کد خبر: 306051
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ۱۶:۱۸:۲۳
| |

روسیه:

روسیه دست به بزرگ‌نمایی در برجام نمی‌زند

نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: اقدامات ایران خارج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست و ایران این توافق بین‌المللی را نقض نکرده است.

روسیه دست به بزرگ‌نمایی در برجام نمی‌زند
کد خبر: 306051
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ۱۶:۱۸:۲۳

اعتمادآنلاین| «میخاییل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ایران که در اوایل ماه می توقف اجرای برخی تعهدات خود در چارچوب برجام را اعلام کرد، در شرایط کنونی از پارامترهای برنامه هسته‌ای اجازه داده‌شده در این توافق بین المللی خارج نشده است.


او افزود: این اقدام ایران متناقض تعهدات این کشور در چارچوب برجام نیست و مطابق برجام ایران حق دارد 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده و 130 تن آب سنگین دراختیار داشته باشد.


نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: ایران در عرصه ذخیره اورانیوم غنی شده و آب سنگین هنوز با پارامترهای اجازه داده شده فاصله زیادی دارد.


اولیانوف افزود: به این ترتیب افراد منتقد سیاست‌های ایران به دلایلی قادر به ایراد گرفتن از این کشور نیستند و مقام های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در این باره اظهارنظر نمی‌کنند زیرا اقدامات ایران برجام را نقض نکرده است.

ایران با مسئولیت رفتار می‌کند


مقام روس در ادامه سخنان خود گفت: ایران بسیار بامسئولیت تعهدات خود را اجرا می‌کند و به‌خاطر موضع این کشور معامله هسته‌ای حفظ شده است.


دیپلمات روس تاکید کرد: معامله هسته‌ای (برجام) از دو بخش تشکیل شده است، بخش اول خود برنامه هسته‌ای است و بخش دوم نیز شامل مسائل اقتصادی آن می‌شود.


وی افزود: باید برای برقراری دوباره موازنه بین بخش‌های اقتصادی و هسته‌ای برجام تلاش کرد، ما برای چنین کاری آماده ایم بنابراین طرف‌های اروپایی باید فعالتر شوند.

اولیانوف در ادامه گفت: روسیه وضعیت پیرامون برجام را بزرگنمایی نمی‌کند اما در عین حال نمی‌خواهد تنش‌های پیرامون این مساله از سوی یکی از طرف‌ها پرتنش شود.


او در پاسخ به این پرسش که پس از بسر آمدن مهلت 60 روزه اعلام‌شده از سوی ایران چه رخ خواهد داد و آیا توافق جدیدی به‌دست می آید، گفت: این بستگی به ایران دارد، گام بعدی تهران ممکن است بازبینی در طرح مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک و افزایش سطح اورانیوم غنی شده باشد.


او با تاکید بر اینکه روسیه خواهان تشدید تنش‌ها نیست، افزود: فقط می‌توانم بگویم که در صورت تحقق مقاصد اعلام‌شده از سوی ایران هیچ تهدیدی برای نظام عدم انتشار سلاح هسته‌ای به‌وجود نخواهد آمد برای اینکه مهم‌ترین چیز این است که ایران از اجرای مفاد پروتکل الحاقی پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری نکند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها