کد خبر: 306591
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۲ ۱۸:۰۸:۲۳
| |

رزمایش مشترک آمریکا،استرالیا،کره جنوبی و ژاپن درخلیج گوام آغاز شد

درآستانه سفر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به توکیو ، رزمایش مشترک نیروهای دریایی آمریکا، ژاپن، استرالیا و کره‌جنوبی روز پنجشنبه در خلیج گوام واقع در غرب آب‌های آسیا-پاسفیک با هدف مقابله با چین آغاز شد.

رزمایش مشترک آمریکا،استرالیا،کره جنوبی و ژاپن درخلیج گوام آغاز شد
کد خبر: 306591
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۲ ۱۸:۰۸:۲۳

اعتمادآنلاین| ناوهای جنگی این چهارکشور در نخستین رزمایش نظامی مشترک دریایی در سال جاری در غرب اقیانوس آرام و جزیره گوام متعلق به آمریکا شرکت کردند.


به گزارش رسانه‌های آسیایی، رئیس جمهوری آمریکا قرار است درهفته جاری از ژاپن دیدار و با مقام های ارشد این کشور دیدار و گفت وگو داشته باشد.


ناظران منطقه این رزمایش را قدرت نمایی واشنگتن پیش از حضور ترامپ در شرق آسیا و در آبهایی که پکن آن را حیات خلوت خود می داند، ارزیابی کرده اند.


شبکه خبری الجزیره دراین زمینه گزارش داد به نظر می رسد ترامپ درصدد است دراین سفر با متحدان آسیایی خود راه‌های مقابله بیشتر با چین به ویژه در صورت بروز تقابل نظامی در آبهای منطقه را مورد ارزیابی قرار دهد.


فیلیپ سوایر، معاون فرمانده ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده، در اقیانوس آرام در این زمینه گفت : نیروهای دریایی مشترک چهار کشور، در رزمایش موسوم به Pacific Vanguard به عنوان یک نیروی پیشران امنیت را در آبهای هند و پاسفیک بر اساس ارزش ها و منافع مشترک، برقرار می کنند.


براساس این گزارش در رزمایش 6 روزه این کشورها که از امروز آغاز شده 2 فروند ناو جنگی ژاپن، 2 فروند ناو جنگی استرالیا و یک فروند از کره جنوبی به همراه 3 هزار نفر از نظامیان نیروهای دریایی این کشورها شرکت دارند.


نیروی دریایی ایالات متحده علاوه بر ناو جنگی، 5 فروند کشتی و همچنین جت جنگنده و هواپیماهای گشت دریایی را دراین رزمایش به کار گرفته است. این رزمایش شامل عملیات آتشباری جنگی و عملیات مقابله با زیردریایی ها و گشت های دریایی است.


طبق این گزارش، در ماه جاری میلادی کشتی های جنگی متعلق به نیروی دریایی آمریکا دریک رزمایش جداگانه مشترک دیگر نیز با نیروی دریایی فرانسه ، ژاپن و استرالیا در خلیج بنگال شرکت کردند . علاوه براین این نیروها در رزمایش دیگری به همراه بالگردهای ژاپنی و ناو های جنگی هند و فیلیپین در دریای مورد منازعه جنوبی چین شرکت کردند.


دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود 3 و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.


جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.


چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.


ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید می‌ورزد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است. آمریکا در سال جاری میلادی دستکم تا کنون سه بار اقدام به تحرک دریایی در آب های دریای جنوبی چین کرده است.


گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین درهفته جاری گفت: قاطعانه و با جدیت، آمریکا را به ترک رفتارهای تحریک‎آمیز دعوت می‏‌کنیم و از این کشور می خواهیم دست از تنش آفرینی در آب های چین بردارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها