سرنوشت مبهم دو لایحه جنجالی در مجمع تشخیص مصلحت نظام:

آیا لوایح CFT و پالرمو از دستورکار در مجمع تشخیص خارج شده است؟

در روزهایی که همه منتظر تعیین تکلیف شدن دو لایحه مهم CFT و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت هستند، برخی خبرها حکایت از آن دارد که این لوایح از دستور کار مجمع خارج شده‌اند.

آیا لوایح CFT و پالرمو از دستورکار در مجمع تشخیص خارج شده است؟
کد خبر: 305948
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ۱۲:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «از دستور کار خارج شدن دو لایحه مهم CFT و پالرمو از دستور کار مجمع تشخیص با دستور دبیرخانه مجمع»، خبری بود که روز گذشته از سوی محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام شد آنهم درست در روزهایی که فضای سیاسی و رسانه ای کشور منتظر تعیین تکلیف شدن سرانجام این دو لایحه هستند.

علنی شدن این تصمیم دبیرخانه مجمع اما با پس لرزه‌هایی در فضای سیاسی کشور همراه شد و به صحن علنی مجلس هم رسید.

کواکبیان: دبیر مجمع اختیار دارد لوایح پالرمو و CFT را از دستور کار خارج کند؟

مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که تریبونش در صحن علنی باز شده بود، به اظهارات محمدصدر گریزی زد و گفت: اخیراً شنیده‌ایم که دبیر مجمع تشخیص دستور داده که لوایح پالرمو و CFT از دستور کار مجمع خارج شود.

کواکبیان به طرح کنایه ای این سوال که «آیا دبیر مجمع چنین اختیاری را داشته‌اند یا خیر؟»، ادامه داد: بیش از چهار ماه از زمانی که لوایح CFT و پالرمو برای بررسی به مجمع تشخیص فرستاده شده، می‌گذرد. مجلس وقت زیادی برای تصویب طرح‌ها و لوایح می‌گذارد و وقت زیادی ندارد که موضوعی را تصویب و به شورای نگهبان بفرستد و بعد که به مجمع ارسال می‌شود بگوید که تشخیص داده شده این لوایح از دستور کار خارج شود. امیدوارم این حرف درست نباشد.

مصباحی مقدم: بی اطلاعم

این اظهارات درحالی از سوی محمد صدر مطرح شده است که غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت از این تصمیم دبیرخانه ابراز بی اطلاعی کرد.

توکلی: عجله‌ای برای بررسی این لوایح نداریم

احمد توکلی با رد از دستور کار خارج شدن این دو لایحه مهم از دستور کار مجمع، گفت: نه این لوایح از دستور کار مجمع خارج نشده است بلکه زمینه بررسی آن وجود ندارد.

وی افزود: وقتی آمریکا به گونه ای دیگر رفتار می کند و نمی شود به او اعتماد کرد. وقتی اروپایی می گویند باید برجام اجرا شود ولی خودشان تعهداتشان را اجرا نمی‌کنند یا در مورد اینستکس به گونه ای دیگر رفتار می کنند یا وقتی می گویند ما برجام را قبول داریم ولی به آن عمل نمی کنند در این شرایط خود به خود اگر ما کوتاه بیاییم فشار آنها بیشتر می شود. اگر ما مقاومت کنیم فشار آنها کمتر می شود. ما اگر بخواهیم سریع این لوایح را بررسی کنیم و فقط معیشت مردم را ملاک قرار دهیم به اعتقاد من بیشتر به ضرر مردم می شود.

توکلی گفت: لوایح پالرمو و CFT از دستور کار خارج نشده است اما فعلا تعجیلی برای بررسی آنها نداریم.

آیت‌الله شبستری: پالرمو و CFT از دستور کار خارج نشده است

در همین راستا، آیت الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اخبار منتشر شده مبنی بر خارج شدن دو لایحه پالرمو و CFT از دستور کار مجمع تشخیص را رد کرد.

او که با تسنیم گفتگو کرده، درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر خارج شدن دو لایحه پالرمو و CFT از دستور کار مجمع تشخیص گفت: این لوایح هم اکنون کمیسیون‌های تخصصی مجمع در حال بررسی است. به محض اتمام بررسی این دو لایحه در کمیسیون‌های تخصصی مجمع، این لوایح در دستور کار جلسات صحن مجمع نیز قرار خواهد گرفت.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) دو لایحه مورد تاکید گروه اقدام ویژه مالی (FATF) است که اکنون در مرحله بررسی در مجمع تشخیص می‌باشد.

منبع: خبرآنلاین


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها