کد خبر: 306362
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ۱۵:۳۲:۴۹
| |

محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی:

استانی شدن ضعف نبود مجلس سنا را جبران نمی‌کند/ عدم وجود مجلس تخصصی یا سنا مشکل نظام قانونگذاری/ اصلاح قانون انتخابات ضعف قانونگذاری را رفع نکرده است

محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: استانی شدن انتخابات نمی‌تواند ضعف عدم وجود مجلس سنا را برای نظام قانونگذاری جبران کند.

استانی شدن ضعف نبود مجلس سنا را جبران نمی‌کند/ عدم وجود مجلس تخصصی یا سنا مشکل نظام قانونگذاری/ اصلاح قانون انتخابات ضعف قانونگذاری را رفع نکرده است
کد خبر: 306362
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ۱۵:۳۲:۴۹

اعتمادآنلاین| محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در توضیح طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس، بیان کرد: طرح اصلاح قانون انتخابات مشکل نظام قانونگذری ما را مرتفع نمی‌کند زیرا مشکل نظام قانونگذاری ما عدم وجود یک مجلس تخصصی در کنار مجلس شورای اسلامی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نظام پیشرفته و آرمانی که به دنبال تصویب قوانین متقن، قابل دفاع، شفاف، روشن و در اتاق شیشه است مستلزم وجود دو نهاد قانونگذار در کنار یکدیگر است.

جبران ضعف عدم وجود مجلس سنا با استانی شدن انتخابات امکان‌پذیر نیست

وی افزود: نخست نمایندگانی باید در مجلس شورا به عنوان نمایندگان مردم حضور داشته باشند که انتظارات جامعه را اعلام کنند، دوم مجلس تخصصی باید برقرار باشد تا انتظارات را در فرمت‌های علمی، قوی و دقیق شکل قانونی دهند، عدم وجود هر کدام از این مجلس موجب عدم رفع ضعف قانونگذاری می شود.

فتحی معتقد است: در قانون انتخابات مذکور ضعف قانونگذاری رفع نشده است، در واقع از یک نماینده مجلس عوام انتظار داریم که کار تخصصی هم بکند که این امکان‌پذیر نیست. متاسفانه ما با استانی شدن انتخابات مجلس می‌خواهیم ضعف عدم وجود مجلس تخصصی یا سنا را جبران کنیم که این امکان‌پذیر نیست.

اصلاح قانون انتخابات به انتخابات سال جاری مجلس نمی‌رسد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: همه کشورهای پیشرفته دنیا به این سمت حرکت کردند، کشورهایی چون آمریکا هم از سه مجلس (نمایندگان، سنا و کنگره) برخوردارند. بنابراین به نظر می‌رسد که با برگزاری انتخابات به صورت استانی، مجلس ما تنها درصدی تغییر خواهد کرد.

وی افزود: انتظار می‌رود که نظام قانونگذاری صحیح شکل گیرد تا خروجی آن قوانین قابل دفاع باشد البته که دو مجلسی شدن نیازمند اصلاح قانون اساسی است. این فرایند هم در ظرف زمانی انجام خواهد شد که به انتخابات پیش روی مجلس نمی‌رسد.

وجود ایراد اساسی به ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگان بعد از سه دوره متوالی

فتحی در ادامه به ایراد شورای نگهبان به موضوع ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگان بعد از حضور در سه دوره متوالی مجلس شورای اسلامی، گفت: ایراد اساسی است چراکه نمایندگی انتخاب است و انتصاب نیست، مردم شاید بخواهند فرد 70 یا 80 ساله یا یک فرد ثابت را به عنوان نماینده خود در مجلس انتخاب کنند زیرا به اراده او اعتماد دارند، ما نباید محدودیت ایجاد کنیم.

ایراد ادبی به متون قانونی یکی از مهمترین ایرادات نظام قانونگذاری است

وی در ادامه با اشاره به ایراد ادبی شورای نگهبان به این بخش از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، گفت: ایراد ادبی به متون از نظر شکلی یکی از مهمترین ایرادات نظام قانونگذاری است، ادبیات فارسی در بسیاری موارد رعایت نمی‌شود.

حفظ حقوق اقلیت‌ها در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با یادآوری حفظ حقوق اقلیت‌های دینی در این طرح، تصریح کرد: حقوق اقلیت‌ها و حتی زنان با تناسب سازی و سهمی که برای هر استان تعیین می‌کنند، لحاظ خواهد شد، البته احزاب هم ضمن ارایه لیست‌های انتخاباتی به این موضوع توجه خواهند داشت.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها