کد خبر: 306798
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۳ ۱۸:۱۰:۰۰
| |

نقش بندر چابهار در اقتصاد و تجارت ایران

بندر چابهار یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است و علاوه بر موقعیت‌های تجاری جاذبه‌های گردشگری زیادی هم دارد.

حجم ویدیو: 1.53M | مدت زمان ویدیو: 00:00:51 دانلود ویدیو
کد خبر: 306798
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۳ ۱۸:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چابهار یکی از شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد.

این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است و علاوه بر موقعیت‌های تجاری جاذبه‌های گردشگری زیادی هم دارد.

در خرداد 95 روسای جمهور ایران و افغانستان و همچنین نخست‌وزیر هندوستان، موافقتنامه ترانزیتی چابهار برای دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه را امضا کردند.

هندوستان متعهد شده طی سه مرحله در بندر و پسکرانه‌های چابهار به ارزش بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.

آمریکا بندر چابهار را با هدف کمک‌رسانی به هند- که می‌خواهد مسیر استراتژیک تجاری از طریق ایران و افغانستان به آسیای مرکزی را با دور زدن پاکستان راه‌اندازی کند- از تحریم‌ها معاف کرده است.

علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان: چشم‌انداز پیش روی بندر چابهار، تخلیه و بارگیری 85 میلیون تن کالاست، البته امروز تنها هشت و نیم میلیون تن کالا تجارت می‌شود که با چشم‌انداز در نظر گرفته‌شده فاصله بسیاری دارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه: چابهار به عنوان یک بندر و منطقه راهبردی می‌تواند برای جمهوری اسلامی ایران بندر ثبات، آرامش و توسعه باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها