار بوده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار تصریح کرد: ما در جریان تخصیص وام اشتغال روستایی از سیستم نظارتی و رصد و پایش قوی برخورداریم و علاوه بر سامانه کارا، سامانه‌ای تحت عنوان ستاد فرماندهی کنترل برنامه‌های اشتغال را هم طراحی کردیم که داده‌های مراکز با همدیگر بررسی و منجر به ارائه گزارش نهایی می‌شود. به موجب این داده‌ها میزان انحرافات در طرح و مشکلات موجود شناسایی و برای حل آن اقدام می‌شود.

به گفته منصوری، به دستگاه‌های اجرایی فرصت یک هفته‌ای داده شده تا گزارش عملکرد یک ساله خود از طرح اشتغال روستایی را ارائه کنند و این مساله در جلسه آینده شورای عالی اشتغال مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی از پرداخت 7,700 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی تا پایان سال گذشته خبر داد و درباره میزان اشتغال ایجاد شده، گفت: علیرغم آنکه تعهد و هدف‌گذاری اشتغال این طرح 188 هزار نفر پیش‌بینی شده بود ولی گزارش‌های میدانی و تمام شماری و ارزیابی ما نشان داد که 141 هزار نفر اشتغال ایجاد شده در صورتی که مرکز آمار ایران این میزان را 114 هزار شغل اعلام کرده است.

منصوری درباره رقم دقیق میزان تسهیلات اشتغال روستایی اظهار کرد: این مبلغ معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار که از منابع صندوق توسعه ملی است که در سال 97 این میزان بر اساس دلار 4200 تومانی محاسبه شد و در سال جدید بر مبنای دلار نیمایی محاسبه می‌شود و جمعاً 18 هزار میلیارد تومان منابع از این محل در اختیار داریم که تاکنون7,700 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و کمتر از 9 هزار میلیارد تومان هم انقعاد قرارداد شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این طرح‌ها مشمول بیمه تأمین اجتماعی نشده‌اند، گفت: برای این منظور از ظرفیت صندوق بیمه عشایر و روستاییان استفاده کردیم، از قبل مطالعاتی انجام داده بودیم و مزیت‌های استان‌ها و شهرستان‌ها و نواحی مختلف را احصا کرده بودیم.

به گفته وی در گذشته سیاست‌های اشتغال وام محور بود و از محل آن اتفاقی نیفتاد لذا معتقدیم که صرف دادن وام و تسهیلات، اشتغال ایجاد نمی‌شود و ابعاد و مؤلفه‌های دیگری هم نیاز است و قبل از پرداخت تسهیلات باید امر مداخلات توسعه‌ای صورت گیرد تا اشتغالزایی محقق شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها