معاون وزیر جهاد کشاورزی:

ایران سومین تولید کننده عسل در جهان است

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران سالانه با تولید 90 هزارتن عسل، سومین کشور تولیدکننده این محصول در جهان به شمار می رود که به دلیل سودآوری این صنعت می توان آن را از مصادیق اقتصاد مقاومتی برشمرد.

ایران سومین تولید کننده عسل در جهان است
کد خبر: 305696
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۱۴:۰۶:۲۹

اعتمادآنلاین| مرتضی رضایی» روز دوشنبه در مراسم روز جهانی زنبور عسل که در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: ارزش این میزان تولید عسل سه هزار میلیارد تومان است که نشان دهنده اقتصادی بودن این صنعت است.


وی اظهار داشت: براساس آخرین سرشماری سال گذشته، هشت میلیون و 434 هزار کلونی در 85 هزار و 336 زنبورستان پرورش داده می شود و 138 هزار نفر به طور مستقیم در آن شاغل هستند. 90 درصد ارزش زنبور عسل به خاطر عملیات گرده‌افشانی آن است و 10 درصد ارزش آن به تولید عسل و فرآورده های آن مربوط می شود که در این زمینه در کشور ما کاری نشده است.


وی تصریح کرد: از این تعداد زنبورستان و کلونی در کشور سالانه هزار و 460 تن موم، 122 تن گرده و سه هزار و 400 تن ژل رویال تولید می شود. قیمت خام یک کیلو ژل رویال 355 دلار است که با ارزش تر از زعفران است.


به گفته وی، اگر ژل رویال به مواد آرایشی، بهداشتی و درمانی تبدیل شود، ارزش آن چند صد برابر افزایش خواهد یافت.


معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه زهر زنبور عسل دارای مشتقات کاربردی است افزود: در حال حاضر قیمت هر گرم زهر زنبور عسل 80 دلار است که در بازارهای جهانی در حد میلی‌گرم مبادله می شود. در این زمینه هم کم توجهی شده است و بازارهای جهانی با برند سایر کشورها اشباع شده است.


وی ارزش سرمایه گذاری صنعت زنبورداری را در سال 96 نزدیک 6 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: صادرات سالانه عسل هزار و 759 تن است که بیانگر آن است که در این صنعت کمترین وابستگی و بیشترین ارزش افزوده وجود دارد.


رضایی همچنین گفت: سندی با هشت محور برای صنعت زنبورداری تدوین شده که اجرای آن تا سال 1404 هدف‌گذاری شده است. در این سند حفظ و تنوع ژنتیکی، کیفیت محصولات، افزایش بهره‌وری تولید، بازارهای صادراتی، افزایش توسعه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا مورد تاکید قرار گرفته است.


وی ادامه داد: در حال حاضر سرانه تولید عسل 1110 گرم است در حالی که سرانه مصرف آن در کشور سالانه 1079گرم است.


روز جهانی زنبورعسل در بیستم دسامبر 2017 (بیست و نهم آذر 1396) پس از سه سال پیگیری در سازمان ملل متحد توانست با پیشنهاد در کمیته اقتصادی با حضور نمایندگان 115 کشور از جمله ایران به ثبت برسد.


امروز برای دومین بار جشن روز جهانی زنبور عسل توسط «کریستینا رادی» سفیر اسلوونی در تهران برگزار می شود که علت این برگزاری قدمت 150 ساله این صنعت در این کشور است و بسیاری از خانواده ها در این کشور زنبورداری می کنند.


جمهوری اسلوونی در جنوب اروپای مرکزی به پایتختی «لیوبلیانا» است که 2میلیون و 60 هزارنفر جمعیت دارد و 82 درصد پهنه این سرزمین مستعد کشاورزی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها