فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی:

اتهام تیراندازی کولبران جفایی بزرگ به مرزبانان است/ پیگیری آزادی دو مرزبان ربوده شده در مرز پاکستان

سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی از افرادی که نیرو‌های مرزبانی را متهم به تیراندازی به کولبران می‌کنند، انتقاد کرد.

اتهام تیراندازی کولبران جفایی بزرگ به مرزبانان است/ پیگیری آزادی دو مرزبان ربوده شده در مرز پاکستان
کد خبر: 305700
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۱۴:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی روز دوشنبه در آیین معارفه فرمانده جدید مرزبانی استان ایلام با انتقاد از برخی افراد که نیرو‌های مرزبانی را متهم به تیراندازی به کولبران می‌کنند، گفت: این سخنان جفایی بزرگ در حق نیرو‌های مخلص و مظلوم مرزبانی است، کولبرانی که به صورت محدود و از مسیر‌های مشخص کالای مجاز وارد می‌کنند، قاچاقچی نیستند، حسابمتجاوزان مرزی مسلح که شبانه و از مسیر‌های غیرمجاز اقدام به ورود کالا‌های ممنوعه، مشروبات الکلی و سلاح وارد کشور می‌کنند، با کولبران جداست.

سردار رضایی گفت: کولبرانی که شناسایی شده و از مسیر‌های مجاز تردد کنند، از حمایت مرزبانی برخوردار و به فعالیت قانونی خود ادامه می‌دهند.

فرمانده مرزبانی در خصوص آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده در مرز پاکستان یادآور شد: موضوع آزادی دو مرزبان که پارسال توسط گروهک‌های تروریستی ربوده و به پاکستان منتقل شدند در دست پیگیری است.

ایران پس از روسیه و چین از نظر تعداد همسایگان رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده و با وجود هشت هزار و 755 کیلومتر مرز مشترک با همسایگان که از این مقدار 2 هزار و 700 کیلومتر مرز دریایی است، از نظر شاخص‌های امنیتی در شرایط به نسبت مطلوبی قرار داریم.

وی افزود: هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران با توجه به ویژگی‌های استکبار ستیزی نظام با تهدیدات پیرامونی روبرو نیست، ولی در سایه هوشیاری نیروی امنیتی و نظامی و انتظامی و بویژه مرزبانان غیور به کمترین مشکل روبرو هستیم.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی تاکید کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ایران در حوزه مرز‌ها طی سالیان گذشته در مرز‌های کشورمان با پاکستان بود، چرا که اشراف امنیتی این کشور در منطقه بلوچستان این کشور ناچیز بود که همین عامل باعث نفوذ اشرار و افراد تروریست و تبهکار به این منطقه شده بود.

سردار رضایی با اشاره به سفر اخیر نخست وزیر پاکستان به ایران ادامه داد: نشست‌ها و هماهنگی‌های بسیار خوبی در ماه‌های گذشته برای ارتقا شرایط امنیت مرز‌های 2 کشور برگزار و در سایه هماهنگی‌های صورت گرفته هم اکنون ارتش این کشور در این منطقه حضور یافته است.

وی همچنین از اقداماتی در زمینه فنس کشی و انسداد مرزی بویژه در جنوب سیستان و بلوچستان به منظور جلوگیری از تحرکات اشرار و تروریست‌های در این منطقه خبر داد و ابراز امیدواری کرد شاهد بهبود شرایط امنیتی در مرز‌های ایران و پاکستان باشیم.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران به وضعیت مرز یک هزار کیلومتری ایران با افغانستان نیز اشاره کرد و یادآور شد: ارتباط میان مرزبانان 2 کشور بسیار خوب است، ولی فتنه‌هایی توسط دنیای استکبار با گسیل گروه‌های تروریستی و تکفیری در جریان است تا این مرز خدشه دار شود که بدون شک این توطئه آنان نیز در سایه رشادت نیرو‌های مرزبانی خنثی خواهد شد.

سردار رضایی اضافه کرد: در حوزه مرز‌های ایران با ترکیه نیز بویژه از ابتدای سال 97 مناسبات 2 طرف بسیار بهبود یافته و در سایه همین ارتباطات میزان قاچاق مشروبات الکلی و سلاح در این محدوده به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

وی در ادامه به مرز یک هزار و 600 کیلومتری ایران با عراق پرداخت و گفت: در محدوده استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان و با توجه به تردد میلیونی زائران اربعین کمترین مشکلی وجود دارد و هماهنگی‌ها بسیار مطلوب است.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تلاش‌ها برای بازگشایی مرز خسروی با توجه به امکانات مناسب زیرساختی در 2 سوی مرز اظهار داشت: مقامات عراقی وجود مشکلات امنیتی در محدوده خانقین به بغداد را دلیل مسدود بودن این منطقه مرزی عنوان می‌کنند که امیدواریم با ارتقا و بهبود شرایط امنیتی امسال شاهد گشایش این مرز در ایام اربعین باشیم.

سردار رضایی افزود: در محدوده مرز‌های کشورمان با اقلیم کردستان عراق به توجه به اشراف کم و نبود تمرکز مدیریتی همچنان شاهد قاچاق کالا و مشروبات الکلی و سلاح در این منطقه هستیم که امیدواریم با برگزاری نشست‌های مشترک و استقرار نیرو‌های بیشتر از سوی اقلیم در این منطقه این وضعیت بهبود یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کشفیات مواد مخدر در کشور طی سال گذشته پرداخت و یادآور شد: پارسال نیرو‌های مرزبانی با کشف 58 تن مواد مخدر که بیشتر با شرارت همراه بود از ورود آن به کشور جلوگیری کردند.

سردار رضایی گفت: فتنه موادمخدر در منطقه شرق و کشور افغانستان هر روز افزایش می‌یابد به طوری که 20 سال قبل طبق گزارش سازمان ملل متحد تولید مواد مخدر افغانستان 200 تن بود و امروز به 9 هزار تن رسیده و این یک فتنه شوم است که وقتی پای کشور‌های غربی به این منطقه مسلمان رسید به این شکل فتنه را شروع کردند و جمهوری اسلامی به عنوان خط مقدم مقابله با این فتنه است.

سردار رضایی اصلی‌ترین مشکل در محدوده مرز‌های جنوبی کشور را قاچاق کالا عنوان کرد که بیشتر آسیب را به اقتصاد ملی وارد می‌کند که مبارزه قاطع با این پدیده شوم نیازمند تامین اعتبار و تجهیزات بویژه از نظر بکارگیری شناور‌های به روز به منظور رصد عمق دریاست.

وی اضافه کرد: اقدامات زیرساختی برای تقویت مرزبانی به منابع لازم و کافی نیاز دارد تا بتوان امنیت مرز‌ها را ارتقا داد و بر اساس برآورد‌ها بین 80 تا 100 هزار میلیارد ریال برای تقویت مرز‌های کشور اعتبار نیاز است.

سردار رضایی با توجه به مشکلات اعتباری مرزبانی برای بهبود وضعیت معیشتی مرزبانان گفت: 20 درصد خانواده‌های مرزبانان توانسته اند در منازل سازمانی اسکان یابند که امیدواریم با حمایت دولت و مجلس و اختصاص اعتبارات مورد نیاز بتوانیم شرایط و رفاه مرزبانان و خانواده‌های آنان را فراهم کنیم.

در پایان این مراسم با تقدیر از تلاش‌های سرهنگ یحیی الهی، سرهنگ کیاست سپهری به عنوان فرمانده جدید مرزبانی استان ایلام منصوب شد.


استان ایلام 430 کیلومتر مرز با عراق دارد.

منبع:‌ باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها