کد خبر: 306014
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ۱۴:۵۵:۵۹
| |

سرانجام موزه نادر ابراهیمی چه شد ؟

همسر نادر ابراهیمی می‌گوید هنوز زمان افتتاح موزه آثار این نویسنده فقید مشخص نیست اما گفته‌اند هرچه زودتر این اتفاق می‌افتد.

سرانجام موزه نادر ابراهیمی چه شد ؟
کد خبر: 306014
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ۱۴:۵۵:۵۹

اعتمادآنلاین| ‌ فرزانه منصوری، درباره آخرین وضعیت تأسیس موزه آثار نادر ابراهیمی اظهار کرد: قرار بود این موزه برای تولد نادر ابراهیمی (14 فروردین‌ماه) افتتاح شود؛ جایی در باغ کتاب و در خانه شعر و ادبیات، اما بنا به دلایلی که من هم نمی‌دانم این اتفاق نیفتاد.

او با بیان این‌که هنوز زمانی برای افتتاح این موزه مشخص نشده است، گفت: مسئولان در حال تدارک این هستند که این موزه راه‌اندازی شود و گفته‌اند که می‌خواهند هرچه‌زودتر این اتفاق بیفتد.

نادر ابراهیمی روز چهاردهم فروردین‌ماه سال 1315 در تهران به‌دنیا آمد. پس از طی تحصیلات مقدماتی از دبیرستان دارالفنون، دیپلم ادبی گرفت و وارد دانشکده‌ حقوق شد، اما تحصیلاتش را در این دانشکده نیمه‌تمام گذاشت و در رشته‌ زبان و ادبیات انگلیسی لیسانس گرفت.

ابراهیمی در سال 1342 نخستین کتاب خود را با عنوان «خانه‌ای برای شب» به چاپ رساند. از او علاوه بر مقاله‌های تحقیقی و نقد، بیش از 100 کتاب در قالب رمان، داستان بلند و کوتاه، کتاب کودک و نوجوان، نمایش‌نامه، فیلم‌نامه و پژوهش در زمینه‌های گوناگون منتشر شده است.

نادر ابراهیمی جایزه‌ نخست براتیسلاوا، جایزه‌ نخست تعلیم و تربیت یونسکو، جایزه‌ کتاب برگزیده‌ سال ایران و چندین جایزه‌ی دیگر را دریافت کرده‌ است. همچنین عنوان «نویسنده‌ برگزیده‌ ادبیات داستانی 20 سال بعد از انقلاب» را به‌خاطر داستان بلند و هفت‌جلدی «آتش بدون دود» به‌دست آورده‌ است.

او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه، چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه‌ تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده و آهنگ‌ها و ترانه‌هایی برای آن‌ها ساخته‌ است.

کمک کارگری تعمیرگاه سیار در ترکمن صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویل‌داری بانک، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و کارهای چاپی دیگر، مترجمی و ویراستاری، ایران‌شناسی عملی و چاپ مقاله‌های ایران‌شناختی، فیلم‌سازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتاب‌های کودکان، مدیریت یک کتاب‌فروشی، نقاشی روی روسری و لباس و تدریس در دانشگاه‌ها نیز از دیگر شغل‌هایی است که نادر ابراهیمی علاوه بر نویسندگی، تجربه کرده و شرح آن‌ها را در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» تشریح کرده است.

«یک عاشقانه‌ آرام»، «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم»، «چهل نامه‌ کوتاه به همسرم»، «مردی در تبعید ابدی»، «بر جاده‌های آبی سرخ»، «تضادهای درونی»، «آتش بدون دود»، و «آرش در قلمرو تردید» از دیگر آثار منتشرشده‌ نادر ابراهیمی هستند.

نادر ابراهیمی در روز 16 خردادماه سال 1387 پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری درگذشت و پیکرش در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

ابتدای فروردین‌ماه سال 89 خانواده، جمعی از دوستان و علاقه‌مندان نادر ابراهیمی درصدد تاسیس بنیادی با نام او برآمدند و اهداف این مرکز، ایجاد گنجینه آثار و فعالیت هنرمندان، ادیبان، محققان و دانشجویان، ایجاد کتابخانه از کتاب‌های نسبتا زیاد ابراهیمی، حفظ آثار چاپ‌نشده، فیلم‌نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها، تحقیقات و سخنرانی‌های نادر ابراهیمی، راه‌اندازی موزه‌ای از یادگارهای شخصی او از روزهای نویسندگی، فیلم‌سازی، کوه‌نوردی، ایرانگردی، نقاشی، خطاطی و ... عنوان شد. اما به گفته همسر ابراهیمی، راه‌اندازی موسسه‌ای به نام او منتفی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها