کد خبر: 306208
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ۱۱:۱۶:۱۵
| |

روند کاهشی کانون‌های آنفلوآنزای پرندگان در کشور

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد نوع آنفلوآنزای اخیر پرندگان که مواردی از آن در کشور مشاهده شده است تاکنون باعث ایجاد بیماری انسانی نشده است.

روند کاهشی کانون‌های آنفلوآنزای پرندگان در کشور
کد خبر: 306208
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ۱۱:۱۶:۱۵

اعتمادآنلاین| محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: موارد معدودی از ابتلای بعضی از کانون های پرورش و نگهداری پرندگان به آنفلوآنزا در سال جاری گزارش شده است که آخرین آنها موردی بود که از استان آذربایجان شرقی گزارش شد.

وی افزود: به اطلاع مردم عزیز می رسانیم که این نوع آنفلوآنزای پرندگان که موارد آن در کشور مشاهده شده تاکنون باعث ایجاد بیماری انسانی نشده است.

گویا گفت: این حاصل تلاش های شبانه روزی یک شبکه ای از سازمان های مختلف است که موضوع را رصد کرده، پیشگیری می کنند و به آن پاسخ می دهند.

وی ادامه داد: فرماندهی عملیات پاسخ به این آنفلوآنزا در حال حاضر با سازمان دامپزشکی است و وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان بازوهای دامپزشکی عمل می کنند.

گویا خاطرنشان کرد: وظیفه بهداشت و زیرمجموعه آن که دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند این است که به محض رویت موارد مشکوک به این بیماری در یک کانون نگهداری و پرورش طیور آن را گزارش کنند، بلافاصله در محل حضور یابند و نظارت دقیق و پاکسازی محل از عوامل بیماری زا را انجام دهند.

وی بیان داشت: باید کسانی که در آن محل کار می کنند واکسینه شوند و تا ده روز تحت مراقبت باشند. چنانچه فردی که در آن محل زندگی یا کار می‌کند دچار علائم مشکوک به آنفلوآنزا شود بلافاصله تحت آزمایش و مراقبت های ویژه قرار می گیرد تا یقین حاصل شود که مبتلا به بیماری نیست.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: علاوه بر این زیر مجموعه وزارت بهداشت وظیفه آموزش افراد یاد شده برای مراقبت از خود و رعایت اصول حفاظت فردی را هم به عهده دارد.

وی در پایان گفت: کانون های گزارش شده آنفلوآنزای پرندگان در کشور به شدت کاهش داشته است. ولی این کاهش هیچگاه ما را از اقدامات مراقبتی باز نمی‌دارد، به دلیل اینکه ویروس آنفلوآنزا ویژه است و در هر موقعیت زمانی و مکانی ممکن است که توانایی هایش تفاوت کند و افزایش یابد و ایجاد بیماری در انسان و ایجاد همه گیری کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها