رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران:

کارمند رسمی در جهاد دانشگاهی نداریم/ اغلب کارها داوطلبانه توسط دانشجویان انجام می‌شود/ دانشجو در قبال کارش حقوقی دریافت نمی‌کند

سیدمهدی طبایی، رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران عنوان کرد: کارمند رسمی در جهاد دانشگاهی نداریم و در واقع اغلب کارها توسط خود دانشجویان انجام می‌شود.

کارمند رسمی در جهاد دانشگاهی نداریم/ اغلب کارها داوطلبانه توسط دانشجویان انجام می‌شود/ دانشجو در قبال کارش حقوقی دریافت نمی‌کند
کد خبر: 306264
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ۱۲:۴۲:۲۷

اعتمادآنلاین| سید مهدی طبایی، رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران درباره عمده فعالیت‎های واحد علوم پزشکی تهران گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی در کشور فعالیت می‌کند. در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی و در سال 59 جهاد دانشگاهی تشکیل شد که موارد مختلفی را طی این 40 سال اخیر به عهده داشته است.

وی با بیان اینکه عمده خصوصیت جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی پیشرو بودن در مسائل فرهنگی، آموزشی و پژوهشی است، گفت: ماموریت جهاد دانشگاهی در سه حوزه مسائل فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبیین شده است. جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از واحدهای جهاددانشگاهی کل کشور است که در عرصه علوم پزشکی فعالیت می‌کند.

طبایی اضافه کرد: بدنه جهاد دانشگاهی عمدتا از دانشجویان فعالی است که عمدتا در طول تحصیل‌شان همکاری خود را با این نهاد شروع کردند و در نهایت به عنوان مدیر و یا نیروهای دیگر جذب جهاد دانشگاهی شدند. یکی از رسالت‌های جهاد دانشگاهی تربیت مدیران خلاق و کارآمد است. حوزه فرهنگی ما با این نگاه تاسیس شده تا بتوانیم عرصه‌ای را در اختیار دانشجویان قرار دهیم تا آنها خودشان بتوانند فعالیت‌های فرهنگی‌شان را تعریف و مدیریت کنند. در واقع جهاد دانشگاهی کاملا یک معاونت دانشجویی محسوب می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این مرکز آموزشی نقش مکمل برای دیگر دانشگاه‌ها را ایفا می‌کند، گفت: دانشگاه‌ها یک نهاد رسمی با بروکراسی خاص خود هستند و در اینجا جهاد دانشگاهی می‌تواند مکمل آنها باشد و نقیصه‌هایی را برطرف کند، از این رو رسالت‌های‌علمی و پرورشی خاص خود را دارد.

وی درباره کانون‌های دانشجویی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: این کانون‌ها در قالب فعالیت‎های فرهنگی، اجتماعی، علمی تدوین شده‌اند. مدیران این کانون‌ها نیز همگی از دانشجویان جهاد دانشگاهی هستند، ما در جهاد دانشگاهی کارمند رسمی نداریم و در واقع اغلب کارها توسط خود دانشجویان انجام می‌شود و تمام برنامه‌ها و مناسب‌های فرهنگی را خودشان اجرا می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که دانشجویان در فعالیت‌های مختلف خود در کانون ها چقدر آزادی عمل دارند، گفت: اقداماتِ در چارچوب قوانین و مقررات رسمی کشور و در حوزه‌های مربوط به برنامه‌ریزی، ایده‌پردازی و مدیریتی کاملا به دانشجویان واگذار شده است، یعنی اینکه ما به عنوان جهاد دانشگاهی کمترین دخالت را در نظرات و فعالیت‌های دانشجویان داریم.نقش ما بیشتر حمایتی است تا بتوانیم این فضا را در اختیار دانشجویان قرار دهیم تا تفکر و اندیشه خودشان را در یک کار جمعی پیاده کنند و هم اینکه بتوانند فعالیت‌های مدیریتی را در جمع اعمال کنند.

او افزود: دانشجویان مسئولیت‌های جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران را به طور کاملا داوطلبانه برعهده می‌گیرند، زیرا آنها بابت کار خود حقوقی دریافت نمی‌کنند. جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی است که آموزش‌های مهارتی، حرفه‌ای و آموزش‌هایی که منجر به ایجاد شغل می‌شود را پایه گذاری کرده است. در حوزه علوم پزشکی تهران نیز ما سعی کردیم همین مسیر را پیش برویم.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آموزش‌های ما در واحدعلوم پزشکی تهران، عمدتا آموزش‎هایی با محور تخصصی است، گفت: این آموزش‌ها به نوعی نقش آموزش تکمیلی دارند که فارغ التحصیلان دانشگاه‌‌‎های علوم پزشکی کشور اعم از مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و حتی تخصص‌های پزشکی می‌توانند در آن شرکت کنند. برخی ازاین دوره‌ها نیز به صورت بین المللی برگزار می‌شود.

طبایی تصریح کرد: نزدیک 20 دوره آموزشی مختلف در این حوزه‌ها در حال برگزاری است که کاربردهای گوناگونی دارد. به طور کل ما سعی کردیم کیفیت را همیشه حفظ کنیم و در آموزش‌هایمان به دنبال کمیت نبوده‌ایم.

وی گفت:‌ واحد علوم پزشکی تهران مبتکر کارهای بزرگی در کشور بوده است به عنوان مثال راه‌اندازی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یکی از ابتکارات این واحد بوده که در اواخر دهه هفتاد ایده‌ها برای این خبرگزاری شکل گرفت. به عنوان مثال مرکز امام و انقلاب نیز سال‌ها پیش توسط جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد که در حال حاضر به عنوان یک نهاد رسمی فعالیت می‌کند، یا دبیرخانه نکوداشت مقام استاد به عنوان پایگاهی است که توانست فرهنگ تقدیر از دانشجویان و اساتید را در دانشگاه‌ها نهادینه کند و بعد از 18 سال تبدیل به یک نماد شده است.

او در خصوص دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: در حال حاضر مجموعه‎های آموزشی ما با سه مرکز تخصصی آموزشی همکاری دارد و سالانه جمعیت قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان را با آموزش‌های تکمیلی به عنوان خروجی در نظر می‌گیرد. البته آموزش‌های همگانی و عمومی نیز جزو برنامه‌ها و رسالت‌هایمان بوده است. به طور مثال آموزش‌ها در حوزه درمانی و بهداشتی برای مدارس شهر تهران به صورت رایگان از سوی جهاد دانشگاهی برگزار شده و استمرار دارد. ما آگاهی بخشی در حوزه بهداشت را رسالت خود می‌دانیم. همچنین با شهرداری و آموزش پرورش و نهادهای نظامی و انتظاری همکاری هایی خوبی صورت گرفته است. به این صورت که آنها درخواست آموزش دارند و ما برایشان انجام می‌دهیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها