نتایج تحقیقات درباره همکاری ایران و القاعده اعلام شد

منابع مطلع آمریکایی در یک جلسه توجیهی غیرعلنی با اعضای کنگره آمریکا، مقامات رسمی را توجیه کرده‌اند که آمریکا مدرکی که نشان‌دهنده همکاری ایران با القاعده باشد، ندارد.

نتایج تحقیقات درباره همکاری ایران و القاعده اعلام شد
کد خبر: 306199
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ۱۱:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| یک مقام ارشد دولت آمریکا به اعضای کنگره گفت: جامعه اطلاعاتی آمریکا مدرکی ندارد که نشان دهد القاعده در زمینه فعالیت‌های متجاوزانه اخیر آن در منطقه خلیج‌فارس با ایران همکاری داشته است.

این یافته مقامات اطلاعاتی آمریکا که توسط سه منبع مطلع از این موضوع به دیلی بیست ارائه شدند، می‌تواند در صورت افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و تهران، دعوی بالقوه قانونی برای آغاز جنگ با ایران را تضعیف کند.

این ارزیابی در یک جلسه توجیهی طبقه‌بندی‌شده در جمع اعضای کنگره در کپیتول هیل ارائه شد. بنا به گفته سه منبع مطلع که به مقامات رسمی در این‌باره اطلاع‌رسانی کردند، با توجه به جریان موجود تهدیدها، دولت آمریکا مدرکی نشان‌دهنده همکاری عملیاتی میان حکومت ایران و این گروه تروریستی که مسئول حادثه یازده سپتامبر است، در دست ندارد.

اهمیت این اعتراف، احتمالاً میان قانون‌گذاران شکاف ایجاد خواهد کرد. دموکرات‌هایی که نگران چشم‌انداز جنگ میان آمریکا و ایران هستند احتمالاً خواهند گفت که نبود اطلاعات به معنای آن است که دولت ترامپ مجاز نیست تا از قانون سال 2001 کنگره برای به کارگیری نیروهای نظامی در جنگ با القاعده استفاده کرده و آن را مبنایی برای شروع جنگ با قدرت منطقه [ایران] قرار دهد. برخلاف آن، جمهوری‌خواهان احتمالاً از آن به عنوان یک نتیجه‌گیری کاذب استفاده کرده و استدلال خواهند کرد که دولت [آمریکا] در تلاش است تا برای دفاع از منافع و نیروهای آمریکا در منطقه خلیح فارس جنگی را آغاز کند.

«رند پال» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی، فروردین ماه در کمیته روابط خارجی سنا، از پمپئو پرسید که آیا دولت ترامپ می‌تواند از مجوز سال 2001 آمریکا (که به ایالات متحده مجوز استفاده از نیروی نظامی برای مقابله با عاملان حمله تروریستی 11 سپتامبر را می‌داد) مقابل ایران استفاده کند؟

مایک پمپئو از پاسخ دادن به این سوال طفره رفت اما مدعی شد که ارتباطی میان دولت ایران و القاعده در این زمینه وجود داشته است.

سناتور رند پال نیز در واکنش به این پاسخ پمپئو تصریح کرد که ترامپ مجوز کنگره برای جنگ با ایران را ندارد و این تنها کنگره است که می‌تواند علیه کشور دیگری اعلام جنگ کند. او همچنین در ادامه اتهام همکاری ایران و القاعده را رد کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها