گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از روند بررسی پرونده مفسدان اقتصادی؛

داستان پرونده‌های اقتصادی جنجالی این روزها چیست؟

عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان سابق تهران، اسفند 97 اعلام کرد: از زمان تاسیس شعب رسیدگی به مفاسد اقتصادی 1850 نفر در ارتباط با پرونده‌های اخیر فساد اقتصادی احضار شده‌اند. در حدود 11 ماه گذشته شعبه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی پرونده‌های متعددی را در دستور کار داشته است.

حجم ویدیو: 12.35M | مدت زمان ویدیو: 00:05:06 دانلود ویدیو
کد خبر: 306869
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| برخورد با مفسدان اقتصادی مدتی است که به صورت جدی و با مشخص شدن ابعاد پرونده بابک زنجانی مورد توجه جدی‌تر قرار گرفته است. با ادامه روند انتشار اخبار درباره مفاسد اقتصادی و هشدارهای مسئولان و کنشگران سیاسی و اقتصادی، در مردادماه سال گذشته قوه قضاییه با موافقت رهبر انقلاب شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی را راه‌اندازی کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان سابق تهران، اسفند 97 اعلام کرد: از زمان تاسیس این شعب 1850 نفر در ارتباط با پرونده‌های اخیر فساد اقتصادی احضار شده‌اند. در حدود 11 ماه گذشته شعبه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی پرونده‌های متعددی را در دستور کار داشته است.

اما داستان پرونده‌های جنجالی این روزها چیست؟

پرونده تخلفات بانک سرمایه یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های بانکی در کشور است که به گفته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، نزدیک به 400 متهم دارد و چند بخش آن با کیفرخواست به دادگاه آمده است.

اسدالله مسعودی مقام، مسئولیت رسیدگی به این پرونده را بر عهده دارد. همچنین گفته می‌‌شود بخش دیگری از این پرونده که قرار است به‌ زودی بررسی شود مربوط به پولشویی است.

دادگاه سه متهم اصلی این پرونده، یعنی علی بخشایش و محمدرضا توسلی، مدیران عامل سابق بانک سرمایه و پرویز کاظمی، رئیس سابق هیات‌مدیره این بانک و وزیر رفاه دولت احمدی‌نژاد، زمستان سال 97 برگزار شد.

مشارکت در اخلال عمده نظام اقتصادی ایران (از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی) و بیش از 40 مورد مشارکتِ خیانت در امانت جزو اتهامات این سه نفر بود. در نهایت اسفند سال گذشته هر کدام از این متهمان به 20 سال حبس، تحمل 74 ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت دائم از مشاغل دولتی محکوم شدند.

حسین هدایتی، متهم دیگر این پرونده از مدیران و سرمایه‌گذاران ورزشی، مالک باشگاه استیل‌آذین است که بر اساس کیفرخواست صادره برای اعضای هیات‌مدیره این بانک با پرداخت رشوه موفق به گرفتن نزدیک به 600 میلیارد تومان وام از بانک سرمایه شده است. او در حکم بدوی به تحمل 20 سال حبس و محرومیت دائم از به‌کارگیری در خدمات دولتی و رد مال معادل 488 میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه و تحمل 74 ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شد.

سیدهادی رضوی، سرمایه‌گذار سریال شهرزاد، نیز یکی دیگر از متهمان این پرونده است که دادگاه او به همراه 30 نفر دیگر از متهمان در جریان است.

رضوی به مشارکت در اخلال در نظام بانکی از طریق کسب تسهیلات مال نامشروع به مبلغ 107 میلیارد و 500 میلیون تومان متهم است.

پرونده بعدی مربوط به شرکت پدیده با 22 متهم و حدود 22 جلد پرونده اتهامی است که سیدهادی منصوری مسئولیت رسیدگی به آن را در مشهد بر عهده دارد.

اخلال در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در کلاهبرداری از طریق تبلیغات گسترده و خریدوفروش اوراق موسوم به سهام پدیده، تصاحب و حیف‌ومیل اموال مردم و ارائه گزارش خلاف واقع بخشی از موارد اتهامی این 22 نفر است.

متهم ردیف اول این پرونده، محسن پهلوان، ضمن پذیرفتن تخلفات رخ‌داده اعلام کرده که دیپلم ردی است و روزانه بیش از هزار فقره چک صادر می‌کرده است. در این پرونده تا به حال دفاعیات متهمان دیگری مانند محسنی ثانی، یزدانی لنگرودی، حسن عیدی‌زاده، نجفی‌نیا و محمود سینی‌چی شنیده شده است.

در ادامه بررسی پرونده بابک زنجانی، دادگاه علیرضا زیباحالت منفرد، همکار زنجانی که به عنوان جعبه سیاه این پرونده شناخته می‌شود، نیز در حال برگزاری است.

زیباحالت منفرد تا به حال متواری بوده و با همکاری پلیس اینترپل در کشور دومینیکا بازداشت شده است. به گفته قاضی صلواتی، مسئول این پرونده زیباحالت منفرد سفیر دومینیکا در کشور مالزی بوده و مدیریت شرکت‌های نفتی بابک زنجانی را بر عهده داشته است.

کلاهبرداری، تحصیل مال نامشروع، خیانت در امانت، جرم جعل و استفاده از سند مجعول از جمله موارد اتهامی زیبا‌حالت است.

رسیدگی به این پرونده‌ها در حالی دنبال می‌شود که سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، تاکید کرده در برخورد با فساد فرقی بین دانه‌ریز و دانه‌درشت نیست و با هر دو قاطعانه برخورد می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها