گالری گردی در آخرین ماه بهار

گالری‌های هنری پایتخت با شروع خرداد، آخرین ماه فصل بهار میزبان نمایشگاه‌های جدید برای بازدید اهالی فرهنگ و هنر هستند.

گالری گردی در آخرین ماه بهار
کد خبر: 306508
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۲ ۱۲:۵۲:۱۵

اعتمادآنلاین| گالری‌ها و مراکز هنری تهران در اواسط ماه مبارک رمضان همزمان با شروع آخرین ماه فصل بهار آثار هنرمندان جوان و پیشکسوت کشور را میزبانی می کنند.

«در ستایش طبیعت» در گالری شلمان


نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی با عنوان «در ستایش طبیعت» که توسط اکرم پیله‌چیان گردآوری شده است جمعه سوم خرداد افتتاح می شود و تا چهارشنبه هشتم خرداد ادامه خواهد داشت.


در بیانیه کوتاه این نمایشگاه آمده است: «در نهایت، چشمهایم باز شد و من واقعا طبیعت را درک کردم. من در عین حال آموختم که عاشقش باشم».


این نمایشگاه در میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 واقع است.

«ب» در نگارخانه دانشگاه هنر تهران


نمایشگاه گروهی عکس دانشجویان دانشگاه هنر تهران با عنوان «ب» جمعه سوم خرداد افتتاح می شود و تا پنجشنبه نهم خرداد ادامه خواهد داشت.


نگارخانه دانشگاه هنر تهران در خیابان انقلاب روبه روی تئاتر شهر کوچه بالاور واقع شده است.

«بقعه‌ها و اماکن مذهبی» در موزه عکسخانه شهر


نمایشگاه عکس‌های تاریخی «بقعه‌ها و اماکن مذهبی» به مناسبت ماه مبارک رمضان در قالب برنامه‌های «شهر خدا، شهر همدلی» در موزه عکسخانه شهر برگزار می شود.


این نمایشگاه که به مناسبت ماه مبارک رمضان سال 1440 هجری قمری برگزار شده 17 قطعه عکس در ابعاد 20 در 30 سانتی‌متر را شامل می شود. تمام عکس‌های این مجموعه، تصاویری از بقاع متبرکه و اماکن مذهبی هستند که توسط عکاسان دوره قاجار در بیش از یک صد سال پیش ثبت شده‌اند.


این نمایشگاه روز چهارشنبه یکم خرداد ماه در موزه عکسخانه شهر افتتاح ‌شد و علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند تا روز دوشنبه 20 خردادماه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 16 و پنجشنبه از ساعت 9 تا 12 به موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز مراجعه کنند.

«خرمشهر+ 30» در گالری فرمانفرما


نمایشگاه گروهی عکس و چیدمان «خرمشهر+ 30» با گردآوری فریدون فربود جمعه 27 اردیبهشت در گالری فرمانفرما افتتاح شد و تا جمعه 10 خرداد ادامه دارد.


محسن راستانی، جاسم غضبان‌پور، بهرام محمدی‌فرد، مهدی مقیم‌نژاد، ساسان توکلی فارسانی، پیمان ابدالی، سعیده افروخته، آرمین امیریان، بهروز بادروج، رودابه باقری‌نژاد، امید شلمانی، احسان ضیایی و محمد فرنود هنرمندان حاضر در این رویداد هستند.


این نمایشگاه در تهران، خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 قرار دارد.

«هفت پیکر» در گالری محسن‌ (منفی یک)


نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی با گردآوری ناتاشا چاک و تورج خامنه‌زاده جمعه 27 اردیبهشت در گالری محسن‌ افتتاح شد و تا جمعه 17 خرداد ادامه خواهد داشت.


در بخشی از توضیح این نمایشگاه آمده است: «هفت پیکر نمایشگاهی گروهی است که با استفاده از نظریه دریافت به یک متن کهن فارسی جانی دوباره می‌بخشد، آن را می‌کاود و در میان می‌گذارد. این نظریه‌ فرهنگی این ایده را تقویت می‌کند که معنای هیچ متنی هرگز ثابت یا روشن نیست، بلکه چندین عامل در آن دخیل‌ هستند؛ هم به اعتبار تولیدکننده که متن را با معنا رمزگذاری می‌کند و هم به‌ اعتبار دریافت‌کننده که متن را رمزگشایی می‌کند. تاویل یک متن همچنین بر اساس توزیع، تجربه‌ شخصی، شرایط اجتماعی و فاصله و زمان، شکل می‌گیرد.»


نشانی این نمایشگاه واقع در تهران، ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 است.

«پیش‌بینی پاییز» تالار این/جا


نمایشگاه انفرادی نقاشی های نجمه کزازی با عنوان «پیش‌بینی پاییز» جمعه 27 اردیبهشت در تالار «این/جا» افتتاح شد و تا جمعه 10 خرداد ادامه دارد.


در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «انسان به دلیل وابستگی‌هایش به طبیعت تاثیر زیادی در روند تغییراتش داشته و آن‌ را مهم‌ترین مامن خود می‌دانسته است. طبیعت همچنین یادآور مفاهیم مهم زندگی به اوست: تولد، هستی و نیستی. انسان‌ نقاشی‌های من، هم از طبیعت برخاسته و هم در حال حل شدن در آن است.»


این نمایشگاه در نوفل لوشاتوی شرقی، کوچه پدرام، شماره 4 واقع شده است.

«رَدماند» در گالری نگر


نمایشگاه گروهی آثار تجسمی «رَدماند» که توسط حیدر زاهدی جمع آوری شده است در گالری نگر روز جمعه 27 اردیبهشت افتتاح شد.


حیدر زاهدی کیوریتور این مجموعه، در استیتمنت نمایشگاه برای توضیح عنوان خود چنین می‌نویسد «رَدماند، به ساده‌ترین شکل، ردپای ذهنیات محض آدمی در دنیای ملموس اوست؛ همه آن‌چه از آن‌ها درک فیزیکی نداریم و به واسطه باورهای خودمان، جامعه و سنت‌ها بر پیکره‌ حیات ملموس و روزمره‌مان باقی مانده ‌است.»


وی در این نمایشگاه به مدیا و تکنیک وفادار نبوده است و در مجموعه کارهای این نمایشگاه مدیای نقاشی، طراحی، عکس، مجسمه و پرفورمنس‌آرت به ‌طور همزمان دیده می‌شود.


زاهدی باورهای ذهنی را سازنده «متافیزیک حضوری» می‌داند که در غایب‌ترین وجه خود قرار دارند.


هنرمندان حاضر در این مجموعه به ترتیب الفبا فاطمه افشاری، علیرضا چمک، هدیه خانعلی، خاطره خرم‌خواه، مینا درویش، مهدی سیفی، مژده علیپور، سعید محمودی و حامد نورایی هستند.


این نمایشگاه تا تاریخ 10 خرداد از ساعت 15 تا 20 برای بازدید عموم دایر است.

«نغمه نیستم که بخوانی»


نمایشگاه انفرادی تورج خامنه‌زاده با عنوان «نغمه نیستم که بخوانی» جمعه 27 اردیبهشت در گالری محسن (پاسیو) افتتاح شد و تا جمعه 17 خرداد ادامه دارد.


در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: نغمه نیستم که بخوانی عنوان ویدیویی سه کاناله از تورج خامنه‌زاده است و در آن به مسائل و دغدغه‌های نسلی در ایران می‌پردازد که جنگ، رکود اقتصادی و تحریم‌های گسترده در سال‌های اخیر هر جزء زندگی را تحت تاثیر قرار داده و پدیده‌ مهاجرت را برایشان پررنگ کرده است.


«در این فضاسازی استعاری، آب که محیط زیست خوگرفته‌ سوژه نیست حائل میان پیام فرستنده و گیرنده می‌شود و رابطه با محیط بیرونی را مختل می‌کند. مقاومت و تاب هر سوژه در این موقعیت نامانوس متفاوت از دیگری است و هریک دیر یا زود، منصرف و دلزده از میل به شنیده‌شدن کلامش، مجبور به ترک آن برای زنده ماندن می‌شود.»


در روایت ویدیویی «نغمه نیستم که بخوانی» سوژه‌های روایتگر هر یک در قابی مجزا سعی در ایجاد دیالوگ میان «خود» و «آنها»ی دور از دیدرس و بین «اینجا» و «آنجا»ی دور از دسترس دارند.


خامنه‌زاده به طور عمده پروژه‌هایش مبتنی بر عکس و تصویر است و در این تصاویر که همچون برش‌هایی از صحنه‌های نمایشی تئاتر گاه اغراق‌آمیز و ناواقعی است و گاه واقعگرایانه، همواره دغدغه‌هایی در باب مسائل و تنش‌های اجتماعی و فرهنگی با محوریت انسان، پیکره‌ اصلی محتوا را تشکیل می‌دهند. مرگ، زمان، چرایی حضور، دگرگونی، بحران و فراموشی از پدیده‌های مستتر در این موضوعات است.»


این نمایشگاه واقع در تهران، ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک42 است.

«نئواکسپرسیونیسم در هنر معاصر ایران» در گالری شیرین


نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی با عنوان «نئواکسپرسیونیسم در هنر معاصر ایران» که توسط فرناز محمدی گردآوری شده 20 اردیبهشت در گالری شیرین افتتاح شد و تا 22 خرداد ادامه خواهد داشت.


این نمایشگاه، منتخب آثار ارزنده‌ 30 هنرمند از سه نسل هنرمندان است برای تجسم آنچه نشان از رنج و سرگشتگی انسان معاصر دارد و بازتاب فردیت است.


در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «این جنبش هنری با نام (نوهیجان نمایی) از اوایل دهه 1980 بر بازار هنر دنیا سلطه یافت. هنرمندان در واکنش به هنر انتزاعی دهه 1970به هنر فیگوراتیو؛ یعنی تصویرکردن انسان و دیگر اشیا قابل تشخیص روی آورده بودند.


تاثیرات جهانی نئواکسپرسیونیسم با نشانه هایی همچون بحران هویت، رویاهای ویران شده، روان پریشی، دفرمه کردن، مسخ شدگی و گاه رنگ‌های تند متاثر از ضرب قلم هنرمندان در این آثار همراه بود. هنرمندانی که به مسئله زمان و مکان توجه نداشتند و هر آنچه قابل اهمیت است بازی ذهن در آثارشان است.


در ایران نیز نوهیجان نمایی در آثار هنرمندان تجسمی نه به تقلید از غرب، بلکه به دلیل مواجهه با آنچه تاثیر ناملایمات زیستی، جنگ و بحران هویت بوده در آثار بسیاری از عمیق ترین این هنرمندان دیده می‌شود.


این نمایشگاه در خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک 5 واقع شده است.

«امواج» در گالری دستان +2


نمایشگاه انفرادی نقاشی های سروژ بارسقیان با عنوان «امواج» جمعه گذشته در گالری دستان +2 افتتاح شد و تا جمعه سوم خردادماه ادامه دارد.


این نمایشگاه در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک 8، طبقه‌ دوم واقع است.

«خطوط» در گالری اعتماد نگارستان


نمایشگاه انفرادی نقاشی های علیرضا نکویی با عنوان «خطوط» جمعه گذشته در گالری اعتماد نگارستان افتتاح شد و تا هشتم خرداد ادامه خواهد داشت.


در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «آن چیزی که من در این نمایش به آن پرداخته ام مضامینی هستند که فکر می کنم بخشی از عاملان برهم زننده این نظم محسوب می شوند. اتفاق افتادن فجایع روزافزونی همچون جنگ، قتل عام و هزاران موردی که شما به آنها واقف هستید شاید از پس همین عوامل به وقوع پیوسته باشند. بخشی از این عوامل را در واژگانی همچون انحصارطلبی، عقیده، حکومت، ارزش، انرژی، مرز و صدها مورد دیگری که هر دو می توانیم به آن اضافه کنیم به جست و جو پرداختم.


این آثار حاصل بازنگری و تامل در وضعیت کنونی جامعه خود و حتی زمین است و طرح این سوال بی جواب که چطور ممکن است برخی وقایع با تمام پیشرفت ها و افزایش میزان آگاهی بشر از پیرامونش باز هم به وقوع می پیوندند.


برای یافتن پاسخ این سوال بارها سعی کردم خود را در موقعیتی بیرون از زمین، معلق در فضا جایی در میان سکوت ستارگان تصور کنم تا شاید از آن جا و از آن زاویه جوابی برای آن بیایم. یکی از پاسخ هایی که به آن دست یافتم برافراشته شدن پرچم های حکومتی و جدایی طلبانه در طول ادوار تاریخ بر سطح کره خاکی بود، پرچم هایی که اگر با مقیاسی دیگر و از فاصله ای دورتر به آنها نگاه کنیم شاید چیزی جز خط یا خطوطی رنگی از آن باقی نماند.»


نگارستان اعتماد واقع در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها